Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schrijf het van me af: onbestuurbare boot

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 03 nov 2024 10:36 #1594700

  • KEJ126
  • KEJ126's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Gisteren met het verplaatsen van de boot (Bavaria 38) naar de winterligplaats een aantal steigers verder een niet zo leuk moment meegemaakt dat ik graag even van mij afschrijf.

Even vooraf
De boot, een Bavaria 38, werd in het voorjaar nog voorzien van een nieuwe laag anti-fouling, het roer heeft een grote beurt gekregen (hennegatskoker). Er werd een boegschroef geplaatst. Groot onderhoud op de motor met vernieuwen manchet.

Door de verbouwingen thuis hebben we relatief weinig gevaren, maar in augustus toch nog een aanzienlijke trip gemaakt.

Boot licht op zout water.

Tandemkiel.

Volvo Penta 30pk

Antifouling: Epifanes

Wat er gebeurd is
Bij het uit de box varen viel het mij al op dat de boot moeilijk in beweging te krijgen was. Zodra uit de box, moest ik een 30m achteruit varen naar de volgende steiger, hier had ik al veel moeite en was de boot nauwelijks bestuurbaar met het roer. Het enige wat nog iets of wat reageerde was de boegschroef, alhoewel het ook niet naar mijn zin was. Terug in vooruit om zo naar de winterligplaats te varen. Bij het invaren in de winterbox liep het mis, de boot luisterde niet meer naar de roerbewegingen. Dan maar met de boegschroef, maar ook hier luisterde de boot niet. Box gemist, en de volgende box ingedraaid, daar volledig komen stil te liggen en tijdens dat maneuver luisterde het roer nog minder. Motor kon de boot nauwelijks in beweging brengen. Na veel geknoeid en alle varieties tussen vooruit, achteruit, roer omgooien, boegschroef, ... toch aan de kant geraakt en mij naar de kant getrokken met landvasten. Vervolgens heeft de havenmeester mij met een sleepje naar de volgende box getrokken, ook hij had zeer veel moeite.
In de box hebben we opgemerkt dat er relatief veel aangroei aan het roer was en er zich onderaan het roer een grote klonter (10x20cm) met oesters/mosselen had ontwikkeld.
Zou deze aangroei tot de onbestuurbaarheid kunnen geleden hebben? Ondertussen ben ik ook aan het denken aan het ontbreken van een roerblad of iets dat zich in de tandemkiel heeft geplaatst.
In ieder geval, ik ben aan het klungelen geweest en schaam mij daarvoor. Mijn zelfvertrouwen heeft een serieuze deuk gekregen!
Ook mijn oprechte excuses aan iedereen die mijn geklungel heeft mogen aanschouwen.
Meerdere stuurlui aan wal zijn mijn roerblad komen bekijken en hadden allemaal iets van "die boot heeft in geen twee jaar uit het water geweest".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 03 nov 2024 10:50 #1594706

Zolang je de verzekering niet hoeft te bellen was het een geslaagde manoeuvre.

Ik verbaas me er nog steeds over hoe een paar mosselen op de verkeerde plaats het vaargedrag enorm kunnen beïnvloeden.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 03 nov 2024 10:56 #1594707

Heb je de pot waar de antifouling in heeft gezeten nog?
Wat staat daar op?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 03 nov 2024 10:58 #1594710

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29172
"Zou deze aangroei tot de onbestuurbaarheid kunnen geleden hebben? Ondertussen ben ik ook aan het denken aan het ontbreken van een roerblad of iets dat zich in de tandemkiel heeft geplaatst."

Ja, kan dramatisch verschil maken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 03 nov 2024 11:12 #1594712

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8211
Wat Aquaplanning zegt: Geen verzekering = OK. Zeker als je nog moet leren hoe je boot reageert. En dat kan soms flink verrassend zijn. Maar kop op. Geef t een jaartje of 20, en je kunt lezen en schrijven met dat ding. :P Maar serieus: dat heeft tijd nodig.

Kunnen een paar goed geplaatste mossels de stuureigenschappen flink beinvloeden? Ja. Als de stroming niet meer aanligt en turbulent wordt, stuurt er nauwelijks nog wat.

Je tandemkiel (lang) helpt ook niet heel erg mee met draaien. Dat wil die gewoon niet zo lekker als een dunne vinkiel.

