Dit roept een paar vragen op bij me.
- Was de aangegeven magnetiche koers constant of draaide deze wel min of meer mee met koers veranderingen. (Dus eigenlijk een vaste aanwijzing of een vaste miswijzing?)
- Zelfde voor je stuurkompas een constante aanwijzing of een constante fout
- Wat is de opstelling van fluxgate compass en stuurkompas?
- Weet je zeker dat het geen bemanningslid met telefoon op zak oid is?
Een kompas wijst in principe naar het noorden zoals het kompas dit ziet. Daar zitten dus afwijkingen in (Variatie Deviatie), dit geld voor zowel stuurkompas als flux kompas. Een plaatselijke magnetiche verstoring (kabels,wrak oid) kunnen we wel afschrijven, dat is
plaatselijk. Blijft over puntje 4 een plaatselijke verstoring aanboord.
Die verstoring aanboord zou ook nog van je stuurkompas kunnen komen als deze oud en versleten is en dicht bij je fluxgate zit. (Een versleten kompas kan blijven 'hangen', en dan krijg je dus opeens een magneet (van de roos) die een hoek met het aardmagnetischveld maakt en zo een extra deviatie creeert voor de fluxgate.)