Noorderzon schreef :
Daarmee ben ik bij je punt 4: je boot met wind onder controle houden gaat niet lekker met de wind van voren. Bij de bruine vloot (weel windvang) lijken sommige schippers dat ook nog steeds niet in te zien. Juist dan loop je het risico dat de boeg wegwaait. Een kano tegen de wind/stroom in slepen (wind van achteren) is veel eenvoudiger als die kano tegen de wind in duwen (wind van voren). Je hebt dus veel meer controle over je boot wanneer je met de wind van achteren aanmeert.
Ik ben het met een groot deel van je opmerking eens. Het is, als dat mogelijk is, altijd beter om weinig snelheid te hebben bij aanlegmanoeuvres. Aan de andere kant: moet een beginnende zeiler altijd in zijn box blijven liggen als het meer dan 2 - 3 bft waait? Uiteindelijk moet je alles leren door het te doen, met je eigen boot.
De aanbeveling om aan te leggen met de wind van achteren heeft ook een beperkt houdbaarheid.
Met meer dan 3 - 4 bft meer ik zelf toch echt het liefste af met de wind van voren. Met de wind van achteren houdt de boot met een beetje pech teveel snelheid en komt alles aan op het remvermogen van de schroef in z'n achteruit. Als je dan ook nog gedwongen bent om langszij te meren over de andere kant dan die waar de schroef (en de kont) heen gaat als je hard achteruit slaat, dan maak je voor je het weet een draai van meer dan 90 graden.
Het voordeel van meren in een box is dat, eenmaal halverwege binnen de palen, de boot weinig kanten meet op kan, behalve voor- of achteruit. Ook dan is tegen de wind in binnenkomen eigenlijk het prettigst.
Kortom, het is allemaal niet zwart of wit.
Wat in een bepaalde situatie voor jouw boot de beste handelwijze is, hangt van meerdere factoren af. De invloed van de factoren opmerken en daarmee leren combineren en deduceren; dat is het leerproces waar TS voor staat. Ik beng ook bang dat zo'n gefiguurzaagd bootje daar weinig aan gaat bijdragen.
Ergens een stootwil (of twee op boxbreedte) aan een anker leggen, liefst met zo weinig mogelijk speling op de lijn, zodat ze zo goed als op dezelfde plek blijven, en dan proberen je boot precies er naast of er tussen tot stilstand te brengen is een methode om tamelijk risicoloos te oefenen. Vooruit er naar toe, achteruit er naar toe, met een korte draai van 90 graden er naar toe, enz., enz.
Succes!
Aanvulling: Wallaby was me voor met een soortgelijke suggestie. Voordeel van mijn methode is dat je geen risico loopt Rijkseigendom te beschadigen. Hoewel dat met die plastic tonnen van tegenwoordig wel los zal lopen.
Waarschuwing bij mijn methode: als je over een stootwil heen dreigt te varen of te drijven; schroef in z'n vrij!