Gisteren met het verplaatsen van de boot (Bavaria 38) naar de winterligplaats een aantal steigers verder een niet zo leuk moment meegemaakt dat ik graag even van mij afschrijf.
Even vooraf
De boot, een Bavaria 38, werd in het voorjaar nog voorzien van een nieuwe laag anti-fouling, het roer heeft een grote beurt gekregen (hennegatskoker). Er werd een boegschroef geplaatst. Groot onderhoud op de motor met vernieuwen manchet.
Door de verbouwingen thuis hebben we relatief weinig gevaren, maar in augustus toch nog een aanzienlijke trip gemaakt.
Boot licht op zout water.
Tandemkiel.
Volvo Penta 30pk
Antifouling: Epifanes
Wat er gebeurd is
Bij het uit de box varen viel het mij al op dat de boot moeilijk in beweging te krijgen was. Zodra uit de box, moest ik een 30m achteruit varen naar de volgende steiger, hier had ik al veel moeite en was de boot nauwelijks bestuurbaar met het roer. Het enige wat nog iets of wat reageerde was de boegschroef, alhoewel het ook niet naar mijn zin was. Terug in vooruit om zo naar de winterligplaats te varen. Bij het invaren in de winterbox liep het mis, de boot luisterde niet meer naar de roerbewegingen. Dan maar met de boegschroef, maar ook hier luisterde de boot niet. Box gemist, en de volgende box ingedraaid, daar volledig komen stil te liggen en tijdens dat maneuver luisterde het roer nog minder. Motor kon de boot nauwelijks in beweging brengen. Na veel geknoeid en alle varieties tussen vooruit, achteruit, roer omgooien, boegschroef, ... toch aan de kant geraakt en mij naar de kant getrokken met landvasten. Vervolgens heeft de havenmeester mij met een sleepje naar de volgende box getrokken, ook hij had zeer veel moeite.
In de box hebben we opgemerkt dat er relatief veel aangroei aan het roer was en er zich onderaan het roer een grote klonter (10x20cm) met oesters/mosselen had ontwikkeld.
Zou deze aangroei tot de onbestuurbaarheid kunnen geleden hebben? Ondertussen ben ik ook aan het denken aan het ontbreken van een roerblad of iets dat zich in de tandemkiel heeft geplaatst.
In ieder geval, ik ben aan het klungelen geweest en schaam mij daarvoor. Mijn zelfvertrouwen heeft een serieuze deuk gekregen!
Ook mijn oprechte excuses aan iedereen die mijn geklungel heeft mogen aanschouwen.
Meerdere stuurlui aan wal zijn mijn roerblad komen bekijken en hadden allemaal iets van "die boot heeft in geen twee jaar uit het water geweest".