Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 11:39 #1403975

Hallo,
Ik ga deze zomer een boot in zweden kopen. Uiteindelijk zal ik het scheepje naar Portugal zeilen.
Ik heb al aardig wat discussies hier op dit forum gelezen. Maar waar ik meer interesse in heb zijn recente praktijkervaringen met dit nieuwe ICP document in het buitenland en met name Portugal en Spanje. Avast dank!
Ps: kadaster is voor mij geen optie omdat ik geen postadres heb in NL en een poolse registratie ga ik niet doen.
Laatst bewerkt: 01 juli 2022 12:00 door mrcookiepear.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 11:48 #1403980

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Portugal vasteland nog geen ervaring, wel op de Azoren (ook Portugees): geen problemen ondervonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 12:03 #1403985

Dat is een snel antwoord, dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 12:40 #1403994

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 422
Ik ben mij ervan bewust dat je vraagt om een persoonlijke ervaring (die ik niet heb), maar die landen blijven een risico

www.zeilen.nl/actueel/ik-ga-op...mee-zeebrief-of-icp/

Sowieso moet je Frankrijk niet aandoen, want daar is het icp alleen geldig als je er via binnenwater komt. Er zijn mensen die de boete geaccepteerd hebben een daarmee zijn doorgevaren. Het is net welk risico je zelf wilt nemen... Zoals je het nu schetst heb je geen keus.
Laatst bewerkt: 01 juli 2022 12:41 door RickVis2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 12:43 #1403997

Wij liggen sinds 2018 in SPanje en komen geregeld in Portugal. Nog nooit naar ICP gevraagd.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 12:46 #1404000

Zweden erkend het ICP sowiezo niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 14:10 #1404014

Sailingcamelot schreef :
Wij liggen sinds 2018 in SPanje en komen geregeld in Portugal. Nog nooit naar ICP gevraagd.

Dankjewel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 15:05 #1404033

Nachtvlinder schreef :
Zweden erkend het ICP sowiezo niet.

Misschien niet officieel, maar er is sowieso geen registratie plicht voor kleinere schepen (<15m?) in Zweden. Aantonen eigendom zou voldoende zijn en dat is precies waar het ICP voor bedoeld is. Maar mogelijk zijn ook verzekeringspapieren die de boot aan je naam verbinden voldoende. Die stukjes papier zijn ook niet internationaal erkend.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 15:11 #1404034

Hoe moet je in Zweden dan wél je eigendom aantonen?

Als dat erkennen van eigendom “niet nodig is” daar, dan kan men dat MickeyMouse papiertje toch net zo goed wél erkennen? Maw: is het “niet erkennen” een bewuste afwijzing, of gewoon niet relevant daar?
Laatst bewerkt: 01 juli 2022 15:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 15:43 #1404036

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Het ICP is een uitvloeisel van een resolutie op grond van samenwerking op de binnenwateren van de Rijn- en Donaustaten. Zweden ligt noch aan de Rijn, noch aan de Donau, noch aan ander binnenwater dat met Rijn of Donau verbonden is. Niet relevant dus.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 01 juli 2022 15:46 door JotM. Reden: Link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 15:55 #1404037

Oja, da’s waar. Dus als TS alleen maar zeehavens aandoet, hoeft ie sowiezo geen ICP te hebben toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 18:28 #1404072

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Nachtvlinder schreef :
Oja, da’s waar. Dus als TS alleen maar zeehavens aandoet, hoeft ie sowiezo geen ICP te hebben toch?

Nee. Wel een vlaggebtief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 18:30 #1404073

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
Afgelopen maand een drietal havens aangelopen in Portugal. Met ICP, Btw-verklaring en verzekeringsbewijs geen problemen ondervonden. Maar de marina's willen een registratienummer en tot mijn verrassing staat dat ook niet meer op een ICP. Gelukkig wel op de BTW-verklaring.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 18:55 #1404078

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Ik geef als registratienummer het HIN/rompnummer, dat wordt geaccepteerd in PT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 21:23 #1404101

hmm dat is prima, staat gewoon op een plaatje bij mij in de kuip. Grootste hobbel blijft Italië, zo te lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 01 juli 2022 22:43 #1404106

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
AndreAzuree schreef :
hmm dat is prima, staat gewoon op een plaatje bij mij in de kuip. Grootste hobbel blijft Italië, zo te lezen.

Kun jij met die speedboot van jouw op de motor niet sneller dan 11 knopen ?
Dan kun je een Y nummer aanvragen als ‘snelle motorboot’ bij het RDW
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 02 juli 2022 07:33 #1404124

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Op de Beneteau pagina op Facebook kwam ik dit bericht tegen, vandaag geplaatst:
(Naam plaatser door mij verwijderd)
Pas op met ICP. Hier in Gijon/ Spanje, waar ik eergisteren ben aangekomen werd het ICP niet geaccepteerd. Ik probeerde het. Heb ook zeebrief, dus het "kwam goed”. Had eerst de douane aan boord en gisteren de guardia civil. In beide gevallen werd het ICP afgewezen. Het is geen bewijs van eigendom. Het is een waardeloos papiertje.

Gaat lekker zo :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 02 juli 2022 07:48 #1404127

ReneK schreef :
AndreAzuree schreef :
hmm dat is prima, staat gewoon op een plaatje bij mij in de kuip. Grootste hobbel blijft Italië, zo te lezen.

Kun jij met die speedboot van jouw op de motor niet sneller dan 11 knopen ?
Dan kun je een Y nummer aanvragen als ‘snelle motorboot’ bij het RDW

Ik vraag me dat ook al een tijdje af. Vrijwel elke zeilboot surft wel eens met meer dan elf knopen, al is het met zeven knopen stroom mee, van de golf af ;)

Lijkt mij een prima alternatief. Als type boot kan je gewoon “kajuitboot” aangeven bij de online registratie.
Laatst bewerkt: 02 juli 2022 07:55 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 02 juli 2022 08:38 #1404137

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Ze zijn in het buitenland niet gek om smoesjes van nederlandse bootbezitters aan te horen.

Denk niet dat je met verhaaltjes kunt aankomen bij buitenlandse douane of kustwachtdiensten.

Dat begint al in Belgie. Als je daar een beetje stoer wilt doen ga je gelijk mee in het politiebusje.

De nederlandse vlag is toch al niet zo populair in het buitenland vanwege de drugs activiteiten.

En dan nog je AIS melding waarbij het land van de MMSI registratie vermeld wordt. Zeker vanuit een hoge kustwacht post zien je al van verre aankomen met je Poolse registratie/vlag.

In Italie gingen de schepen aan de ketting en probeer dan weer de spullen op orde te hebben.

Wees verstandig en zorg dat je documenten op orde zijn. Tenzij je avontuur wilt om de buitenlandse regels te omzeilen.
Laatst bewerkt: 02 juli 2022 10:02 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 02 juli 2022 08:53 #1404138

ReneK schreef :
AndreAzuree schreef :
hmm dat is prima, staat gewoon op een plaatje bij mij in de kuip. Grootste hobbel blijft Italië, zo te lezen.

Kun jij met die speedboot van jouw op de motor niet sneller dan 11 knopen ?
Dan kun je een Y nummer aanvragen als ‘snelle motorboot’ bij het RDW

Nope, onder zeil lukt het (heel soms) wel :) Op de motor is 7.7 knoop de max.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 02 juli 2022 08:54 #1404139

Sydeliefde schreef :
ReneK schreef :
AndreAzuree schreef :
hmm dat is prima, staat gewoon op een plaatje bij mij in de kuip. Grootste hobbel blijft Italië, zo te lezen.

Kun jij met die speedboot van jouw op de motor niet sneller dan 11 knopen ?
Dan kun je een Y nummer aanvragen als ‘snelle motorboot’ bij het RDW

Ik vraag me dat ook al een tijdje af. Vrijwel elke zeilboot surft wel eens met meer dan elf knopen, al is het met zeven knopen stroom mee, van de golf af ;)

Lijkt mij een prima alternatief. Als type boot kan je gewoon “kajuitboot” aangeven bij de online registratie.

hmm, maar wat zegt de letter van de wet? Moet de boot onder motor 11 knoop kunnen? Of mag dat ook onder zeil? En wie controleert of je boot het echt haalt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 02 juli 2022 10:03 #1404148

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Een vlaggenbrief wordt het in elk geval niet. In België wordt zelfs expliciet gesteld:
Het Nederlands snelheidsnummer wordt niet erkend als buitenlandse registratie.
Het ICP wordt in BE gedoogd aan de kust, zegt men. Geen eigen ervaring mee (en zal ook niet meer gebeuren, want de Mi Dushi is zojuist omgevlagd naar België).
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 02 juli 2022 14:33 #1404188

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Mi Dushi schreef :
Een vlaggenbrief wordt het in elk geval niet. In België wordt zelfs expliciet gesteld:
Het Nederlands snelheidsnummer wordt niet erkend als buitenlandse registratie.
Het ICP wordt in BE gedoogd aan de kust, zegt men. Geen eigen ervaring mee (en zal ook niet meer gebeuren, want de Mi Dushi is zojuist omgevlagd naar België).

Ik zie het niet staan maar volgens de letter van de wet zou ik (als ik nog in NL zou wonen) een Y nummer moeten hebben

“ Wat is een snelle motorboot?
Snelle motorboten zijn alle boten die sneller kunnen varen dan 20 kilometer per uur.”

Als ik vol gas geef met beide motoren is de top snelheid 13 knopen (24 km/u) , maar daar kom ik dan in België mee in de problemen ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 02 juli 2022 15:10 #1404194

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Er staat duidelijk motorboot ! Een zeilboot is geen motorboot.

Wat is het toch een raar idee om de regels te willen ontduiken.

Je Ais staat toch wel aan ?. Dan geeft de kaartplotter software NL voor het AIS object.

Denk niet dat je in een ander land eenvoudig een MMSI registratie kunt krijgen als buitenlander.

Je apparaten zullen aan de eisen voor dat land zijn ingesteld en goedgekeurd.

Ten opzichte van de totale kosten van het bootbezit zijn de kosten in verhouding gering en ook nog eenmalig.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met het nieuwe ICP 6in het buitenland 02 juli 2022 15:16 #1404195

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Er staat letterlijk ‘alle boten’ , niet ‘alle motorboten’

Uit het BPR :

17°. snelle motorboot: klein schip dat, bij gebruikmaking van zijn mechanische middelen tot voortbeweging, sneller dan 20 km per uur ten opzichte van het water kan varen;

Dit heeft nul komma niets te maken met ontwijken , het staat letterlijk zo in het BPR
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl