Maxxm schreef :
Hallo,
Dank jullie wel voor de vele tips.
Ik vaar altijd vooruit uit de box, en kom achteruit in.
De vingersteiger ligt aan bakboord en heb maar 1 paal aan stuurboord.
Aan de landvasten hangen is een goede tip zodat je alle overige lijnen los kunt maken.
Maar lijnen gebruiken terwijl je ook de motor en helmstok moet bedienen is wel een opgave.
Probeer het heel vaak te lezen, maar helemaal doorhebben…..
Als iemand in de buurt van Hellevoetsluis zit mag die als je wilt het een keer voor komen doen.
Groet
Marco
Wind dwars op de box van vingersteiger (BB) naar paal (SB) ?
Wat je kan doen is de box en paal voorbij varen vooruit tot de hoogte van je lier, leg een lijn om de paal vanaf je achterste kikker.
Sla achteruit en de boot draait om de paal je box in, door de lijn te vieren kun je waarschijnlijk keurig je achterschip bij de vingersteiger krijgen en een lijn op de kikker zetten.
De boot schuift wel langs de paal! En over de helft langs de paal waait de achterkant weg van de vingersteiger!
Gaat erom dat je een lijn op de vingersteiger krijgt waar je aan kan trekken in vooruit (vanaf achterkikker maar liever de schootlier of verder naar voren.) Met die ene lijn ben je in controle, de eerste lijn kan je naar de boeg brengen en tot voorlijn promoveren.
Wil wel eens naar HV komen maar die stomme Haringvlietbrug zit nog een seizoen in de weg...
En uitvaren doe je gewoon met alleen de loef achterlijn (op de lier) die je in de vooruit langzaam laat vieren.