666 schreef :
Bedankt allen, ik ga eens een stukje bestellen en kijken wat het doet. Of ik 't echt nodig heb is inderdaad wat arbitrair.
Maar, er is nog een reden om eventurel lint te gebruiken. Ik weet niet hoe anderen het doen, maar afgelopen jaren ben ik al een paar keer gestruikeld over het feit dat mijn bms(sen) het te koud vonden om nog verder stroom te leveren. Die schakelen de accus af onder 4 graden C. Ik kan wat lint in de accu ruimte leggen zodat de accus niet onder de vijf graden komen. Dan zijn ze iig 'levend' als ik aan boord kom.
Hoe doen anderen dit met lfp accu's?
Die "bult" warmte lint (20 meter, 400Watt max) ligt dus tussen boiler-motor en LFP acu's. Niet geisoleerd. De opzet is dat de machinekamer net ff een paar graden warmer blijft dan buiten.
Toch heb ik voor de zekerheid de LFP accu's nu los gekoppeld ivm laden onder 0 graden.
Als ik nu de lader aan zet, heb ik gewoon spanning op het boordnet en kan de gewoon de kachel aan tijens werk.