Voor vierkante meters in de winterstalling lijkt mij lxb inderdaad redelijk. Je wilt toch ook niet dat de boten zo in elkaar geschoven staan dat je nergens goed bij kunt.
Vierkante meters voor antifouling is een ander verhaal, daar zijn handige formules voor, zie o.a.
www.de-ijssel-coatings.nl/nl/w...pervlakte-calculator
Nee, zo lang jouw verzekering niet verplicht voorschrijft dat de mast eraf moet, zou ik die laten staan, dat doen de meesten. Locatie zal ook schelen, sta je ergens waar het bij ZW-NW een onbeschutte lager wal is, dan is het vast kritischer dan onder de HW.
Ja, eraf is beter want doordat de romp niet kan meebewegen, zoals in het water, is de load op je tuigage groter en het stormt tussen oktober en maart nog wel eens. Maar het is 2x best wel veel extra werk om alles los te halen en met mast erop gaat vrijwel altijd goed.
Plus, als jij je mast er wel af hebt gehaald en je staat tussen allemaal boten met de mast er nog op en het gaat een keer mis, dan is een domino-effect best waarschijnlijk en helpt het ook niet dat jouw mast er wel af was.