Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Let op bij de ingang van het schuitengat

Let op bij de ingang van het schuitengat 29 juni 2024 21:44 #1569311

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
Hallo,

Hopelijk overbodig!

Wij varen met TZ i boat en hebben geconstateerd dat de betonning op de kaart niet de juiste weergave geeft voor de ingang van het schuitengat.
Navionics geeft mijn inziens de juiste betonning

Ik probeer TZ i een bericht te geven




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op bij de ingang van het schuitengat 30 juni 2024 08:37 #1569329

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
MrDJ schreef :
Hallo,

Hopelijk overbodig!

Wij varen met TZ i boat en hebben geconstateerd dat de betonning op de kaart niet de juiste weergave geeft voor de ingang van het schuitengat.
Navionics geeft mijn inziens de juiste betonning

Ik probeer TZ i een bericht te geven

De Waddenkaart van RWS van week 20 (half mei) geeft de betonning al aan zoals die op de Navionics-kaart staat. Een oudere versie uit 2024 heb ik helaas niet.
In een bericht van Stentec van 19 maart j.l. wordt de betonning nog weergegeven als in de TZi-kaart.
De betonning is dus tussen 19 maart en half mei dit jaar verlegd naar de huidige positie.

In dat bericht van 18 maart merkt Stentec ook nog het volgende op:

Merk op dat de actuele betonning al weer is verschoven. Het routenetwerk is hier nog niet bijgewerkt en loopt nog boven de rode SG8 i.p.v. er onder. De betonning van Vaarkaart Nederland wordt wekelijks bijgewerkt maar dat van de kaart niet. Het Schuitengat van de Stentec IENC Update Service voor WinGPS 6 2024 klopt wel met actuele betonning. Het IENC dieptebeeld van Waddenzee en Zeeland wordt immers wekelijks bijgewerkt. De betonning ter plekke kan echter afwijken en is uiteraard altijd maatgevend.

Een ietwat raadselachtige tekst, waarmee Stentec duidelijk lijkt te willen maken dat het kaartbeeld minder vaak wordt bijgewerkt dan de betonning.
Dat blijkt inderdaad uit het huidige kaartbeeld van het Schuitengat; de betonning lijkt een ondiepere route te kiezen dan volgens het kaartbeeld mogelijk is.
Voorts wordt duidelijk dat de door Stentec genoemde IENC-kaart (dat is in feite wat ik hierboven de RWS-Waddenkaart noem), heden ten dage de basis is voor de Stentec-kaarten. De opmerking "het IENC dieptebeeld van Waddenzee en Zeeland wordt immers wekelijks bijgewerkt" is natuurlijk onzin. Dat wekelijk bijwerken geldt voor de weergegeven betonning. Niet voor het dieptebeeld (= kaartbeeld).

Ook opvallend: het lijkt erop dat blijkens deze meldingen van Stentec de nieuwe betonning van het Schuitengat bij WinGPS pas in week 25 is doorgevoerd. Vijf weken ná publicatie van de RWS-Waddenkaart van week 20.

Hoe dan ook: TZi loopt een paar maanden achter bij de update van de eigen kaarten. Navionics, dat ook wel eens in de beklaagdenbank zat vanwege nogal late updates, brengt het er aanzienlijk beter vanaf.

Ook belangrijk: altijd blijven kijken naar de betonning die je in werkelijkheid ziet en niet te allen tijde geloven wat het schermpje je voorschotelt..
Laatst bewerkt: 30 juni 2024 08:43 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op bij de ingang van het schuitengat 30 juni 2024 08:39 #1569330

Je moet er toch gewoon tussen door varen, net als vroeger B)
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op bij de ingang van het schuitengat 30 juni 2024 08:44 #1569331

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
helmsman 38 schreef :
Je moet er toch gewoon tussen door varen, net als vroeger B)

Pcies. Dat heb ik, terwijl jij je berichtje tikte, nog even in iets andere bewoording toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op bij de ingang van het schuitengat 30 juni 2024 09:15 #1569341

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2984
Eens, maar in het donker of met heel slecht zicht (mag je daar niet zijn, I know...) is het wel fijn als je weet in welke richting je de volgende ton moet zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op bij de ingang van het schuitengat 30 juni 2024 09:22 #1569346

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
holrobert schreef :
Eens, maar in het donker of met heel slecht zicht (mag je daar niet zijn, I know...) is het wel fijn als je weet in welke richting je de volgende ton moet zoeken.

Dat is nu precies het enigzins valse gevoel voor veiligheid dat electronische navigatie je kan geven.

Tenzij je over een feilloos oriëntatievermogen, gevoel voor richting en lokale bekendheid beschikt is het bevaren van dit soort zeegaten bij mist en duisternis voor de gemiddelde jachtschipper gewoon af te raden, lijkt mij. Helemaal in het geval van het Schuitengat, dat het moet stellen met niet-verlichte tonnen. De nummers zijn in het donker niet te lezen en er zijn dus ook geen licht-karakters.
Laatst bewerkt: 30 juni 2024 09:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op bij de ingang van het schuitengat 30 juni 2024 09:48 #1569350

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2984
Gewapend met peilkompas, schijnwerper, dieptemeter, een bijgewerkte kaart, een tonnenlijstje, en enige kennis van hoe je water 'leest' is dat allemaal geen enkel probleem voor een (inderdaad wat meer ervaren) schipper, e.e.a. ook afhankelijk van de weer- en golfsituatie en de bijbehorende risico's als je toch een foutje maakt.

Dat je dit onervaren en met veel wind of zee beter niet kunt doen is logisch.

Mijn opmerking was een reactie op de opmerking dat je gewoon 'poortjes kunt varen' (wij noemen dat 'Buck Rogers varen naar het computer spel uit de jaren 80 waarin je met je ruimteschip door poortjes heen moest vliegen :) ), en dat een bijgewerkte kaart ook weer niet zo belangrijk is.
Laatst bewerkt: 30 juni 2024 09:49 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op bij de ingang van het schuitengat 30 juni 2024 10:09 #1569353

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
holrobert schreef :
Gewapend met peilkompas, schijnwerper, dieptemeter, een bijgewerkte kaart, een tonnenlijstje, en enige kennis van hoe je water 'leest' is dat allemaal geen enkel probleem voor een (inderdaad wat meer ervaren) schipper, e.e.a. ook afhankelijk van de weer- en golfsituatie en de bijbehorende risico's als je toch een foutje maakt.

Dat je dit onervaren en met veel wind of zee beter niet kunt doen is logisch.

Mijn opmerking was een reactie op de opmerking dat je gewoon 'poortjes kunt varen' (wij noemen dat 'Buck Rogers varen naar het computer spel uit de jaren 80 waarin je met je ruimteschip door poortjes heen moest vliegen :) ), en dat een bijgewerkte kaart ook weer niet zo belangrijk is.
Maar als je een scheidingston verwacht, en die ligt ruim een km verderop dan is het toch flink zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op bij de ingang van het schuitengat 30 juni 2024 10:52 #1569355

Gewoon regelmatig de boeien bij RWS of Nautin ophalen en in de kaart leggen.
Heb je nooit verrassingen en kun je achter de plotter overal doorheen navigeren.

En dan ook nog de Stentec tidal service (Kustfijn) eroverheen, heb je de waterstanden op elk noment tov NAP. De kleine blauwe cijertjes. OOk de stroom incl op- afwaai, blauwe pijltjes.

Ik heb de boeien van 13 juni. Ligt het nog zo?

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 juni 2024 10:53 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op bij de ingang van het schuitengat 30 juni 2024 11:40 #1569357

  • FS33
  • FS33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Gisteravond nog van Terschelling naar Vlieland gevaren. Situatie exact zoals Navionics aangeeft!
Dit betekent alleen dat dit de Situatie is en ( helaas) niet dat Navionics het altijd bij het rechte eind heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op bij de ingang van het schuitengat 30 juni 2024 15:02 #1569381

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Als je e.e.a. niet vertrouwd ga je toch via de Westmeep en de Slenk naar Terschelling. In de nacht ook nog een rode en groene feest verlichting om tussen door te varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op bij de ingang van het schuitengat 30 juni 2024 17:04 #1569398

  • Seanymph
  • Seanymph's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Wadloper schreef :
...
...
De betonning is dus tussen 19 maart en half mei dit jaar verlegd naar de huidige positie.
...
...


Wie het precies wil weten: de werkzaamheden zijn op 18 april uitgevoerd (door de Waddenzee van RWS). Daarvan hebben diverse instanties per email bericht gekregen op 19 april en op 20 april zijn de wijzigingen doorgevoerd in het Nautin-boeienbestand (en dat laatste weet ik echt héél zeker) ;)

Aansluitend is er op 20 april ook een bericht geplaatst op de Nautin-site i.v.m. de grote verplaatsing van met name de SG2, SG3, SG4 en SG5.
Van fouten maken kun je leren. Daarom oefen ik regelmatig in het maken van fouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op bij de ingang van het schuitengat 30 juni 2024 19:31 #1569434

Wij waren er in mei en waren best even de weg kwijt toen de boeien heel anders bleken te liggen dan op de kaart. Kakelverse NVcharts kaart en bijgewerkte app. Pffff! Inderdaad tussen de boeien gebleven en dat ging goed, maar het voelt heel eng om volledig tegen de kaart in te varen. Misschien ook omdat we geen dieptemeter hebben. Van Terschelling terug vond ik het beter te doen, dan naar Terschelling toe, want dan moet je de ingang van de poortjes vinden. Op terugweg ben je vanzelf ineens het Schuitengat uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op bij de ingang van het schuitengat 01 juli 2024 05:26 #1569498

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
holrobert schreef :
Gewapend met peilkompas, schijnwerper, dieptemeter, een bijgewerkte kaart, een tonnenlijstje, en enige kennis van hoe je water 'leest' is dat allemaal geen enkel probleem voor een (inderdaad wat meer ervaren) schipper, e.e.a. ook afhankelijk van de weer- en golfsituatie en de bijbehorende risico's als je toch een foutje maakt.

Hey dat doen wij precies zo, ik krijg alweer helemaal zin in nachtelijk Wadvaren, hoe mooi het Wad bij nacht is, de spanning van met een mooie bakstagwind met stroom mee langs de prikken en droogjes opmerken “Goh, die hadden we niet gezien”, als er opeens een prik op een halve scheepslengte langs schiet.

Het is - niet bij het Schuitengat maar wel over de beprikte platen, ook een kwestie van gevoel, mede bepaald door dat o zo belangrijke stippelijntje op de kaart, de midvaarwaterlijn, die soms in de vorm van rare kronkeltjes tussen nauw geplaatste boeien een belangrijke hint kunnen bevatten over hoe te varen.

Al zolang als ik mij kan herinneren is het Schuitengat veranderlijk en ook wel eens zelfs bij HW niet bevaarbaar geweest.

Maar de hamvraag voor mij blijft: hoe overleef ik het onbetonde Boomkensdiep, kan je droogvallen op de Noordkaper en ligt daar een verdeaalde goudstaaf op mij te wachten? De density map van MarineTraffic is dan misschien wel de belangrijkste tool?
Laatst bewerkt: 01 juli 2024 05:27 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl