hnrts schreef :
Bij Prusik en topclimber zie ik 1 lijn zonder tweede lijn als backup. Zou ik zelf nooit voor kiezen.
Dat je met de topclimber aan één val naar boven
kunt klimmen wil niet zeggen dat je geen tweede val als backup kunt gebruiken. Doen wij standaard.
hnrts schreef :
Verder heb ik dit eens met een zeilende bergbeklimmer besproken. Die gaf een paar belangrijke waarschuwingen. Bij deze methoden krijg je een zware dwarsbelasting op de val waar deze doorgaans niet voor is ontworpen en de kern (onzichtbaar) kan breken. Ook klimlijnen in de bergsport hebben om precies dezelfde reden een levensduur van een x-aantal keer gebruiken en daarna weggooien.
Een tweede lijn als backup vermindert vanzelfsprekend de risico's, maar nog steeds kan je niet zien wanneer een lijn door dit gebruik over z'n houdbaarheidsdatum is (voordat het te laat is).
Met de topclimber hebben wij ervaring, die werkt in feite met twee ‘valklemmen’. Alleen is de kracht vele malen kleiner dan onze valklemmen aan dek. Vallen en schoten zijn ontworpen om heel vaak onder grote spanning vastgeklemd te worden. De (overigens interessante) gevaren die je zeilende bergbeklimmer kennis ziet lijken me daarom nogal theoretisch. Natuurlijk kan een val door ongeziene slijtage breken. Daarom is een tweede val als backup altijd aan te bevelen.
Er zijn heel wat professionals (tuigers, profzeilers, etc.) die met grote regelmaat naar boven klimmen, vaak aan één lijn. Ik heb persoonlijk nog nooit van ongevallen gehoord door brekende vallen. Wel door fouten van hulpjes aan dek.