pieter2 schreef :
Ik krijg van Kok te horen dat er een "Nikkel-metaalhydrideaccu (NiMH)" accu in zit tegenwoordig. Is dat hetzelfde als Nicad of kan dat beter tegen ontlading?
NiMH is qua technologie alweer een stap verder dan NiCad. NiMH-accu's hebben geen last van het zogenaamde geheugen-effect, dat er voor zorgt dat bij stelselmatig slechts gedeeltelijk ontladen en weer laden de capaciteit snel terugloopt.
Maar als je de keus zou hebben tussen LiOn (lithium) en NiMH zou ik altijd voor lithium kiezen. Het probleem is dat de accu's in dergelijke ventilatoren gedurende de winter niet of nauwelijks worden geladen. Dat bekomt de meeste accu's niet goed. Een lithium-accu kan daar nog het beste tegen. Maar die moet je weer niet volledig geladen bewaren. Maar met de schakelaar in de ventilator kun je het meestal we zo regelen dat je de accu in een bepaalde ladingstoestand bewaart, zonder hem te belasting. Ventilator uit en daarna afdekken.
Er lijkt niet echt consensus te zijn over de staat van lading waarin NiMH-accu'skmoeten worden bewaard. Soms lees je dat het totaal niet uitmaakt; vol, half- of volledig ontladen. Dus misschien doet het er niet toe.
Ik heb echter in de loop der jaren een reeks van accu- boortolletjes gehad en ik constateer dat de accu's van het laatstgekochte exemplaar met LiOn accu's absoluut het langst hun capaciteit vasthouden.
Daarvoor had ik er één met NiMH, die was al beter dan mijn eerste, die NiCads had. Maar LiOn is echt superieur aan alles wat er tot nu toe op het gebied van kleine accu's te koop is.