Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De mast in

De mast in 22 aug 2020 20:06 #1198323

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Solo schreef
Is er een praktische beschrijving van de methode die Romkes weergeeft?

Ja die stijgklemmen dat is die topclimber + een extra val die je aan de klimgordel van de topclimber vast maakt met een stevige knoop bijv. teruggestoken 8 knoop en door iemand op de grond strak laat houden, en e.e.a. is ook beschreven hierboven zelfs het filmpje van de topclimber is hierboven terug te vinden. Moeilijker hoef je het niet te maken.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 20:10 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 20:27 #1198333

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Precies, daar komt het op neer. Maar voor mensen die geen genoegen nemen met tekst + film ga ik toch eens over die workshop denken.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 20:29 #1198335

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Solo schreef :
Veel leden van zf hebben weleens iets waarvoor ze de mast in moeten, al was het maar een lampje van het toplicht dat het begeven heeft. Ik zie veel opmerkingen over veiligheid, en het nemen van risico. Wat ik mis is een praktisch oplossing. Wat is nu heel praktisch beschreven de meest praktische methode om de mast in te komen om katrol te vervangen of een nieuw lampje aan te brengen. Kan dat met alleen de vallen en de lieren op dek, en zo ja hoe doe je dat dan. Zijn daar beschrijvingen of beter nog filmpjes. Gewoon heel praktisch. In het veiligheidsaspect ben ik veel minder geïnteresseerd dan in de praktische werkbaarheid. Ook als iets gevaarlijk is vind ik dat mensen zelf de beslissing mogen nemen of ze om een paar euro te besparen het risico nemen een val te maken. Gewoon praktische informatie zonder waarschuwingen of morele oordelen of men om een besparing te bereiken een groot risico mag nemen. Iedereen bepaalt immers wat belangrijker is welzijn of veiligheid.

Er zijn hier inmiddels een aantal heel praktische oplossingen ter sprake gekomen. Wat mis je nog?

Veiligheid is inderdaad een punt waarbij iedereen z’n eigen grenzen stelt. Ik vindt uitgebreide praktijkervaringen van talloze zeilers en basale kennis voldoende als het om mastklimmen gaat. Forumleden zoals hnrts hebben duidelijk behoefte aan een uitgebreidere theoretische onderbouwing voor ze het vertrouwen.

Mensen die door hun uitspraken suggereren een Darwin award niet te schuwen verwachten meestal wel dat de samenleving klaar staat om als het mis gaat alles voor hen uit de kast te trekken. Aandacht voor veiligheid is daarom ook weer niet 100% persoonlijk.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 20:29 #1198337

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Heel goed. Het filmpje was duidelijk maar een workshop is altijd aardig.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 20:32 #1198339

Dit is de meest basic methode: waarbij je de minste materialen nodig hebt. Een klimgordel kun je ook nog maken van een stuk touw (Google is your friend).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 20:34 #1198341

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Antwoord aan Hans V. Ik vrees dat ik U gelijk moet geven met betrekking tot uw laatste alinea. Als zelfstandig ondernemer geldt voor mij echter dat ik in elk geval hoofdzakelijk wel zelf de gevolgen van mijn eigen vieligheidsfouten zal voelen en die niet kan afwentelen. Het Amerikaanse filmpje was echter wel illustratief. Op die manier zou ik ook de mast in kunnen. Een oude val en twee blokken moeten daarvoor voldoende zijn,
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 21:01 #1198351

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Solo schreef :
Dit antwoord is nu exact wat mij soms stoort op dit forum. Niemand is voor zijn eigen veiligheid verantwoording verschuldigd aan wie dan ook. (althans niet in de privé sfeer) Ik zie dat veel mensen wel eens geconfronteerd worden met een kapot lampje, en dan even snel de mast in willen. Vandaar dat er gevraagd werd naar iets praktisch. Met de risico's die men wil nemen heeft helemaal niemand iets te maken.

Eh, ik als TS was wel degelijk op zoek naar a. Praktische tips en B. Risicobeperkende tips. Beide zijn gegeven door de verschillende leden, dus ik kan verder!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 21:03 #1198353

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5178
Hans V schreef :
Mensen die door hun uitspraken suggereren een Darwin award niet te schuwen verwachten meestal wel dat de samenleving klaar staat om als het mis gaat alles voor hen uit de kast te trekken. Aandacht voor veiligheid is daarom ook weer niet 100% persoonlijk.

Hoezo? Ik betaal zorgverzekering, en daarbovenop belasting en andere verzekeringen. Als ik niet Kan werken verdien ik niets en zal ik eerst moeten interen op persoonlijke reserves. Of mijn veiligheid voor 100% persoonlijk is durf ik niet the zeggen, dat ik er voor 100% verantwoording voor neem durf ik wel te stellen. En ja, volgens mij hang ik ongezekerd, zonder reddingsvest aan de zaling in mijn profielfoto, en gedraag ik me nog steeds veiliger Dan de mensen die ik op binnenwater in vol tenue, ongehinderd door kennis of ervaring, vol onzekerheid voorbij zie Komen. Maar zoals ik Al zei, veiligheid en de perceptie daarvan is zeer persoonlijk, en afhankelijk van kennis, kunde en ervaring van de desbetreffende persoon, en dis zeker niet iets om elkaar op the beoordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 21:08 #1198356

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
Hans V schreef :
Forumleden zoals hnrts hebben duidelijk behoefte aan een uitgebreidere theoretische onderbouwing voor ze het vertrouwen.

Valt wel mee hoor. Ik ben vaak genoeg op verschillende manieren in de mast geweest en heb ook op ra's van tall ships een zeiltje opgedoekt. Dus ik denk wel te weten hoe het in de mast werkt.

Mijn opmerking was alleen bedoeld om aan te geven dat sommigen niet weten dat een bepaalde methode onveilig kan zijn en dat men daarover nadenkt. Prima dat ieder z'n eigen afwegingen maakt over veiligheid, maar dan wel juist en volledig geïnformeerd. "Even snel" is doorgaans de kortste weg naar ongelukken. Daar zijn helaas genoeg tragische voorbeelden van te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 23 aug 2020 03:47 #1198381

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
JRomkes schreef :
Maar zoals ik Al zei, veiligheid en de perceptie daarvan is zeer persoonlijk, en afhankelijk van kennis, kunde en ervaring van de desbetreffende persoon, en dis zeker niet iets om elkaar op the beoordelen.

Op de laatste toevoeging na zijn we het denk ik met elkaar eens. Met ‘niet 100% persoonlijk’ bedoelde ik niet dat we elkaar hier op het forum de maat moeten nemen, dat was uit de rest van mijn bijdrage denk ik wel duidelijk. Maar als veiligheid 100% een persoonlijke aangelegenheid is zouden er geen verzekeringsvoorwaarden, arbo wetgeving, etc. zijn. Je wordt in een moderne samenleving binnen bepaalde grenzen wel degelijk op je (persoonlijke) keuzes beoordeeld.

Ik zit als ondernemer overigens in hetzelfde schuitje als jij en forumlid solo en zal de consequenties van mijn handelen primair zelf moeten dragen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 aug 2020 03:56 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 23 aug 2020 05:35 #1198383

Loop een willekeurige klimhal binnen. Voor 3 tientjes heb je een kennnismakingsavond. In mijn geval gewoon verteld dat ik veilig de mast in wil en meer wil leren.

Na een leuke avond heeft de instructeur me geholpen even een winkelmandje te vullen bij een voordelige klimsite.


...overigens doorgegaan en mijn klimbrevet ook gehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 23 aug 2020 06:11 #1198387

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Boardebas schreef
Loop een willekeurige klimhal binnen. Voor 3 tientjes heb je een kennnismakingsavond. In mijn geval gewoon verteld dat ik veilig de mast in wil en meer wil leren.

Na een leuke avond heeft de instructeur me geholpen even een winkelmandje te vullen bij een voordelige klimsite.


...overigens doorgegaan en mijn klimbrevet ook gehaald.
Rapport

Helemaal mee eens. Nu een boot kolibri 560 hier waarbij de mast simpelweg makkelijk solo gestreken kan worden, net zo makkelijk als bij een valk. Maar als er iets dikkers komt ga ik dat zeker doen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 23 aug 2020 07:35 #1198402

Man, man, man, veiligheid is persoonlijk...........
Vraag dat maar aan hulpverleners die je (in dit geval) van dek bij elkaar kunnen vegen.
Het hoeft toch niet veel fantasie hoe dat eruit kan zien.
En kom nu niet met argumenten, het is hun werk of doen het misschien nog vrijwilig.
Maar we raken een beetje off topic, misschien hierover een nieuw draadje starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 23 aug 2020 09:57 #1198441

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Naar ik vrees heb ik de discussie gisterenavond wat laten ontsporen. Wat ik bedoelde was een praktische handleiding om in de mast te komen. Zoals als op dat Amerikaanse filmpje, maar dan met een beschrijving er bij en b.v. ook hoeveel vertraging nodig is je zelf op te hijsen en een tekening van de gebruikte knoop etc. Mijn opmerking over veiligheid sloeg er alleen op dat ik vind dat die tegenwoordig wel erg veel nadruk krijgt ten opzichte van pakweg 20 jaar geleden, dit ten koste van de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Ik heb niet bedoeld te zeggen dat mensen geen veiligheidsmaatregelen mogen nemen, alleen dat ik de nadruk daarop en de toon waarop dit gebeurt soms storend vind. Helaas ben ik daarbij vergeten dat op dit forum mensen soms mede uit emotie reageren, waardoor de toon van de discussie onprettig wordt. Sorry dat ik niet duidelijk was, mijn bedoeling was alleen een heel praktische handleiding, zonder allerlei waarschuwingen erbij.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 23 aug 2020 10:07 #1198443

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Solo schreef :
Wat ik bedoelde was een praktische handleiding om in de mast te komen. Zoals als op dat Amerikaanse filmpje, maar dan met een beschrijving er bij en b.v. ook hoeveel vertraging nodig is je zelf op te hijsen en een tekening van de gebruikte knoop etc.

Die techniek met prusik of stijgklemmen werkt niet met een vertraging om jezelf op te hijsen, je klimt aan een gefixeerd touw omhoog. Jezelf ophijsen is ook een manier, zoek maar eens op "selbstseilrolle".
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 23 aug 2020 10:26 #1198455

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
CaptainRob schreef :
Man, man, man, veiligheid is persoonlijk...........
Vraag dat maar aan hulpverleners die je (in dit geval) van dek bij elkaar kunnen vegen.
Het hoeft toch niet veel fantasie hoe dat eruit kan zien.
En kom nu niet met argumenten, het is hun werk of doen het misschien nog vrijwilig.
Maar we raken een beetje off topic, misschien hierover een nieuw draadje starten.

+1
+1
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 23 aug 2020 10:43 #1198461

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
captain rob schreef:
Maar we raken een beetje off topic, misschien hierover een nieuw draadje starten.

Een heel goed idee, een draadje over veiligheid, en eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid, maar ik durf het niet te starten gelet op felheid waarmee hier soms wordt gediscuteerd. Dat neemt niet weg dat een rustige discussie hierover heel nuttig zou kunnen zijn. Helaas lijkt het er op dat mensen op dit forum gemakkelijker op de kast zitten dan in de mast. Terug naar het onderwerp!
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 23 aug 2020 11:01 #1198469

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Dat veiligheid aan de orde komt bij een onderwerp als mastklimmen is volkomen terecht, dat is inherent aan het onderwerp. De marges voor fouten zijn niet heel groot, en het gevolg als je het verkeerd doet kan high-impact zijn. Bovendien staat dit topic op een openbaar gedeelte van het forum, dus iedereen kan er via de zoekmachine terechtkomen. Maar niet overdrijven natuurlijk, we moeten het gewoon over goede technieken kunnen hebben.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 23 aug 2020 12:58 #1198498

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Solo schreef :
Helaas lijkt het er op dat mensen op dit forum gemakkelijker op de kast zitten dan in de mast.

Dat is wel veel veiliger.... B) :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 23 aug 2020 18:13 #1198622

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Ben nog wel benieuwd in hoeverre het de mast in anders is met een klimgordel dan met een bootstoeltje. Als ik zo de filmpjes bekijk komt het op hetzelfde neer. Je hebt een bevestigingspunt en daar bevestig je je val aan met een paalsteek of dubbele 8 en je reserve val. Vervolgens gewoon hijsen toch?
Ik ben zelf dus nog nooit de mast in geweest, maar heb wel verschillende malen iemand de mast in gehesen met lieren. Daarbij hielp het enorm als iemand zelf een beetje mee afzette.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 23 aug 2020 18:27 #1198627

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
mystudio schreef
Ben nog wel benieuwd in hoeverre het de mast in anders is met een klimgordel dan met een bootstoeltje. Als ik zo de filmpjes bekijk komt het op hetzelfde neer. Je hebt een bevestigingspunt en daar bevestig je je val aan met een paalsteek of dubbele 8 en je reserve val. Vervolgens gewoon hijsen toch?
Ik ben zelf dus nog nooit de mast in geweest, maar heb wel verschillende malen iemand de mast in gehesen met lieren. Daarbij hielp het enorm als iemand zelf een beetje mee afzette.

Met klimgordel en prusik knopen (of met mast climber) klim je dus zelf met behulp van stijgklemmen en word je niet gehesen. Dat is het verschil. Je hebt meer controle en minder last van hoogtevrees.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 23 aug 2020 18:45 #1198634

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
tip: Nu te zien op VRT één. Beklimmen van de kathedraal in Antwerpen. 123 meter, met stijgklemmen.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 23 aug 2020 19:04 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 24 aug 2020 05:15 #1198744

  • Felix
  • Felix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 174
Zijn er ook forumleden die in een dunne / verjongde mast klimmen zoals die op een Etap 30i of Dehler 31? De krachten zou de mast aan moeten kunnen, maar toch.
Van X4, Schakel, Etap 23i, Compromis 777 naar Etap 30i
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 24 aug 2020 07:36 #1198764

Zeker, kan prima!

@ myStudio; zie mijn eerdere post. Een klimtuigje is veilig een bootsmanstoel niet. Achterover kukelen in een bootsmanstoel = een nieuw dekluik.

En nogmaals, de mast inklimmen, met hulp van iemand bij de lier is vele malen sneller, comfortabeler en minder angstig dan je laten lieren. Oefening is hier bij gewenst. Na 2x ken je de "grepen" in je eigen tuig en ben je in no-time boven. De kneep is cadans. Je zet je af naar boven en de man bij de lier geeft tegelijkertijd een ruk aan je lijn. Zo maak je grote sprongen naar boven.

Tip voor naar beneden; ga via de voorstag in redelijk tempo. Armen en benen er losjes omheen. Gewoon lijn 3x om een lier slaan en bijna niet de val remmen tot je beneden bent. Dan kom je onderweg geen zaling, radars, stoomlichten en andere dingen tegen met je edele delen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 24 aug 2020 07:43 #1198771

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
boarderbas schreef :
Je zet je af naar boven en de man bij de lier geeft tegelijkertijd een ruk aan je lijn. Zo maak je grote sprongen naar boven.

Voor sommige onder ons ligt de tijd van grote sprongen echter ver in het verleden.. Wat Bas zegt is juist, maar je mag wel ietwat fit zijn wil het werken. :laugh: :whistle: :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl