Calidris schreef :
+1
Dwarskrachten wil je eigenlijk helemaal niet met dat soort klampen. je gaat de interne RVS bout of pen alleen maar op buiging belasten, en daar is RVS niet zo goed in. Je drukt ook nog de rand van de voet in het zachtere polyester dek, waardoor er speling kan onstaan. Dat er een stalen plaat onder zit is leuk als je het schip er aan wilt ophijsen, maar de helpt niet tegen buigen van de RVS bouten of pennen.
Die klampen / kikkers zijn dus niet bedoeld voor grote dwarskrachten vanwege de bevestiging. In normale rustige omstandigheden speelt het nog geen rol, maar bij jukkende omstandighden, golven op lager wal o.i.d., gaat het wel degelijk een rol spelen.
Sorry Hans V, mooier wordt het niet.
Sorry Calidris, realistischer dan mijn verhaal wordt het ook niet.
Natuurlijk is een kikker in de lengterichting het zwaarst te belasten. Bij afstoppen en koppelvaren (manoeuvres waarbij potentieel grote krachten op de klampen worden uitgeoefend) is de belasting ook hoofdzakelijk in de lengterichting.
Wij hebben zelf uitgebreide
praktijkervaring met de Goïot kikkers (op een polyester 40 voeter en ook in minder gunstige omstandigheden...) en dan blijken jullie beschouwingen toch vooral in
theorie relevant. Tenzij TS ter plaatse van de kikkers een heel zacht dek heeft, maar dat lijkt me bij een Feeling minder waarschijnlijk.
Als TS zorgt dat de bouten waarmee zijn kikkers vast zitten voldoende op spanning blijven hoeft hij zich over de zijdelingse belasting van zijn Goïot kikkers in mijn ervaring (bij ons aan boord) geen zorgen te maken. Er zijn andere redenen waarom ik zelf niet voor de korte landvasten van TS zou kiezen, maar die hebben niet met schade vanwege de dwarsbelasting in zijn box te maken.
Ook in theorie belast je bij dwarskrachten de RVS bouten/pennen in de kikkers overigens niet 'alleen maar' op buiging, maar dat terzijde.