Ik heb geruime tijd ervaring met de contest 29 van het zelfde type als Pieter2! Ontwerp Uus van Essen.
(Het oude type, ontwerp Gerard Luyten, heeft overigens een geheel ander onderwaterschip met een doorlopende kiel en een daaraan aansluitend roer)
Het "nieuwe" type staat bekend om vrij zwaar sturen. Zeker als er aan de wind gevaren wordt en het wat harder waait. Ex-forummer Boatlover (wie kent hem nog?) heeft veel wedstrijden gezeild op een 29 vroeger en meldde dat ook al eens. Voordeel is dat je wel armspieren kweekt
Ontbreken van balansdeel op het roer zal wel de grootste reden zijn voor het zware sturen. Maar ook het slanker maken van het roer zou kunnen helpen.
Een paar jaar terug heb ik een mede 29 eigenaar ontmoet die wist te vertellen dat de werf (Conyplex dus) wel eens boten had gemodificeerd, door inderdaad (een deel van) het schegje weg te halen en het roer aan de voorzijde te verlengen. Helaas heb ik de aanpassing nog nooit in het echt op een boot gezien.
Dit soort aanpassingen worden uitgevoerd door Medemblik Yacht Service, het op hetzelfde terrein als de werf ondergebrachte servicebedrijf. Mijn advies is om daar navraag te doen, zij weten ook goed hoe de boot constructief in elkaar zit. Kiel en roer zijn als een aparte sectie gebouwd en later aan de romp toegevoegd.
Ook zou eens kunnen worden gekeken naar de Contest 33, die erg veel gelijkenissen vertoond met de 29. Na een aantal jaren is dat ontwerp verbeterd/aangepast en is onder andere het roer veranderd. Daar kan Dick Zaal (destijds verantwoordelijk voor de aanpassingen) vast meer over vertellen.
In de bijlagen foto van het eerste type 29, en het schegje en het roer.