@jasper schreef :
BobG schreef :
Yellow Boat schreef :
Midnight Blues schreef :
Daar hoef ik mij gelukkig niet druk om te maken.
Met een kiel van 1.85 meter staat hij nu op een fraktie na op de grond.
Heeft soms zijn voordeel hahahaha
Dat is natuurlijk wel juist als je op amper 1,85 meter waterdiepte diepte ligt maar vergeet niet dat de waterlijn een heeeeeeel stuk boven de kajuitvloer en vaak zelfs bijna boven de motor zit.
En bij lekkage loopt de boot dan wel vol tot aan de waterlijn
Geringe waterdiepte behoedt dus beslist niet voor veel schade bij een lekkage.
Ad
goeie Ad, dat vergeten er een hoop, ook bij die zogenaamde onzinkbare bootjes, je boot loopt vol en pakt de motor en je kastjes mee.
Dat doet mij denken aan de eerste keer zeilen met een vriendinnetje. Water kwam tot aan de vloerplanken binnen. Terwijl zij net naar binnen was om iets te drinken te pakken
Snel omgewisseld zij naar de helmstok en ik op zoek naar het lek.
-wc, nee
-wasbakje, nee
-trap weg motor... ik onderste boven door de boot heen... ik roep wat doe je nou..?!?antwoord vanachter de helmstok;”ik denk ik vaar maar de kant op dan kunnen we zeker niet zinken
“
-lek gevonden bij de motor, 1 van de beruchte slangen was gescheurd. Gelukkig paste de slang van de wc inlaat erop en daarmee eerste de boot leeg gepompt en toen op de afsluiter van de motor inlaat gezet.
Gelukkig inmiddels wijzer(of de boot een stuk beter voorbereid)
Nou , ik heb het ooit nog veel dommer meegemaakt
Op weg door de Elbe-Weser schiffahrtweg van Otterndorf naar Bremerhaven daar aan de Geeste diesel en drinkwater getankt . Diesel was klaar , waterkraan op de steiger open en wachten maar ( duurt i.h.a. zo'n 10-15 minuten ) . Tijdens het aanzetten komt er een Deen naar me toe die ook net getankt had en op weg was naar de Med via nederland en verder binnendoor en vroeg me om extra info door Nederland.
Hulpbereid als ik ben
de man mee naar binnen gehaald en hem allerlei info getoond , o.a. over de SMR en de route mes gestreken mast ( had hij al logischerwijze) .
Plotselink kwam er water boven de vloer en ik schrok me natuurlijk rot. Direct in de motorruimte gekeken maar niks , bij de doorvoer van de wasbak ook niks . Toen maar hals over kop deu Deen eruit gezet , losgegooid en een stukje stroom op gevaren waar je de boot droog kunt zetten op de zandbanken daar langs de Geeste ( kimkieler dus altijd makkelijk) , zie foto .
Na nog geen 50 meter ontdekte ik ook dat het water ( 5 cm boven de vloer , niet meer steeg en ineens schoot me de waterslang te binnen ...............
Oorzaak gevonden dus .
Wat bleek , het ont/beluchtingslangetje op een van beide watertanks was losgesloten waardoor de tank onder de kajuitbank i.p.v. de vulslang aan dek overliep zonder dat ik dat in de gaten had .
Les geleerd (jaja , ik leer ook wel eens wat bij
) : laat je nooit door iemand afeiden als je met oiets belangrijks bezig bent
Ad