Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vraag ivm aanleggen en wegvaren

Vraag ivm aanleggen en wegvaren 17 juni 2020 09:21 #1175120

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27678
Jbr251 schreef :
Hangt ook een beetje van de grote van het schip af natuurlijk. Met 8,50 is dat prima te doen.

Met niet teveel wind kan dat inderdaad een optie zijn. Met 6 bft in een onbeschutte situatie trekt een boot van 8.50 m. je van de steiger (eigen ervaring..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag ivm aanleggen en wegvaren 17 juni 2020 09:37 #1175128

Wadloper schreef :
Noorderzon schreef :
Daarmee ben ik bij je punt 4: je boot met wind onder controle houden gaat niet lekker met de wind van voren. Bij de bruine vloot (weel windvang) lijken sommige schippers dat ook nog steeds niet in te zien. Juist dan loop je het risico dat de boeg wegwaait. Een kano tegen de wind/stroom in slepen (wind van achteren) is veel eenvoudiger als die kano tegen de wind in duwen (wind van voren). Je hebt dus veel meer controle over je boot wanneer je met de wind van achteren aanmeert.

Ik ben het met een groot deel van je opmerking eens. Het is, als dat mogelijk is, altijd beter om weinig snelheid te hebben bij aanlegmanoeuvres. Aan de andere kant: moet een beginnende zeiler altijd in zijn box blijven liggen als het meer dan 2 - 3 bft waait? Uiteindelijk moet je alles leren door het te doen, met je eigen boot.

De aanbeveling om aan te leggen met de wind van achteren heeft ook een beperkt houdbaarheid.
Met meer dan 3 - 4 bft meer ik zelf toch echt het liefste af met de wind van voren. Met de wind van achteren houdt de boot met een beetje pech teveel snelheid en komt alles aan op het remvermogen van de schroef in z'n achteruit. Als je dan ook nog gedwongen bent om langszij te meren over de andere kant dan die waar de schroef (en de kont) heen gaat als je hard achteruit slaat, dan maak je voor je het weet een draai van meer dan 90 graden.
Het voordeel van meren in een box is dat, eenmaal halverwege binnen de palen, de boot weinig kanten meet op kan, behalve voor- of achteruit. Ook dan is tegen de wind in binnenkomen eigenlijk het prettigst.

Kortom, het is allemaal niet zwart of wit.
Wat in een bepaalde situatie voor jouw boot de beste handelwijze is, hangt van meerdere factoren af. De invloed van de factoren opmerken en daarmee leren combineren en deduceren; dat is het leerproces waar TS voor staat. Ik beng ook bang dat zo'n gefiguurzaagd bootje daar weinig aan gaat bijdragen.

Ergens een stootwil (of twee op boxbreedte) aan een anker leggen, liefst met zo weinig mogelijk speling op de lijn, zodat ze zo goed als op dezelfde plek blijven, en dan proberen je boot precies er naast of er tussen tot stilstand te brengen is een methode om tamelijk risicoloos te oefenen. Vooruit er naar toe, achteruit er naar toe, met een korte draai van 90 graden er naar toe, enz., enz.

Succes!

Aanvulling: Wallaby was me voor met een soortgelijke suggestie. Voordeel van mijn metmethode is dat je geen risico loopt Rijkseigendom te beschadigen. Hoewel dat met die platic tonnen van tegenwoordig wel los zal lopen.
Waarschuwing bij mijn methode: als je over een stoot wil heen dreigt te varen of te drijven; schroef in z'n vrij!

Het is inderdaad niet allemaal zwart/wit, iedere situatie is weer anders. Maar als iemand een algemene stelregel wil, dan zou het voor mij kont in de wind zijn i.p.v. kop in de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag ivm aanleggen en wegvaren 17 juni 2020 10:03 #1175149

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Leer eerst het schroefeffect van je boot met je links of rechtsdraaiende schroef. Als je dat kent is het veel eenvoudiger om te oordelen hoe te handelen onder bepaalde aanlegomstandigheden.

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag ivm aanleggen en wegvaren 17 juni 2020 10:54 #1175190

Aanvullend op wat eerder is gezegd:

Zorg dat de wind je vriend is. Schat wat de wind op je boot doet en maak daar gebruik van.

Zorg voor voldoende lijnen van voldoende lengte. Met een touwtje doe je vaak meer dat met je motor.

Gebruik je middenbolder. Of, als die er niet is, een schootlier.

"Verken" eerste de plaats waar je wil aanleggen. Vaar er heen,kijk/ervaar hoe wind/stroom/ruimte is, ga weer terug en maak een plan.

Als het niet lekker loopt, stoppen en teruggaan en weer proberen, ga niet "klooien".

Bij lage snelheden doet je roer weinig dus waarom je helmstok nog vasthouden? Op een andere plek op je boot, veelal midscheeps, kan je veel meer doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag ivm aanleggen en wegvaren 17 juni 2020 11:22 #1175209

Regel 1 is wat mij betreft:
Wees 100% overtuigd dat er geen lijnen in het water liggen!
Landvast in de schroef is killing.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag ivm aanleggen en wegvaren 17 juni 2020 11:29 #1175213

holtere schreef :
Gewoon vooraan beginnen en niet meteen hogeschool- of aparte situaties.
Vooraan beginnen is ook Vaarbewijs I nakijken wat de basis is.
Wind van voren: voortros
Wind van achteren: achtertros
Etc. Dat soort werk!

Verdere tips:
Voor de rest wat Accelerate al schrijft: Leg je spullen klaar en aangeslagen. Bereid je voor op een "way out" en ga niet voor "de dood of de gladiolen"
Oefenen en rust aan boord, oog voor wat mogelijk is voor de bemanning.
"gang is alles" wordt maar al te gauw overdreven en loopt al gauw uit op pure lompigheid.

Met ''gang is alles'' bedoel ik natuurlijk niet dat je met 7 knoop je box in moet kleunen :whistle: , ik bedoel hiermee voldoende snelheid om de boot te laten luisteren naar jouw gewenste manouvreeracties in plaats van overgave aan de wind.

Inmiddels al zo vaak gezien dat mensen aan komen dobberen en verbaast zijn als ze ineens lagerwal opzij waaien en in de knoop zitten met een paar ankers en preekstoelen.
zeker die nieuwe boten met al die dubbele roeren tegenwoordig, die reageren voor geen ene meter op het roerblad als je praktisch stilligt en stationair vooruit en stationair achteruit een reactie van de boot verwacht.

dat zelfde geldt voor je spullen voorbereiden en klaarleggen, boten die hogerwal aankomen en dan nog lijnen uit de bakskist moeten halen en inderdaad de (mis)communicatie aan boord :lol:
zo vaak zie je al een echtscheiding in wording de haven binnen komen :whistle: of een peleton huurders die allemaal behalve de stuurman van boord springen zonder lijn waarbij de stuurman vervolgens hulpeloos afdrijft :laugh:

9 van de 10 keer zie je acties misgaan door gebrek aan voorbereiding, manauvreersnelheid/bootkennis en communicatie, basisregels dus en veel oefenen.
Aan de andere kant, ik zou het schouwspel in sluizen en havens missen als alles altijd maar goed zou gaan. :whistle: (zolang er geen schade ontstaat)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag ivm aanleggen en wegvaren 17 juni 2020 11:32 #1175216

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8483
Bij een nieuwe plek eerst even rustig een rondje verkennen. Niet ineens willen aanmeren.
Na verkenning ruim terug varen en je manoeuvre beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag ivm aanleggen en wegvaren 17 juni 2020 12:09 #1175235

  • Jbr251
  • Jbr251's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 133
Kan altijd nog een extra hand vragen of met 2 lijnen werken als je alleen bent. Ik vind t vooral zelf wel grappig om zoveel mogelijk op handkracht te proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag ivm aanleggen en wegvaren 17 juni 2020 12:19 #1175238

op heel veel videootjes op Youtube vund je ook talloze handleidingen hoe aan te leggen zoals:
www.youtube.com/results?search_query=aanmeren+boot
En vooral Engels:
www.youtube.com/results?search_query=mooring+boat
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl