brambo schreef :
Je moet uiteraard een redelijk correct bedrag op je polis hebben. Het is niet zo dat de premie aanzienlijk lager wordt als je het verzekerde bedrag verlaagd.
Bij de premiegrondslag speelt ook de nieuwwaarde een rol. Bepaalde schadegevallen zijn hetzelfde voor een nieuw schip als voor een wat ouder schip. (Nieuw voor oud.)
De verzekeringen zijn algemeen op basis van de dagwaarde. Die bij een schade wordt vastgesteld. Onderverzekering is veelal niet van toepassing.
Wel is er de mogelijkheid, in bepaalde gevallen, een verzekerde waarde te hebben op basis van een vaste taxatie. Dan staat het uit te keren bedrag vast. Is dan geldig voor een bepaalde periode.
Bij een te laag verzekerd bedrag is er het risico van afkeuring. Ik heb hier recentelijk nog wat over geschreven.
Het gaat over een reele marktwaarde en niet wat je hebt uitgegeven aan restauratie, teakhouten dek andere motor of navigatie apparatuur. Deze zaken veranderen de dagwaarde amper.
Bram
Even een opmerking over het vet gedrukte , ik denk namelijk dat ,laten we een HR bootje nemen met een fonkel nieuw taakdeck , nul uren op de klok van de nieuwe motor en vers geïnstalleerde apparatuur voor iets meer weg gaat dan eentje waar dat allemaal gedateerd is maar vergelijkbaar in bouwjaar en dus identiek .
Als je de de HR aanbied voor de prijs van de soort genoten waar dit niet gedaan is maar je vraagt hetzelfde , dan vermoed ik een file in de haven met kijkers en kopers
Het veranderd de dagwaarde dus zeker wel, maar het wordt maatwerk en een taxatie , dat de courantheid van het schip de waarde in grote lijnen bepaald klopt wel.