Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 01:11 #1532619

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
bob01 schreef :
Sommige mensen hebben er een tijdklok tussen gezet en andere zeggen dat ie vanzelf aan en uit gaat.
Hij gaat zoals gezegd vanzelf aan en uit. Een tijdklok is tamelijk zinloos, want daarmee staat de droger weliswaar een tijdje uit, maar zodra hij weer aan gaat moet hij juist weer langer actief drogen om de opgelopen luchtvochtigheid weer op het ingestelde niveau te krijgen. Qua energie is het lood om oud ijzer dus. Het enige wat je met een tijdklok bereikt is dat de fluctuaties in de luchtvochtigheid aan boord groter worden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 03:00 #1532620

ilCigno schreef :
[…]
Merkwaardig. Schakelt die dan niet ook weer in een keertje? Voor de DD8L maakt het niet uit, die schakelt zichzelf ook weer gewoon in als de spanning terug is.
Schakelt alleen in als iemand op een knop op de verdeelkast drukt. Twee jaar geleden was dit nog niet in de stalling, maar door kacheltjes en luchtontvochtigers heel de winter aan te laten is vorig jaar deze maatregel genomen. Die stroomrekening wordt nier verrekend en moet de jachthaven zelf ophoesten.
[…]
Lees eerst even alle voorgaande berichten. Hout, papier, stoffen, schuimvullingen, overal zit vele liters vocht in. Ventileren is prima tegen van alles, maar minder vochtig wordt het niet door aan boord.

Ja ik ken de posts, maar wat is het probleem met vocht in de materialen als het zo weinig is dat er geen schimmels ontstaan? Bij ons aan boord voelt de bekleding en matrassen niet klam aan en de wandbekleding lijkt kurkdroog. Maar morgen neem ik eens de vochtmeter mee om eens hier en daar te meten. Niet dat je dan wat weet zonder metingen in het voorjaar/zomer/herfst als er geen luchtontvochtiger aan boord is.

Voor mij is simpelweg belangrijk is dat er geen schimmel vormt en de boot geen vochtschade eraan overhoud. Als dit zonder vochtvreters en luchtontvochtiger kan dan is dat prima en beter dan onnodig energie verbruiken.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 03:01 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 06:30 #1532621

Niemand verplicht jou om zo’n apparaat te gebruiken toch? Los daarvan is dat tamelijk zinloos, met 3 uur electriciteit beschikbaar alleen wanneer je langs bent geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 08:54 #1532637

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Hou er ook rekening mee dat een lucht-ontvochtiger-apparaat het beste werkt bij wat hogere temperaturen in de boot. Mocht de temp. in de boot onder nul komen, heb je snel kans op een grote klomp ijs.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 08:55 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 09:12 #1532644

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14898
Het aangename is dat zodra de buitentemperatuur onder nul daalt de relatieve luchtvochtigheid zeer scherp daalt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 09:15 #1532645

Lucht < 0 grC is al kurkdroog! Er kan geen ijs ontstaan en er valt dan niets te drogen :)

Google “vriesdrogen “
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 09:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 09:21 #1532647

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Nachtvlinder schreef :
Lucht < 0 grC is al kurkdroog! Er kan geen ijs ontstaan en er valt dan niets te drogen :)

Google “vriesdrogen “

Maar denk eens na, waar is dat vocht dan gebleven die in de lucht zat?
Die ligt nu als condens in je gehele boot op al je spulletjes (o.a. elektronica),
dat is nou juist wat we niet willen. zolang het vocht in de lucht blijft en de temperatuur redelijk constant is er niets aan de hand.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 09:21 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 09:25 #1532648

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14898
Reed schreef :

Maar denk eens na, waar is dat vocht dan gebleven die in de lucht zat?

Practise What You Preach. Was het niet al IN DE BOOT droog omdat er een droger in staat te werken voordat het gaat vriezen ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 09:58 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 09:25 #1532649

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3582
Reed schreef :
Nachtvlinder schreef :
Lucht < 0 grC is al kurkdroog! Er kan geen ijs ontstaan en er valt dan niets te drogen :)

Google “vriesdrogen “

Maar denk eens na, waar is dat vocht dan gebleven die in de lucht zat?
Die ligt nu als condens in je gehele boot op al je spulletjes (o.a. elektronica),
dat is nou juist wat we niet willen. zolang het vocht in de lucht blijft en de temperatuur redelijk constant is er niets aan de hand.
Dat condens zat in het bakje of is afgevoerd via het slangetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 09:30 #1532651

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2535
of was naar buiten geventileerd. De lucht wordt immers steeds (relatief) droger.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 09:37 #1532654

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
3Noreen schreef :
Reed schreef :

Maar denk eens na, waar is dat vocht dan gebleven die in de lucht zat?

Practise What You Preach Was het niet al IN DE BOOT droog omdat er een droger in staat te werken voordat het gaat vriezen ?

Nee, nog een keer nadenken aub: Het is niet plotseling van +10 naar 0, dat gaat geleidelijk en al die tijd wordt de relatieve vochtigheid hoger want hoe kouder de lucht, hoe minder vocht deze kan bevatten.
Je heb dus gedurende een periode te maken met verzadigde lucht.
De kou komt van buitenaf dus daar slaat het vocht neer.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 09:42 #1532656

Tot enkele graden boven nul blijft de ontvochtiger vocht onttrekken, dus tegen de tijd dat het vriest is er al veel vocht verdwenen. Als het weer dooit moet ik wel de ontvochtiger met de hand weer inschakelen, want hij schakelt zichzelf uit als het tegen vriespunt komt; dat is wel jammer. B.v. komende week, als het overdag boven nul is, en ‘s nachts onder nul.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 09:49 #1532657

Reed schreef :
dat is nou juist wat we niet willen. zolang het vocht in de lucht blijft en de temperatuur redelijk constant is er niets aan de hand.

Het leuke is nu dat het nooit in de lucht blijft, ook niet als het warmer is.
Er ontstaat een evenwicht tussen de RV van de lucht en de RV van (bijvoorbeeld) hout.
Bij een hoge luchtRV nemen alle vaste materialen vocht op tot aan dat evenwichtspunt.
Zie plaatje hieronder. Bij 90 luchtRV zit er 2 keer zoveel water in het hout als bij 55RV.
En in hout zijn het gewichtspercentages. 100kg hout heeft dan 20 (90RV) of 10 (55RV) kg of liter water erin zitten.
En dan is er nog hysteresis.
Het opnemen van vocht door (bijvoorbeeld) hout loopt wat achter bij de luchtRV: het evenwicht wordt pas heel langzaam bereikt.
Dat is een nadeel bij drogen: dan komt het water juist weer wat langzamer uit het hout; dat blijft een tijdje wat vochtiger dan het evenwicht aangeeft.

En wegens die hysteresis is ventileren gelijk aan water naar binnen pompen. Het water gaat er moeilijker uit dan in. Ventileren is een condenspomp. Alle vaste materialen nemen steeds meer water op, tot aan het evenwicht. In de winter, luchtRV 90+, bestaat hout voor 25% uit water. Dat is niet goed voor dat hout.
Niet voor niets haalt een luchtdroger meer dan 20 liter water uit een dichte boot. In de lucht zit op een 32voeter (30m3 lucht) bij 5 graden zo'n 150cm3 bij 100RV. Een half bierflesje.
Vergeet de lucht. De boot zelf houdt veel meer water vast.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 10:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 10:00 #1532658

Nog eentje dan.
Het verband tussen temperatuur en grammen water per m3 lucht.
X-as is temp Celsius, Y-as is gram water in elke m3 lucht.



Dus als het afkoelt van 30 naar 5 graden (zomer naar winter) past er 26-2 is 24 gram water niet meer in de m3 lucht. Bij 30m3 lucht (10 meter boot) is dat 0,7 liter.
Die gaat de vaste materialen in, na condenseren.
En dan komt dat water daar niet meer zomaar uit. (hysteresis!).
En zo gaat dat door totdat bij een paar graden C de lucht 100% RV is en in het hout het bijbehorende evenwichtspercentage (27 gewichtsprocenten) is bereikt. Matrassen etc zijn natuurlijk nog een veel ergere spons dan hout.
Ventileren is condens het vaste materiaal in pompen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 10:23 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 10:33 #1532668

Reed schreef :
Hou er ook rekening mee dat een lucht-ontvochtiger-apparaat het beste werkt bij wat hogere temperaturen in de boot. Mocht de temp. in de boot onder nul komen, heb je snel kans op een grote klomp ijs.

Reed schreef :
Nachtvlinder schreef :
Lucht < 0 grC is al kurkdroog! Er kan geen ijs ontstaan en er valt dan niets te drogen :)

Google “vriesdrogen “

...waar is dat vocht dan gebleven die in de lucht zat?


Naarmate de luchtmassa in je boot verder afkoelt, kan deze niet meer dezelfde hoeveelheid vocht (in g/m3) bevatten. De RV van die luchtmassa neemt dan toe tot 100%; het moment dat het vocht condenseert en neerslaat. Dat neerslaan gebeurt niet in je luchtdroger (jouw waarshcuwing voor een klomp ijs) maar op de koudere delen (ramen, huid; alles dat warmte geleidt naar de lucht buiten je boot...

Als je niet ventileert, de lucht in je boot laat afkoelen tot beneden 0 grC, wacht tot het ijs dat zich afgezet heeft op de romp nét ontdooit en dat opdwijlt en buiten je boot uitwringt, heb je je hele boot in een condensdroger veranderd ;)

Beneden 0 grC heeft een luchtdroger niets te doen; er is bij die temperaturen geen vocht meer uit die lucht te condenseren/adsorberen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je luchtdroger in een klomp ijs veranderd.

Of bedoelde je iets anders met die klomp ijs?
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 10:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 14:01 #1532716

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Op het moment dat de lucht nog niet onder de 0 graden is (en er dus nog vocht in zit) bevriest bij mij het verdamperdeel van de luchtontvochtiger en ontstaat er daar een ijsklomp die steeds groter wordt.
Is de lucht bv 10 graden dan heeft de ont vochtiger niet het vermogen om ijs te laten ontstaan.
Hopelijk hiermee duidelijk gemaakt wat ik bedoel en wat er bij ons aan boord gebeurd wanneer de buitentemperatuur rond het vriespunt komt en je heb de ontvochtiger nog aan staan.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 14:13 #1532718

Dan ben ik benieuwd wat voor apparaat jij hebt (en of het nog wel werkt zoals bedoeld).

De Meaco slaat af bij lage temp (graad of 1-3). Zolang het warmer is, verwarmt hij het adsorptie-element als hij in droogmodus komt. Als hij afgeslagen is, staat de ventilator stil en wordt er dus geen lucht aangevoerd langs het element. Nog geen ijs gezien afgelopen winters.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 14:29 #1532720

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3582
Reed schreef :
Op het moment dat de lucht nog niet onder de 0 graden is (en er dus nog vocht in zit) bevriest bij mij het verdamperdeel van de luchtontvochtiger en ontstaat er daar een ijsklomp die steeds groter wordt.
Is de lucht bv 10 graden dan heeft de ont vochtiger niet het vermogen om ijs te laten ontstaan.
Hopelijk hiermee duidelijk gemaakt wat ik bedoel en wat er bij ons aan boord gebeurd wanneer de buitentemperatuur rond het vriespunt komt en je heb de ontvochtiger nog aan staan.
Ik heb een condensatie ontvochtiger en die ontdooit automatisch bij 5 graden Celcius.Mischien heb jij ook zo,n ding en weigert de ontdooi functie!Ik gebruik trouwens en absorptie ontvochtiger in de boot.
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 14:36 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 14:30 #1532721

Reed schreef :
Op het moment dat de lucht nog niet onder de 0 graden is (en er dus nog vocht in zit) bevriest bij mij het verdamperdeel van de luchtontvochtiger en ontstaat er daar een ijsklomp die steeds groter wordt.
Is de lucht bv 10 graden dan heeft de ont vochtiger niet het vermogen om ijs te laten ontstaan.
Hopelijk hiermee duidelijk gemaakt wat ik bedoel en wat er bij ons aan boord gebeurd wanneer de buitentemperatuur rond het vriespunt komt en je heb de ontvochtiger nog aan staan.

Verdamperdeel? Dan heb je een condensdroger ipv adsorptiedroger. En niet zo’n goede want als deze verdamper bij dalende omgevingstemperatuur zó koud wordt dat de oppervlakte temperatuur daarvan onder 0 grC komt, krijg je ijsafzetting inderdaad. Als een vriezer met lekkende deur.

Bij omgevingstemperatuur onder nul speelt dit uiteraard niet (ercis dan geen vocht in de te dtogennlucht), onderweg daar naartoe wellicht wel bij slecht ontworpen modellen blijkbaar wél. Een slim apparaat zorgt dat de verdamper niet onder nul komt óf defrost regelmatig automatisch.

Een adsorptiedroger zoals de DL8 heeft hier geen last van.
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 14:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 15:01 #1532730

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29141
Reed schreef :
Op het moment dat de lucht nog niet onder de 0 graden is (en er dus nog vocht in zit) bevriest bij mij het verdamperdeel van de luchtontvochtiger en ontstaat er daar een ijsklomp die steeds groter wordt.
Is de lucht bv 10 graden dan heeft de ont vochtiger niet het vermogen om ijs te laten ontstaan.
Hopelijk hiermee duidelijk gemaakt wat ik bedoel en wat er bij ons aan boord gebeurd wanneer de buitentemperatuur rond het vriespunt komt en je heb de ontvochtiger nog aan staan.

Bij een condensdroger klopt dat, bij een Adsorptie droger niet.
nl.wikipedia.org/wiki/Adsorptie




Edit: Vlinder was me voor.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 15:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 17:15 #1532769

Nachtvlinder schreef :
Niemand verplicht jou om zo’n apparaat te gebruiken toch? Los daarvan is dat tamelijk zinloos, met 3 uur electriciteit beschikbaar alleen wanneer je langs bent geweest.

Ik vermoed dat zoals hier vaker op ZF, dat de problemen groter worden gemaakt dan ze werkelijk zijn. Vochtvreters zijn werken voor geen meter zeggen sommigen hier, maar onze boot heeft 30 jaar lang vochtvreters gehad en heeft er blijkbaar geen schade aan over gehouden, net als vele andere boten. Dus als dat klopt is het waarschijnlijk ook niet echt nodig om te flink te ontvochtigen door de winter (wel in de gaten houden).

Het vocht in het hout is afhankelijk van de relatieve luchtvochtigheid zoals Baasklusje al meldt. KNMI zegt: december 2022 was de luchtvochtigheid gemiddeld 88% op de Bilt, rest van het jaar is lager. Het vochtgehalte in het hout zou dan op zo’n 20% uitkomen. In augustus 2022 was de luchtvochtigheid 69% wat zo’n 12,5% vochtgehalte in hout zou betekenen. Vanaf zo’n 20% kan houtrot ontstaan, dus het zit er iets tegenaan. Maar houtwerk in de boot wordt meestal van hardhout soorten gemaakt, dat hier veel minder gevoelig voor is en op het hout zit lak of beits dat vocht weert of het vochtgehalte reguleert.

Ik probeer gewoon een fatsoenlijk beeld te vormen over de “waarom”. Maar hier in het topic wordt niet veel meer gezegd dan “het is slecht voor het hout”. Maar wat is dan slecht voor het hout? Wat gebeurt er met het hout? Welk luchtvochtiheidspercentage? Hoe snel neemt het hout het vocht op? Zijn er verschillen tussen houtsoorten? Welke gevolgen heeft het voor multiplex? Kan het niet voldoende zijn om in maart de luchtontvochtiger even een tijdje te laten werken, net als die vochtvreters die dan pas gaan werken volgens dit topic? Niemand hier meet zijn houtwerk.

Morgen ga ik eens wat relatieve vochtigheid in het hout meten op onze boot. Wil iemand gokjes doen over de percentages op volgende locaties:
  • Schot voorhut
  • Schot achterhut
  • Kombuis
  • Vloer voorhut
  • Vloer kajuitingang
(Voorhut was waar het luik lekte)

Ik weet het echt niet wat het gaat worden hoor, maar meten is weten :)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 17:28 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 17:33 #1532771

Zonder muffe luchtjes, schimmel, klemmende deurtjes of klamme bekleding lijkt mij er geen noodzaak voor een droger. Mijn huidige boot heb ik hermetisch dicht gemaakt en zet droger af en toe 8 uurcaan als ik naar huis ga. Geen enkele klachten; geen noodzaak dat ding continue standby te laten staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 18:13 #1532781

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14898
Orange Sunset schreef :
Nachtvlinder schreef :
Niemand verplicht jou om zo’n apparaat te gebruiken toch? Los daarvan is dat tamelijk zinloos, met 3 uur electriciteit beschikbaar alleen wanneer je langs bent geweest.

Ik vermoed dat zoals hier vaker op ZF, dat de problemen groter worden gemaakt dan ze werkelijk zijn. Vochtvreters zijn werken voor geen meter zeggen sommigen hier, maar onze boot heeft 30 jaar lang vochtvreters gehad en heeft er blijkbaar geen schade aan over gehouden, net als vele andere boten. Dus als dat klopt is het waarschijnlijk ook niet echt nodig om te flink te ontvochtigen door de winter (wel in de gaten houden).

Het vocht in het hout is afhankelijk van de relatieve luchtvochtigheid zoals Baasklusje al meldt. KNMI zegt: december 2022 was de luchtvochtigheid gemiddeld 88% op de Bilt, rest van het jaar is lager. Het vochtgehalte in het hout zou dan op zo’n 20% uitkomen. In augustus 2022 was de luchtvochtigheid 69% wat zo’n 12,5% vochtgehalte in hout zou betekenen. Vanaf zo’n 20% kan houtrot ontstaan, dus het zit er iets tegenaan. Maar houtwerk in de boot wordt meestal van hardhout soorten gemaakt, dat hier veel minder gevoelig voor is en op het hout zit lak of beits dat vocht weert of het vochtgehalte reguleert.

Ik probeer gewoon een fatsoenlijk beeld te vormen over de “waarom”. Maar hier in het topic wordt niet veel meer gezegd dan “het is slecht voor het hout”. Maar wat is dan slecht voor het hout? Wat gebeurt er met het hout? Welk luchtvochtiheidspercentage? Hoe snel neemt het hout het vocht op? Zijn er verschillen tussen houtsoorten? Welke gevolgen heeft het voor multiplex? Kan het niet voldoende zijn om in maart de luchtontvochtiger even een tijdje te laten werken, net als die vochtvreters die dan pas gaan werken volgens dit topic? Niemand hier meet zijn houtwerk.

Morgen ga ik eens wat relatieve vochtigheid in het hout meten op onze boot. Wil iemand gokjes doen over de percentages op volgende locaties:
  • Schot voorhut
  • Schot achterhut
  • Kombuis
  • Vloer voorhut
  • Vloer kajuitingang
(Voorhut was waar het luik lekte)

Ik weet het echt niet wat het gaat worden hoor, maar meten is weten :)

Zolang je wat met kussens en ander textiel niet in beschouwing neemt zou ik als een substantieel deel van het interieur gemaakt is van multiplex wat een top fineer heeft anders dan de rest van de plaat zorgen gaan maken bij een vochtgehalte van meer dan 14 %.
Meestal zijn top fineer lagen van heel dun materiaal. Doordat de top fineer van ander hout is dan de onderliggende hout lagen ontstaat er spanning in de verlijming. Met als resultaat dat het fineer op den duur los zou kunnen laten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 18:29 #1532785

3Noreen schreef :

Zolang je wat met kussens en ander textiel niet in beschouwing neemt zou ik als een substantieel deel van het interieur gemaakt is van multiplex wat een top fineer heeft anders dan de rest van de plaat zorgen gaan maken bij een vochtgehalte van meer dan 14 %.

Geheel eens. Max 14%.
Dat hoort bij een lucht RV van zo'n 70%. Alles hoger is slecht voor het hout, zeker voor multiplex.
Aanbevelingen van houtinfo.nl:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 18:31 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt winter: luchtontvochtiger in de boot 05 jan 2024 23:26 #1532873

Precies, dus morgen eens meten om te zien waar we dan staan zonder vochtvreters of luchtontvochtiger.

Dat de impact voor multiplex wat anders zou zijn vermoedde ik al.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 23:27 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl