In een draadje werd de suggestie gedaan, om een draadje over wonen op het water te starten omdat meer forummers op het water wonen. Die handschoen pak ik bij deze op met een schot voor de boeg.
Soms zal ik later stukken tekst invoegen op chronologische plaatsen omdat dat zinnig (b)lijkt om later beschreven zaken te kunnen begrijpen. Ik zal die ingevoegde teksten steeds een poos laten opvallen dor die schuin en vet te tonen. Zo kunnen eerdere lezers snel zien, wat er tussen is gekomen.
Hoe ben ik er toe gekomen?
Ik woonde mooi, in het hart van een dorp, met een tuin(tje) aan een polderwater. Maar ..., zoals haast overal, werd het wonen daar steeds minder leuk omdat er steeds meer mensen komen en het daardoor overal steeds drukker en voller wordt. Al jaren keken we (m'n toenmalige vriendin en ik) uit naar een rustige andere plek. Maar vaak dachten we dan dingen in de geest van: "Tsja, maar als we hier niet naar de kerk gaan, worden we dan niet met de nek aangekeken" of "Wat als de politiek een Betuwelijn of zo door je tuin pland of de polder achter je huis wil gaan bebouwen enz. enz.".
Op een avond zaten we daar weer eens wat over te kletsen en toen zei m'n vriendin in een onbewaakt ogenblik: "Waarom kopen we geen schip om op te wonen? Dan kunnen we zo weer wegvaren als het ergens niet (meer) bevalt". Ik keek haar aan met zo'n blik van "zit je me nou in de maling te nemen?".
Afijn, "Waarom niet?" is al heel lang een criterium voor mij voor m'n gedrag. Dus als ik daar geen goed antwoord op heb, ga ik er voor.
Wel gaf ik de wens te kennen, dat het dan een zeilschip zou moeten worden (want wind kost niets en brandstof wordt alleen maar duurder). Ook wilde ik dan het liefst een beetje zwerven en dus zou het prettig zijn wanneer m'n vriendin ook zou stoppen met werken. Ik was toen ik eind veertig was al getopt maar m'n vriendin was stevig jonger.
En toen maar rekenen; wat zouden we minimaal voor ons huis kunnen krijgen, wat zou een schip gaan kosten, hoeveel zouden we beschikbaar moeten houden om het tot onze AOW-leeftijd uit te houden en welk bedrag zouden we moeten reserveren voor tegenvallers? Meevallers zoals rente (die bestond toen nog; het was 2003 of 2004) buiten beschouwing laten en ja, hoor, het leek de moeite waard om eens te kijken of dit zou lukken.
Ooit was ik eens een paar weken meegeweest, als betalende gast, met een historisch zeilschip (de Bruinvisch van Cees Dekker overtwad.nl/content/wie-zijn-d...isch-van-cees-dekker). Ik had dat geweldig gevonden, dus pleitte ik voor een historisch schip.
Vervolgens werden we lid van een vereniging waar we "soort"genoten dachten tegen te komen (de LVBHB dus).
Nu kan niemand aan jouw neus zien, waarin je interesse hebt. Dus liet ik een T-shirt aan de voor- en achterkant bedrukken met wat we zochten en de belangrijkste criteria. Dat droeg ik op plaatsen waar dat kansen zou kunnen bieden, zoals op de reunie van de LVBHB in Den Haag en Groningen. In Den Haag werden we daardoor aangesproken door een stel, dat ons later tipte over een te koop komend schip, dat mogelijk wel iets voor ons zou kunnen zijn.
2 jaar na het opkomen van ons idee kochten we dat schip en gingen we ons huis verkopen. Dat lukte op het hoogtepunt van de huizenmarkt (vlak voor de recessie) dus financieel was dat bepaald geen tegenvaller.
En toen verhuizen en op dat schip gaan wonen. Het was voorheen een charterschip geweest en men hield kennelijk nogal van paars.
Wij niet, dus een van de eerste dingen was om die kleur overal over te schilderen. Ook de hinderlijke zijrelingen gingen er snel af.
Ook hadden we overal kamertjes, bedden, wasbakjes, vluchtluiken enz. enz. en vele dingen waren een raadsel. Onderzoek, aanpassen, verbouwen; vervelen zouden we ons voorlopig niet snel.
Op onze rondgang en zoektocht door Nederland naar een ons passend historisch schip, zagen we bij velen daarvan een bijboot die bepaald dissoneerde. Toen we dus in de "Bokkepoot" (het verenigingsblad van de LVBHB) een advertentie zagen waarin "de mooiste Hollandse Boot" werd aangeboden, togen wij daarop af. In de stromende regen bekeken we haar en wat daarbij hoorde (de zeilerij) en al gauw zei ik tegen m'n vriendin: "Nou, die past prima bij welk schip we ook zullen kopen. Doe je mee?". En zo werden we eigenaren van onze eerste zeilboot.
We lieten haar naar Vlaardingen brengen en daar te water laten. Vervolgens voeren we haar naar ons dorp vlakbij.
Daarna gingen we zo veel mogelijk met haar zeilen op de Foppenplas.
Na verloop van tijd legden we haar achter ons tuintje om eens goed na te kijken en op te knappen.
Toen bleek, dat we het voorplechtje beter konden vervangen en dat er ook een paar slechte plekjes waren in het boeisel. Niet echt vreemd voor een boot die tussen 1910 en 1920 bleek te zijn gebouwd.
Daarop lieten we het naar Joram Lehmann (
www.scheepsrestauratie.nl) vervoeren voor restauratie. Ik deed zo veel mogelijk het voorbereidende werk en was zijn assistent bij het klinken. Dat was heel leerzaam en bespaarde kosten.
Vervolgens zette m'n vriendin het op de "Koningspoort" (de historische scheepswerf daar vlak naast) weer netjes in de verf
en zag het er weer als "de mooiste Hollandse Boot" uit. Alle gangen zijn prachtig rondgeklopt met een hamer waarvan je de hamerslagen kunt zien.
Hoe kwamen we tot varen?
Varen konden we geen van beiden; ja, weleens een BM of zo gehuurd voor een dagje
en natuurlijk sinds nog niet zo lang wat gezeild met onze (bij)boot, maar dit was toch andere koek.
Wel allebei de noodzakelijke vaarbewijzen en het marifoonbewijs gehaald, maar dat is maar theorie.
Niettemin, je kunt veel leren wanneer je wilt. Luisteren en kijken naar anderen. Hoe het moet en hoe het beter niet kan. We hadden ook afgesproken om allebei alle taken te leren en om de andere dag schipper en maat(in) te zijn. Zodoende zouden we beter elkaars problemen kunnen begrijpen en daar dan meer begrip voor hebben. Immers, niet alleen dansen moet plezier voor twee zijn, maar ook varen, toch?
Al snel na de aankoop hadden we de kluiverboom weggehaald want die zouden we voorlopig toch niet gaan gebruiken en wie weet, misschien wel nooit. Daarbij komt, dat het een behoorlijke lastpak is (je maait zo wat auto's van een kade als je net rond kunt).
We (nou ja "we") haalden ons schip op uit Zaandam met het eerder genoemde stel en nog een stel dat we hadden leren kennen en die allen jaren vaarervaring hadden met dit soort schepen, want varen konden we echt nog niet. We hadden kunnen regelen, dat we voorlopig (tot ons huis verkocht zou zijn en we echt zouden kunnen gaan zwerven) ligplaats konden nemen in Hellevoetsluis bij de boeienopslag van RWS in het Voornskanaal. Maar eerst moesten onze gasten/schippers weer naar Dordrecht terug.
Het was vlak voor Pasen en ze vroegen ons of we zin hadden om mee te gaan naar de Biesbosch om daar de Paasdagen door te brengen. Nou "zin" was het probleem niet, maar hoe? "Nou, als jullie nou de haven uitvaren, dan knopen we jullie buiten wel aan ons schip en varen we zo naar de Biesbosch". Zo gezegd, zo (nou ja) gedaan.
Na de Pasen moest het er toch een keer van komen. Alleen met z'n tweetjes op naar Hellevoetsluis. "Nou, bij die grote boom een beetje naar rechts en bij dat huisje wat naar links en dan doorvaren tot bijna ... en dan zie je vanzelf waar je naar toe moet".
Het lukte, zij het niet zonder een keertje vastlopen, en vol goede moed voeren we naar Hellevoetsluis, kwamen door de brug en kregen ons schip tegen de wal.
We lieten de bijboot naar Helevoetsluis brengen en togen vol goede aan het schilderen. Daar knapte het geheel, naar onze smaak, echt wel van op.
(Wordt vervolgd)
N.b.
Wel leuk om weer eens terug te denken en oude foto's van toen te bekijken.
N.b.2.
Omdat ik soms later stukken invoeg, is het handig om even helemaal aan het begin van dit bericht te kijken wat ik daarover geschreven heb, wanneer je dit bericht al eerder las.