Je rant is prima, maar verplicht moreel wel tot foto's als ie t water uit komt.
Laatst bewerkt: 03 nov 2024 11:12 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 03 nov 2024 11:17 #1594714

  • petje
  • petje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Ik heb dat ook eens met verwondering gezien in Duinkerke: precies wat je beschrijft. De schipper heeft hem op de oude helling gezet en bij laag water heeft hij de boot schoon gemaakt, eerst met een schep de mosselen en het wier eraf, zeker twee kruiwagens vol. Hoelang die al in het water lag weet ik niet, maar hij zag er niet verwaarloost uit ofzo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 03 nov 2024 11:18 #1594715

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6612
Ervaring bouw je op met vallen en opstaan: excuses lijken me niet nodig.
Een volgende keer realiseer je je eerder dat het verkeerde gevoel uit het begin een echt issue is, en zal je anders handelen.
Als eea nu zonder schade voor een ieder is gelopen, heb je gewoon goed gehandeld.
Maar een boot die zodanig aangegroeid is dat hij onbestuurbaar is, klinkt erg onwaarschijnlijk. Dat lukt niet in die 3 maand sinds augustus. Je geeft niet aan wat er aan de hennegatskoker is gedaan, maar die klinkt verdacht. Kan het zijn dat die ook vol mosselen zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 03 nov 2024 11:18 #1594716

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3600
Indien je een klap schroef hebt zou het mogelijk kunnen zijn dat die niet meer open klat t.g.v. mosselgroei.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 03 nov 2024 11:37 #1594721

  • KEJ126
  • KEJ126's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Aan de hennegatskoker werd preventief de rubber vernieuwd wegens verduurd. Was niet echt nodig maar omdat we over zee van het Ijselmeer (langs het Noordzeekanaal) naar de Oosterschelde wouden varen hebben we dit laten doen en we stonden toevallig heel hoog op de winterbok zodat de roerkoning er volledig uit kon zonder in de kraan te hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 03 nov 2024 11:51 #1594725

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8435
Tandemkiel zal het probleem niet zijn; hebben wij ook en werkt niet tegen.

Aangroei kan zeker!
Hier mijn relaas: zeilersforum.nl/index.php/foru...tje-aangroei#1570920

Qua stuureigenschappen ging het van "komaan, begin eens te draaien" naar "hou je vast ik neem een bocht" tegen de bemanning die met fenders in de weer is.

Heb zelfs opnieuw moeten leren hoe de box indraaien en wanneer tijdig af te remmen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 03 nov 2024 13:27 #1594740

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1718
Op de eerste plaats, maak je niet druk, iedereen gezond, geen schade en we blijven allemaal amateurs op het water. SChaam je niet. Mogelijk een combinatie van allerlei zaken. Inedrdaad forse aangroei kan het het gedrag van het schip veranderen, roer voelt wellicht anders, even een beetje ontwend, misschien door al deze veranderingen een beetje onzeker en wellicht tijdsdruk.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 03 nov 2024 14:14 #1594747

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Mijn bootje ligt op de Grevelingen, verschil tussen laatste vaart in het najaar, en eerste vaart in het voorjaar zijn telkens weer verrassend. ( En in de winter groeit het trager aan als in de zomer).
Aangroei op het roer kan zeker een van de belangrijkste redenen zijn waarom je niet goed meer kunt sturen. Ik probeer al zwemmend de romp zo veel mogelijk van aangroei te ontdoen. (Ik gebruik geen antifouling, wat nog mag werkt toch niet.)
Als je kunt zien dat er aangroei op je roer zit, zou ik proberen om dit er eerst af te halen voordat je gaat varen. Met een borstel en een lange steel moet je het meeste er wel af kunnen krijgen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 03 nov 2024 16:57 #1594778

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29172
Nog zo 1:
Wat ook totaal anders reageert is varen in vloeibare bagger en slik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 04 nov 2024 08:52 #1594852

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
TS: waar lig je met de boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 04 nov 2024 10:22 #1594866

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Ik wilde vertrekken uit de Noord arm van Derric cove op het eilandje Dokos. Ik doe dat altijd onder zeil, gewoon om te oefenen en omdat ik het leuk vind. Daartoe wacht ik tot de wind west is (gebeurt meestal rond 9h) dan haal ik alle ankers en mooringlijnen weg behalve het hoofdanker. Daardoor draait de boot zich in die wind, ligt west voor. Het yawl luggerzeil helpt. Ik zet het roer vast zodat de boot bij achteruit deinzen over bakboord wegvalt en haal het hoofdanker op. Met de handankerlier die ongelooflijk sterk is maar traag. Soms trek ik van zodra het anker uitbreekt de ketting plus anker met de hand. Gaat snel maar is gevaarlijk voor de rug. Terwijl ik het hoofdanker omhoog haal deinst de boot achteruit, draait de spiegel naar stuurboord. Ik sta nog steeds op het voordek en van zodra de boot uit het smalle deel van de zuid arm is trek ik de kluiver (rolkluiver) open en houd de schoothoek in het midden van de boot strak. Die kluiver staat op 2 meter vóór de boeg, hij drukt dan met geweld de boot om terwijl de lugdruil begint voorwaartse snelheid te geven. Ik loop dan naar achter, schoot de lugdruil die achter het roer staat helemaal uit en weg zijn we, voor de wind.
Zo gaat het gewoonlijk.
Deze keer was de wind zeer zwak en er lag een groot superjacht net tussen de zuid en noord arm van Derric cove. Geen probleem, ik kan de boot bijna ter plaatse draaien met die hard binnenboord getrokken kluiver. Deze keer ging het mis. Ik rol de kluiver uit, houd hem gewoon in de hand midscheeps en in tegenstelling tot normaal draait de boeg niet naar bakboord, we blijven halfwind en de lugdruil (half de grootte van het grootzeil) begint de boot richting superjacht te bewegen. Ik ren naar achter, gooi het roer helemaal om en weer naar voor om die kluiver te dwingen de boeg om te gooien.
Ondertussen had de bediening van het superjacht gezien dat ramkoers aangezegd was, twee man kwamen met grote fenders in de hand op die plaats staan waar mijn boegspriet dreigde dwars door hun zijkant te gaan.
Ik rende in paniek naar achter, wilde alsnog de diesel starten om hard achteruit te slaan en dan zag ik wat fout was.
Helemaal achter aan stuurboord hing mijn groot net vol levende mosselen overboord. Ik haalde dat jaar veel mosselen, hield die levend in een groot leefnet. Met een ruk haalde ik de zak binnenboord waarna de boot gelijk afviel en we rakelings langs het superjacht langs voeren. Denk 8 meter.
De waterweerstand van dat leefnet vol mosselen aan stuurboord was genoeg om de boot te beletten af te vallen.
Het geluk is met de domme. Zeker weten dat die motorbootfritsen dachten dat ik het manoeuvre zo bedoeld had. Het leefnet was pakweg twee voetballen groot, haal ik altijd voor het zeilen in de kuip en begiet van tijd tot tijd met zeewater. Deze keer vergeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 04 nov 2024 12:11 #1594875

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Schaam je niet, juist als dingen mis gaan is het goed om het te delen. Iedereen hier kan denk ik wel een 'paar' momenten daarvan opnoemen!:)
Je hebt nog een flinke trip hebt kunnen maken.
Ongetwijfeld met het nodige manoeuvreren. Toen niets bemerkt?

Na een krap vaarseizoen een oesterkwekerij aan je boot is niet ok.
Maar als er zelfslijpende antifouling is gebruikt en er slijpt door het varen te weinig biofilm en antifouling vanaf dan worden de kansen van grote aangroei heel veel groter.

Meest logisch is dan wel dat je dit dan bij begin van je trip al bemerkt zou moeten hebben. Maar wellicht was alles te nieuw of was je te blij eindelijk weer eens te kunnen varen en het niet opviel. Of de aangroei was al ver maar nog niet kritisch bemerkbaar etc etc.
Laatst bewerkt: 04 nov 2024 12:13 door scope.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 04 nov 2024 16:19 #1594903

  • KEJ126
  • KEJ126's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Kortgene
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 04 nov 2024 18:42 #1594921

Heeft iemand je al vertelt hoeveel lager het water nu staat. Kans dat je door de modder aan het sturen in dehaven bent is groot. Het winterpeil is en stuk lager dan het zomerpeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 04 nov 2024 20:36 #1594938

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8677
Herman Hartman schreef :
Heeft iemand je al vertelt hoeveel lager het water nu staat. Kans dat je door de modder aan het sturen in dehaven bent is groot. Het winterpeil is en stuk lager dan het zomerpeil.

Is de enige verklaring voor wat TS beschrijft en Calidris ook al veronderstelde.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schrijf het van me af: onbestuurbare boot 04 nov 2024 23:58 #1594949

Idem, Kortgene. Ik herken het verschijnsel van (overmatige) aangroei!
Ditmaal komt er eens een witte antifouling. En ik overweeg sterk om uit die kweekbak daar te vertrekken: (te -) warm, ondiep water en te weinig bootbeweging dat moet ik grif toegeven.

KEJ126 schreef :
Kortgene
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl