Ekke schreef :
Bij mij zitten de slangen van de kuipafvoer kruislings, zou dat nog helpen, ze zijn dan iigv langer. Vol gas heb ik ook wat water wat omhoog komt, maar wanneer doe je dat nu?
In een terugslagklep gaat rommel zitten, maar je kunt er wel goed bij vanuit de kuip, is dat wat?
Als het boven de waterlijn blijft zitten (golf bij kuilentrekkers) dan moet je het toch kunnen voorkomen door de stroming/zuiging te breken met een klein schelpje, of ribbeltje. Nu is het nog warm water en kun je er nog een stukje afgeschuinde buis in steken die wellicht de zuiging onderbreekt.
Kruislingse loosslangen lijken goed maar is het niet want ze werken dan alleen goed als je rechtop vaart.
Onder helling moet het water wat in de kuip komt immers omhoog lopen om eruit te komen en dat kan natuurlijk niet. Ook als je in zo'n geval overstag gaat blijft dat probleem omdat dan de antere sang omhog loopt.
Kortom , gewoon rechte en zo kort mogelijke slangen lozen het snelst . Wat daarbij niet vergeten moet worden is de invloed van de roostertjes die er vaak in de loosgaten zitten. Dat zijn eigenlijk ondingen ommdat de totale doorlaat van die gaatjes nog maar 50% of nog minder is van de slangdoorlaat dus alleen remt .( meet maar eens op en reken eens uit). Daarom heb ik ze er uit gehaald en ook ( op mijn vorige boot , een Leisure 23) de kruisende slangen vervangen door rechte .
Maar eigenlijk is de oorzaak van teruglopend water in de kuip te weinig hoogteverschil tussen de kuipbodem en de waterlijn , vooral onder helling , eigenlijk dus een ontwerpfout al dan niet samen met een verkeerde gewichtsverdeling in de boot .
Ad