Bepaal eerst even welk merk fokroller je wilt hebben. Ik heb onlangs op mijn 25 voeter een Plastimo 811 laten zetten, kost plm € 900. Plastimo heeft ook een iets lichter type voor plm €650. Andere merken zijn Furlex en Selden, maar die zijn veel duurder. Mijn Plastimo is prima voor het binnenwater. Kijk voor richtprijzen bij Nauticashop. Overigens kan iedere jachtwerf zo’n roller monteren. Vaak heb je ook een nieuw voorstag nodig van plm €100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tip: Werf / iemans die rolfok kan installeren
15 mei 2021 16:44 #1285166
Elke een beetje gevorderde DHZer die ook de handleiding goed wil lezen kan de meeste rolreven wel zelf installeren , zeer een Plastimo want dat is , met staande mast, het bekende "fluitje van een cent". Drie keer nieuwe gedaan inmiddels en een keer vanwege het vervangen van een voorstag .
Lees eventueel de handleiding van de Plastimo maar eens door: drive.google.com/file/d/1dHxyc...CsW/view?usp=sharing
Maar ook van de Furlex , Profurl en andere staan gewoon op internet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tip: Werf / iemans die rolfok kan installeren
15 mei 2021 18:28 #1285225
Elke een beetje gevorderde DHZer die ook de handleiding goed wil lezen kan de meeste rolreven wel zelf installeren , zeer een Plastimo want dat is , met staande mast, het bekende "fluitje van een cent". Drie keer nieuwe gedaan inmiddels en een keer vanwege het vervangen van een voorstag .
Lees eventueel de handleiding van de Plastimo maar eens door: drive.google.com/file/d/1dHxyc...CsW/view?usp=sharing
Maar ook van de Furlex , Profurl en andere staan gewoon op internet.
Ad
Denk je dat een DHZ ook het voorstag kan inkorten? Het bestaande stag loopt waarschijnlijk van de masttop naar het stevenbeslag en daar moet een stukje van af omdat de furler met een strip met gaatjes aan het stevenbeslag wordt gemonteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tip: Werf / iemans die rolfok kan installeren
16 mei 2021 08:09 #1285358
Elke een beetje gevorderde DHZer die ook de handleiding goed wil lezen kan de meeste rolreven wel zelf installeren , zeer een Plastimo want dat is , met staande mast, het bekende "fluitje van een cent". Drie keer nieuwe gedaan inmiddels en een keer vanwege het vervangen van een voorstag .
Lees eventueel de handleiding van de Plastimo maar eens door: drive.google.com/file/d/1dHxyc...CsW/view?usp=sharing
Maar ook van de Furlex , Profurl en andere staan gewoon op internet.
Ad
Denk je dat een DHZ ook het voorstag kan inkorten? Het bestaande stag loopt waarschijnlijk van de masttop naar het stevenbeslag en daar moet een stukje van af omdat de furler met een strip met gaatjes aan het stevenbeslag wordt gemonteerd.
Nee hoor , het is de bedoeling dat je bij de installatie een bestaande spanschroef ( turnbuckle) weglaat. De beide platen nemen dan de functie van de spanschroef over zodat je nog steeds de lengte van de voorstag kunt aanpassen zoals dat eerst met de spanner gebeurde, zij het in stapjes.Vandaar ook de opmerkingen op pagina 6. De spannerfunctie wodt dus overgenomen door de beide gatenplaten ( vandaar de meerdere gaten) Om die redenen zijn ook die beide platen voor de drie maten veschillend in lengte , passend bij de lengte van de oorspronkelijke spanner( zie pagina 372 , 73 , en 74 ) . Bij de 406S en 609S zijn er ook twee afmetingen voor de platen leverbaar omdat kleinere boten vaak i.p.v. een spanner spanplaten gebruiken als instelmogelijkheid van de voorstag. Grotere boten hebben vrijwel altijd een spanner .
Al met al betekent dat dat de voorstag echt niet hoeft te worden igekort wat ook klopt met mijn ervaring bij de drie die ik zelf het geinstalleerd ( alledrie maten een keer) .
Overigens is het ook soms ook mogelijk de spanner tussen de beide platen te laten zitten . Dat staat niet meer in deze manual maar wel in de oude , hier een plaatje van de betreffende mogelijkheden, die links boven is dus met behoud van spanner . Heb je wel de lange spanplaten nodig! Dat kan echter alleen als er een draad of oogterminal bovenaan de spanner zit want een gaffel past i.h.a. niet door het gat in de trommel.
Dit alles geeft wel weer eens aan hoe nauwkeurig je een manual moet lezen vóór je begint .
ps. Ik heb ook nog een video gevonden waar je op 2:38 kunt zien he de spanner gewoon blijft zitten.
Zal eens kijken of ik er ook een kan vinden voro de grotere types.
Ad
Laatst bewerkt: 16 mei 2021 08:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tip: Werf / iemans die rolfok kan installeren
16 mei 2021 08:15 #1285365