In de begin jaren van de STIX (Stability index) waren de categorien A t/m D wat anders vormgegeven als dat ze nu zijn. De formule en het gewicht van enkele kentallen van een boot daarin zijn tijdens diverse amendments ook anders geworden.
Het kan dus zijn dat een boot die 25 jaar geleden een label heeft gekregen datzelfde label nu niet meer zou kunnen krijgen of andersom.
Als een boot bijvoorbeeld reserve drijfvermogen heeft of een gunstige volloop hoek, dan zou een 28 voeter zomaar categorie A kunnen krijgen.
Houd wel in gedachte dat dit slechts een poging is om tot een numerieke methode voor bepaling van zeewaardigheid te komen. Daar zitten vele haken en ogen aan en ook vele mitsen en maren.
Je hebt namelijk zeewaardigheid en zeewaardigheid. Een 21m lange Tjalk zal in veel gevallen kwalificeren voor een Categorie A label, maar daar zou ik toch echt geen oceaan mee durven over te steken. Een mini650 daarentegen kan op zijn best een categorie B krijgen, maar daar zou ik dus wel zo de Atlantische Oceaan mee oversteken.
Volgens de labeling is een Categorie A geschikt voor alle wateren en alle Oceanen, toch zou ik met driekwart van alle Categorie A boten absoluut nooit van mijn leven de Zuidelijke Oceaan in gaan.
Er is een tiental korte formules die enkele parameters van de boot beoordelen. Vervolgens worden de uitkomsten van al die kleine tussen formuletjes met elkaar vermenigvuldigd. Als de uitkomst daarvan groter is als 32 dan verdiend een boot een Categorie A label. Echter is er wel de voorwaarde dat de uitkomst van enkele van de tussen formules een bepaalde grenswaarde niet mogen overschreiden. Je kunt dus een Categorie B boot hebben die een STIX waarde heeft van hoger als 32, maar niet aan alle randvoorwaarden voldoet. Een van de grote factoren in de STIX formule is de lengte van de boot, hoe groter hoe zeewaardiger. Een goed gebouwde (vanuit zeewaardigheidsoogpunt gezien) 15m boot heeft zomaar een STIX waarde van rond de 80, maar krijgt hetzelfde label als een boot van bijvoorbeeld 8m die met zijn hakken over de sloot net aan 32 punten scoort. Die 8m boot heeft aanzienlijk meer beperkingen als de boot van 15m.
Kort antwoord: het zou me niet verbazen als de FS28 een categorie A label zou kunnen krijgen, zeker als er een flink blok schuim in ligt. Echter, hecht niet al te veel waarde aan de labeling. Boten kunnen zowel beter als slechter zijn als hun label doet geloven.