Erikdejong schreef :
Noballast schreef :
Overigens zou ik ook geen spiboom aan de voorzijde van de mast willen hebben. Ik snap de cruiser gedachte die daar achter zit maar vind het een verkeerde manier van comfort verbetering.
op de boot van mijn ouders zaten de bomen op een lange rail aan de voorkant van de mast. De bomen blijven aan de kar zitten, je klikt de ophouder aan het eind wat op dek vast geklemt zit, doet de schoot in de bek van de boom, laat de slede naar beneden zakken en de boom hangt op de juiste hoogte. Op geen enkel moment hoef je iets op te tillen, je hoeft niet op een slingerend voordek met een boom te balanceren. Werkt eigenlijk voortreffelijk goed. Wind weerstand zou je inderdaad over kunnen discusieren, ik denk dat het een procent of 1,5 a 2 uitmaakt op het geheel.
De hoofdreden dat ik de boom aan dek heb liggen is dat als ik de mast overboord vaar dat ik nog graag de spiboom wil hebben voor het maken van een noodtuig. Het stormgrootzeil en de stormfok zijn zodanig gesneden dat ze precies op de spiboom passen als dee als noodmast rechtop staat. Ook de 'verstaging' ligt al voorgesplitst klaar zodat een noodtuig in een paar minuten opgezet kan worden.
Zo werkt de spiboom bij mij ook. Echter is hier nu geen plaats meer voor een 2e. De tweede reden die je aangeeft is ook valide.
Intussen hebben we het besluit genomen om de 2e spiboom langs de reling te monteren, dit vanwege goede feedback hier op het forum:
- Langs het stag kan je de stag niet goed vasthouden.
- Wellicht beschadif=gt het stag
- Gerammel doordat het vanaf het stag doorklinkt aan boord.
- Bij verlies van de mast is er nog een spiboom over voor een noodtuig
- simpel monteren langs de reling