Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ankerketting

ankerketting 12 juni 2022 15:52 #1398855

Ik heb een lofrans electrische lier voor 10 mm schakels. Kan ik daar elke 10 mm schakel op zetten of moeten deze schakels ook naar aan specificaties voldoen? Ik heb 60 meter ankerketting maar een aantal schakels zijn er erg slecht/ verroest. Kan ik dit slechte stuk er tussen uithalen en zijn er mogelijkheiden om de goede stuk weer te verbinden zodat ze wel over de lier blijven lopen of zit ik aan een nieuwe ketting vast, he leuke woordspeling :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 12 juni 2022 17:17 #1398869

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 12 juni 2022 17:46 #1398875

Een beetje afhankelijk van wat voor materiaal de ketting van gemaakt is kun je de slechte schakels er ook uit halen en de ketting weer aan elkaar lassen. Zolang het geen ketting met hoge treksterkte is (verwacht ik niet bij jouw maat boot met een 10mm ketting) dan is dat je beste oplossing. Zelf las ik meestal een stud in de schakel die ik weer aan elkaar las, dan is die net wat sterker als de rest van de ketting. Die ketting verbinders zoals hierboven werken mooi, maar zijn aanzienlijk minder sterk als de ketting zelf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 12 juni 2022 17:58 #1398881

Er zijn twee hoofdsoorten in 10mm ankerketting. DIN766 en ISO4565.

Er zit een klein verschil in de binnenafmetingen van de schakels (DIN 28 mm en ISO 30 mm). Op de nestenschijf van je ankerlier staat over het algemeen aangegeven welk type nestenschijf je hebt. Als je de verkeerde schijf/ketting gebruikt, heb je meer last van slijtage.

Bij 6 en 8 mm is er geen maatverschil tussen de DIN en ISO variant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 12 juni 2022 18:53 #1398889

Nee en nee:
1. je hebt ISO en DIN ketting. In Nederland meestal DIN en in het zuiden van Europa meestal ISO. Dit kun je meestal vinden op de gipsy/nestenschijf, ook wel erg verwarrend overigens.
2. Als je het verroeste deel ertussenuit haalt zul je de overgebleven ketting met elkaar moeten verbinden; dat is dan meteen letterlijk ‘de zwakste schakel’. Mijn advies: ketting of helemaal vervangen of opnieuw laten galvaniseren of de roest op de koop toe nemen. 10 mm ketting roest niet zo snel door, maar kan toch ook wel weer putcorosie geven. Geen idee wanneer dat een probleem wordt vwb sterkte.
Vwb sterkte wordt de eenheid ‘grade’ gebruikt. Hoe hoger, 30->40->60, hoe sterker/minder roestgevoelig hoe beter natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 12 juni 2022 18:57 #1398891

GreyHippo schreef :
Nee en nee:
1. je hebt ISO en DIN ketting. In Nederland meestal DIN en in het zuiden van Europa meestal ISO. Dit kun je meestal vinden op de gipsy/nestenschijf, ook wel erg verwarrend overigens.
2. Als je het verroeste deel ertussenuit haalt zul je de overgebleven ketting met elkaar moeten verbinden; dat is dan meteen letterlijk ‘de zwakste schakel’. Mijn advies: ketting of helemaal vervangen of opnieuw laten galvaniseren of de roest op de koop toe nemen. 10 mm ketting roest niet zo snel door, maar kan toch ook wel weer putcorosie geven. Geen idee wanneer dat een probleem wordt vwb sterkte.
Vwb sterkte wordt de eenheid ‘grade’ gebruikt. Hoe hoger, 30->40->60, hoe sterker/minder roestgevoelig hoe beter natuurlijk.

Gradesterkte zegt volgens mij niks over roestgevoeligheid.
Laatst bewerkt: 12 juni 2022 18:58 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 13 juni 2022 05:04 #1398930

Daar heb je een punt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 13 juni 2022 06:48 #1398941

Erikdejong schreef :
Een beetje afhankelijk van wat voor materiaal de ketting van gemaakt is kun je de slechte schakels er ook uit halen en de ketting weer aan elkaar lassen. Zolang het geen ketting met hoge treksterkte is (verwacht ik niet bij jouw maat boot met een 10mm ketting) dan is dat je beste oplossing. Zelf las ik meestal een stud in de schakel die ik weer aan elkaar las, dan is die net wat sterker als de rest van de ketting. Die ketting verbinders zoals hierboven werken mooi, maar zijn aanzienlijk minder sterk als de ketting zelf.

Erik,
Kan je mij uitleggen hoe je dat doet??
Met een Stud??
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 13 juni 2022 06:56 #1398945

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
In het nederlands dacht ik een 'dammetje'. Zeeschepen hebben dat in alle schakels, dat voorkomt kinken.
Laatst bewerkt: 13 juni 2022 06:57 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 13 juni 2022 18:07 #1399116

In het Engels noemen ze dat een stud. In het Nederlands blijkbaar een dammetje.
Ik slijp een schakel in het midden door en schuin deze af, zodat je een las over de volledige dikte kan maken. Echter doordat lassen meestal niet zo zuiver is als het originele materiaal is een las minder sterk, zeker als je met ketting van hogere treksterkten werkt. Een oplossing is om er zo'n dammetje in te lassen, daar gebruik ik altijd een stukje van een andere kettingschakel voor. Die las je dus precies tussen de twee lassen waarmee je de ketting hebt vastgezet. Daarmee maak je het doorsnede oppervlak van de las groter en dus sterker. Daarnaast maken die dammetjes de schakel ook een stuk sterker.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 13 juni 2022 18:09 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 13 juni 2022 18:10 #1399117

Erikdejong schreef :
In het Engels noemen ze dat een stud. In het Nederlands blijkbaar een dammetje.
Ik slijp een schakel in het midden door en schuin deze af, zodat je een las over de volledige dikte kan maken. Echter doordat lassen meestal niet zo zuiver is als het originele materiaal is een las minder sterk, zeker als je met ketting van hogere streksterkten werkt. Een oplossing is om er zo'n dammetje in te lassen, daar gebruik ik altijd een stukje van een andere kettingschakel voor. Die las je dus precies tussen de twee lassen waarmee je de ketting hebt vastgezet. Daarmee maak je het doorsnede oppervlak van de las groter en dus sterker. Daarnaast maken die dammetjes de schakel ook een stuk sterker.

Ah, ik vattum.........................bedankt.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 13 juni 2022 18:48 #1399125

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
Toen ik met mijn vorige boot wilde ankeren kwam er na zo1`n 10 meter ketting uit de ankerbak een kluit ketting naar boven in de vorm van een roestige driehoek. Allemaal aan elkaar geroest.
Het kopen van een nieuwe ketting was wel een dingetje.
Wanneer je een liertje heb moet je wel gecertificeerde ketting hebben en daadwerkelijk testen of het in de "gibsea" nestjes past.
Twee keer een ketting teruggebracht omdat na elke 10 schakels deze er toch uit kwam.
Uiteindelijk de juiste gecertificeerde ketting gevonden en dat werkte verder probleemloos.
Dus goed opletten wat je nodig heb en daadwerkelijk testen of het goed gaat.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 13 juni 2022 20:27 #1399152

Hallo,

ik zoek nog iemand die 60 meter ketting van 10 mm ISO wil afnemen zodat we samen een drum van 120 meter kunnen kopen.

Ik heb ook slechte delen eruit gehaald, maar obv mijn ervaring is dit een tijdelijk oplossing. Andere delen beginnen nl. ook sterk te roesten, en de verbinding is de slechtste schakel.

Gr. Jelle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 13 juni 2022 20:43 #1399155

Iets wat ik zelf doe alvorens de ketting in te korten of delen te vervangen is het omkeren van de ketting. Ik heb zelf 140 of 160m ketting en het is eigenlijk alleen de eerste 30-40m die roestig word, de rest blijft 'mooi'. Ik draai dus de ketting om zodat het roestige deel in de bun blijft liggen en het schone/nieuwe deel gebruikt word om te ankeren. Het is namelijk maar selden dat je de volledige lengte gebruikt.

Iets wat ook helpt en wat ik zelf wel altijd doe is het afspuiten van de ketting met zoetwater. Zo nu en dan, en specifiek aan het einde van een langere reis, zet ik de kettingbak vol met zoetwater en pomp deze dan leeg. Herhaal dat een paar keer en al het zout is er uit. De ketting gaat daardoor aanzienlijk langer mee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 14 juni 2022 08:49 #1399220

Nog even aanvulling, ook ik heb de ketting laten galvaniseren bij een bedrijf ergens in het noordoosten van het land. Ketting in de auto, op zich hebben ze prima werk geleverd alleen lukt het galvaniseren niet bij delen die al te verroest zijn. Daardoor genoodzaakt meerdere delen eruit te halen.

Ik slaap niet zo lekker als het erg waait en je weet dat je ketting uit meerdere delen bestaat........

Mocht iemand belangstelling hebben om samen een ketting te kopen, zie www.marktplaats.nl/plaats/m1851189275/view

(kost dus 484 Euro voor 60 meter 10 mm ISO, kan uiteraard maar zo dat dat snel duurder wordt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerketting 29 juni 2022 19:08 #1403565

Deze verbindingschakels hebben een treksterkte van om en na bij 4000 kg. Weet echt niet wat de spanning op de mijn ketting is bij flinke windsterkte. Denk dat ik er maar een een UNSTer tussenhang of heeft iemand enig idee hierover voor mijn CAT van 13 meter en 12 ton.

Daarnaast speelt de interne afstand vlgs mij een rol. In de handleiding kan ik niets terug vinden hierover. de doorsnede is 10 mm . Het betreft dus een Lofrans progress 2.d iemand hierover een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl