Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 08:30 #1206989

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2334
Ik heb mijn vorige boot verkocht aan een vriendin die geen marifooncertificaat heeft.
Ze wil de boot gebruiken om te gaan leren zeilen op een kleine plas, dus ik verwacht ook niet dat ze voorlopig een marifoon gaat gebruiken.

De marifoon met Atis is nu nog op mijn naam geregistreerd. De registratie zal ik bij Agentschap Telecom beëindigen. Ben ik ook verantwoordelijk voor het verwijderen van de Atis? Of kan zij tzt als ze toch een certificaat gaat halen, om die betreffende Atis vragen bij haar registratie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 08:35 #1206991

uit een draadje uit 2010 ;-)web schreef :
Je kunt sowieso een nieuwe (aparte) code aanvragen voor je nieuwe schip.

De oude is over te dragen op een nieuwe eigenaar. Jij geeft 'm vrij, de nieuwe eigenaar kan 'm daarna - als hij de roepnaam weet EN een bedieningscertificaat heeft - overnemen. Of/wanneer hij dat doet moet hij zelf weten - dat is verder niet meer jouw probleem.
Overschrijven: u gebruikt deze keuze als u uw boot heeft verkocht inclusief de communicatieapparatuur en de daarbij behorende radio-identificaties! U geeft hiermee de radio-identificaties vrij voor de koper van het schip. De koper van het schip is dan in staat om een nieuwe melding te doen door te klikken op "Een bestaande maritieme registratie overnemen". Voorwaarde is wel dat de nieuwe eigenaar een bedieningscertificaat heeft en dat hij kan inloggen. De koper moet dan wel de radioroepnaam van dit schip weten. Hierna ontvangt de koper het bewijs van registratie.

Zonder apparatuur verkopen is dus nergens voor nodig.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 09:14 #1207002

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2334
Thanks, ik heb nu 2 registraties omdat ik van m'n nieuwe boot de registratie van de vorige eigenaar heb overgenomen. Als ik het dus goed begrijp kan ik mijn registratie dus gewoon opzeggen en die code blijft dan ergens geregistreerd totdat zij eventueel een beroep op die code doet? Of wordt die gerecyceld en is er een kans dat iemand anders de code heeft gekregen tegen de tijd dat zij hem wil gaan registreren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 09:20 #1207005

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
Ik zou zeggen uitgaan van het laatste.

Ander alternatief: ue neemt een essentieel onderdeel in bewaring tot zij haar certificaat heeft, en draagt dan de atis over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 10:00 #1207024

MMSI nr wordt drie maanden geblokkeerd ndat je hebt aangegeven dat de registratie moet worden beëindigd.

Daarna kán deze opnieuw worden toegewezen.

Voor de zekerheid: haal de marifoon van boord, anders kan het een dure zeildag worden. Zodra de marifoon aan boord is moet aan alle wetgeving worden voldaan. Simpelweg loskoppelen is niet voldoende.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 10:01 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 10:11 #1207026

Wat betreft die dure zeildag... is er nou ooit wel eens iemand op gecontroleerd, op Nederlands binnenwater? En een boete gekregen?

Vingers graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 10:42 #1207035

vanwaar deze vraag evcopy?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 10:44 #1207036

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7197
Evaluationcopy schreef :
Wat betreft die dure zeildag... is er nou ooit wel eens iemand op gecontroleerd, op Nederlands binnenwater? En een boete gekregen?

Vingers graag.

wel gecontroleerd ,geen boete want wij hebben alles in orde. ik kreeg wel een opmerking over een uitluistermarifoon waar geen spreeksleutel aangesloten was en ook niet aan boord, ze vroegen twee keer of ik er mee kon zenden.
in deze marifoon kun je wel je mmsi nr zetten maar geen atis.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 11:03 #1207044

Ja hoor, afgelopen 10 jaar een keer of 3 gecontroleerd.
Eenmaal op de Waal, eenmaal op de Maas en een keer bij Rotterdam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 11:10 #1207048

roozeboos schreef :
vanwaar deze vraag evcopy?

Ben benieuwd. Er worden wel vaker scheepjes verkocht met marifoons erin, terwijl de (beginnende) koper nog niet het juiste papiertje heeft. De apparatuur eruit slopen lijkt me dan een nogal draconische maatregel, vs. 'gewoon niet aanzetten'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 11:19 #1207054

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7197
Evaluationcopy schreef :
roozeboos schreef :
vanwaar deze vraag evcopy?

Ben benieuwd. Er worden wel vaker scheepjes verkocht met marifoons erin, terwijl de (beginnende) koper nog niet het juiste papiertje heeft. De apparatuur eruit slopen lijkt me dan een nogal draconische maatregel, vs. 'gewoon niet aanzetten'.

zodra je de mogelijk hebt toch gebruik moet je een papiertje hebben.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 11:27 #1207058

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Papiertje halen is nu ook weer niet zo’n ingewikkelde of kostbare aangelegenheid :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 12:17 #1207071

Wanneer het een goede bekende is kun je wellicht de marifoon achterhouden tot ze haar certificaat heeft. Jij mag meerdere marifoons op je naam hebben. Scheelt haar het risico van bekeuren en omprogrammeren.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 12:33 #1207078

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
In dik 30 jaar 1x controle gehad.

Ik had toen nog geen certificaat en heb toen gezegd dat ik m nog niet gebruik totdat ik mn certificaat heb (hij was wel helemaal aangesloten)

Verhaal dat dat niet zo mocht en ik m moest loskoppelen. Braaf beloofd en geen prent gehad

10 jaar later nog wel mn certificaat gehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 13:40 #1207113

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
Je mag de marifoon wel aan boord hebben, mits je er niet mee kan zenden. De simpelste manier is meestal de hoorn/mike loshalen en THUIS bewaren.

M.a.w. ook een handige henkie mag er, met aanboord aanwezige middellen, niet mee kunnen zenden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 20:21 #1207195

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
Hou het simpel. Schroef de marifoon er uit en leg 'm thuis in de kelder. Heb je ook helemaal geen discussie. Gelijk hebben en gelijk krijgen is nu eenmaal niet hetzelfde. Boete is 250,- euri.

En wat misschien wordt vergeten is dat het bij deze bedragen ook een geregistreerde boete is waar je later voor andere zaken problemen mee kan krijgen.

Strafblad bij boete
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 20:25 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 20:28 #1207197

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Volgens mij ben je niet meer verantwoordelijk zodra je de marifoon hebt afgemeld. Overigens zou ik direct het papiertje halen als ik haar was, kost weinig, binnen 3 maanden kan ze de roepnaam behouden en het basiscertificaat is niet bepaald rocket science. Als ze niet van plan is een papiertje te halen dan kan ze de marifoon beter verwijderen weinig moeite.

In mijn eigen schip zit een marifoon met een atis code die al 7jaar of langer geleden is verhuist naar een nieuw schip. Volgens mij heeft de vorige eigenaar daar nooit problemen mee gehad. Dus het zal ook wel meevallen denk ik.
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 20:33 door mithras.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 21:03 #1207204

  • Felix
  • Felix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 174
In 20 jaar nooit gecontroleerd, niet in NL en niet in het buitenland.
Van X4, Schakel, Etap 23i, Compromis 777 naar Etap 30i
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkocht aan iemand zonder marifooncert. 16 sept 2020 21:30 #1207215

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Evaluationcopy schreef :
Wat betreft die dure zeildag... is er nou ooit wel eens iemand op gecontroleerd, op Nederlands binnenwater? En een boete gekregen?

Éen keer, ‘s nachts bij aanlopen Roompot. Maar dat ging niet over de marifoon denk ik, meer een drugs- of mensensmokkelcheck denk ik. Ik hoefde de nette map met alle papieren alleen maar te laten zien - dat was al genoeg blijkbaar.

In 2011 vier keer de klos in 3 maanden: in België, Frankrijk, Engeland en weer België. Alle papieren echt gecontroleerd / geregistreerd. De Belgen schreven alles over, werkelijk. Alles zou dan ‘vastliggen’ maar bij de tweede keer was een beroep daarop tevergeefs.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl