Bubbels schreef :
@Gerard ja we zijn erg (misschien te) zuinig op de boot.
Waarschijnlijk ligt de "waarheid" ergens in het midden
.
Maar het verhaal heeft twee kanten. Als een zachte lijn vies word (zand zout etc uit het water) denk ik dat een lijn toch meer kwaad kan dan je van te voren denkt als je een nieuwe zachte lijn in je handen hebt.
Tuurlijk! Ik heb natuurlijk makkelijk praten met een 117 jaar oud schip dat uit krassen en butsen bestaat. Ik spuit bij het binnenhalen van m'n ankerketting die af om niet al die rotzooi (klei, planten, zout) in m'n ankerbak te krijgen
.
Maar misschien slaan we hierin door en als er veel mensen zijn met een polyester boot die ook regelmatig zo ankeren dan valt het krassen misschien veel mee.
Wat ik weleens heb gezien, dat mensen een rubber mat op bepaalde plaatsen vastbinden om verfschade te voorkomen. Zelf gooi ik altijd m'n roefdak daarmee vol bij het strijken en zetten van m'n mast vanwege de verstaging e.d. die daarop komt/ligt.
De andere kant is dat we een metalen strip voorop hebben. Als de lijn zo om de punt heen staat, zit die tegen de scherpe kant van die strip aan. Op golven lijkt mij dat wel een reëel probleem.
Ja, dat lijkt mij belangrijker; stel dat je ankerlijn doorschavielt midden in de nacht
.