Waterman schreef :
holtere schreef :
Dat is om een mal te maken voor een carbonfiber "foilbox" waar de mast van de foil in zit, in je surfboard.
Dat deel moet echt goed passen, geringste speling geeft al gedonder eigenlijk daarom liefst freeswerk in alu.
Uiteinde van een foilmast:
Thermische uitzettingscoëfficenten van carbon en aluminium liggen behoorlijk uit elkaar.
Bij uitharding in een autoclaaf gebruikt men stalen of carbon mallen.
(Productie in de luchtvaartindustrie)
De exotherme uitharding van epoxyhars kan ook bij kamertemperatuur voor een flinke temperatuurstijging zorgen.
Staal zet 3x minder uit dan aluminium en een carbon mal heeft dezelfde uitzettingscoëfficient als het product.
Een carbon mal vermindert dit probleem dus maximaal.
Hiervoor heb je natuurlijk wel een (carbon?)plug nodig....
In de jachtbouw gebruiken we ook veel alu of MDF pluggen, die zijn wat goedkoper. Is maar net wat voor toleranties er nodig zijn, ook bij het bouwen van prototype vliegtuigjes wordt wel aluminium gebruikt. Je kan er altijd een koolstof mal van trekken met injectie, om die na een postcure in productie te gebruiken. In automotive met kleine series zie je weer veel epoxy tooling block mallen.
Deze toepassing doet me denken aan de Kielconstructie van een tp52, hadden we ook een aluminium inzetstuk in een polyester mal (direct gefreesd) staan. Kiel werd naderhand pasgemaakt met chockfast.
Harm die machine van mij heb jij de y/z as nog eens van gebouwd als het goed is. Y as is stijf zat, Z as lust geen aluminium
zitten maar 2 karretjes onder, misschien nog eens 2 bijplaatsen.