Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms?

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 08 nov 2024 15:03 #1595504

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4376
Calidris schreef :
@booty

Laat even foto's zien van de IN en UITgang van je startaccu.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app







A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 08 nov 2024 16:14 #1595512

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30032
Joh!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 10 nov 2024 08:25 #1595683

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
F32thriller en Booty24, Bedankt voor de informatie. Ik wil een zo simpel mogelijke vervanging van de huishoud 75ah loodzuuraccu, waarschijnlijk zou een 90ah lfp ook ruim voldoende zijn maar net als F32thriller verwacht ik dat ik op zeker moment toch meer wil al was het alleen al om minder vaak te laden. Ik wil de lfp alleen laden met walstroom en niet met dc dc dynamo\startaccu of zonnepaneel en een accu capaciteit die een veelvoud is van de ah behoefte is dan wel handig. Optie 1 of 2 uit dat lijstje van Booty24 is relevant voor mij denk ik.

Als het optie 2 wordt maar zonder te veel complexiteit is de mini bms misschien een betere optie in plaats van de ve.bus bms die ik eerder liet zien en door de verkoper aangeraden wordt in de advertentie in de begin post. Ik heb wel voorkeur voor kwaliteit merken en ga niet zelf bouwen, vandaar Victron maar misschien zijn er alternatieven.

Als een bedrijf als Tesla een alternatief produkt zou hebben zou dat ook het overwegen waard zijn.


Laatst bewerkt: 10 nov 2024 08:42 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 10 nov 2024 08:46 #1595690

Boot8 schreef :
F32thriller en Booty24, Bedankt voor de informatie. Ik wil een zo simpel mogelijke vervanging van de huishoud 75ah loodzuuraccu, waarschijnlijk zou een 90ah lfp ook ruim voldoende zijn maar net als F32thriller verwacht ik dat ik op zeker moment toch meer wil al was het alleen al om minder vaak te laden. Ik wil de lfp alleen laden met walstroom en niet met dc dc dynamo\startaccu of zonnepaneel en een accu capaciteit die een veelvoud is van de ah behoefte is dan wel handig. Optie 1 of 2 uit dat lijstje van Booty24 is relevant voor mij denk ik.

Als het optie 2 wordt maar zonder te veel complexiteit is de mini bms misschien een betere optie in plaats van de ve.bus bms die ik eerder liet zien en door de verkoper aangeraden wordt in de advertentie in de begin post. Ik heb wel voorkeur voor kwaliteit merken en ga niet zelf bouwen, vandaar Victron maar misschien zijn er alternatieven.

Als een bedrijf als Tesla een alternatief produkt zou hebben zou dat ook het overwegen waard zijn.



Je kan mijn 90 Ah Victron met de nodige randapparatuur overnemen als je interesse hebt, Ik heb hem toen vervangen omdat ik bij lange afstand wedstrijden meer capaciteit nodig had. Geef me een pb dan kunnen we het er eventueel over hebben, hij staat nu bij mij thuis niks te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 19 nov 2024 13:38 #1597334

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
Ik ben dus vooralsnog niet van plan een shunt en accumonitor te monteren maar vroeg me af of je sluipstroom gebruik van de accumonitor kunt voorkomen door deze bijvoorbeeld na de hoofdschakelaars + en - te monteren of wist het geheugen dan steeds? Zie screenshot hier uit Victron met opmerkingen dat LiFePO4 BMS onderspanning bescherming niet werkt tegen dit soort sluipstroom. Er werd gesproken over minimaal 200Ah accu als je accumonitor wilt aansluiten om deze reden. Ook schijnen de accumonitoren SOC na een tijdje niet goed weer te geven en moet je regelmatig resetten... Al met al reden om die accumonitor maar niet aan te schaffen maar vroeg me af hoe het kan dat de onderspanning beveiliging van LiFePO4 niet werkt in dit soort situaties.


Laatst bewerkt: 19 nov 2024 13:39 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 19 nov 2024 15:15 #1597353

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1885
De lfp wordt door zijn interne bms middels een relais van de buitenwereld afgesloten.
De bms (smart bt) blijft aangesloten omdat je anders de accu niet meer tot leven kan wekken middels bt.
Een extra shunt zit (in geval van een interne bms in een gesloten doos) er buiten dus die staat daar los van.

In een winter van 200 dagen wordt een onnozele 10mA plots 48Ah. En dit is onafhankelijk van de grootte van de lfp.
Daar komt de shunt en monitor bij: bij Victron samen 2mA. Dus 10Ah. Mijn shunt ook 48Ah.

De SoC berekening loopt langzaam weg bij veel heen en weer gebruik zonder ooit vol te laden en wordt weer op 100% gezet na het volladen van de accu. Dat laatste hoeft dus niet, maar is vooral handig.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 20 nov 2024 12:08 #1597498

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
Bedankt, dat screenshot kwam uit de handleiding voor de BMV 712 die 1mA is en leek een soort tip om de 712 te gebruiken in plaats van de 700 die 4mA is.
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 12:09 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 26 nov 2024 12:40 #1598617

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
Update... In het kader van leuke gadgets toch maar een Victron BMV 712 gekocht. Vult ook mooi het gat van het onlangs verwijderde mppt victron display, dezelfde maat. Zonnepaneel en toebehoren dat op de boot zat had ik al verwijderd want verwaarloosbare opbrengst en daarnaast ook niet echt mooi op een boot vind ik. Past ook niet bij de LiFePO4 installatie straks die alleen via walstoom geladen zal worden.
Laatst bewerkt: 26 nov 2024 12:47 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 27 nov 2024 17:24 #1598918

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30032
Het is een keuze...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl