Maxxm schreef :
Ik heb een stootlijst, maar wat heb ik aan een stootlijst als ik naar de paal wordt geblazen.
Ik heb tot nu toe geluk dat mijn buurman zijn boot nog niet terug is. Tot nu toe is alles uiteindelijk wel goed gekomen, maar hij komt wel op een gegeven moment terug.
Dan vindt ie het waarschijnlijk niet leuk als mijn kont of punt zijn plek ingaat.
Dan heb ik, solo, nog 2 opties voor je. Allebei zijn flink wat gehannes met touwen. Maar goed.
Optie 1:
1: Motor vooruit in het werk
2: Voorlandvasten los.
3: Motor in t werk naar achteren.
4: Je laat de boot langzaam naar achteren deinzen. De plek in de box kun je regelen door de ene of de andere achterlandvast te vieren. Tot je
5: buiten de box: door de een of de andere landvast nog vast te houden, kun je de boot in de goede richting leggen,
6: laatste landvast ook opgeruimd.
Optie 2:
Deze klinkt tegen intuitief, maar werkt wel:
1: Je legt een voorspring aan naar de vingersteiger. Die hang je over 1 punt van de kikker op de kant.
2: Je maakt een lus in die voorspring, en maakt die losjes vast op t achterlandvast.
3: Motor in t werk naar voren, roer naar bakboord. Je wordt nu door t schroefwater tegen de vingersteiger gedrukt.
4: Alle andere landvasten los.
5: Vrij snel achteruit weg varen.
Doordat je aan de loefkant van de box ligt, heb je wat ruimte naar lij. Die ruimte gebruik je om snelheid dus controle te krijgen.
Voordeel:
- bij flinke zijwind, kun je de punt wat extra naar loef prikken voor je achteruit gaat,
- geen losse lijnen in t water die weer in de schroef kunnen komen.
Risico: je moet ZEKER zijn dat de spring zich lost bij t achteruit varen. Anders alle controle weg.