Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms?

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 06 nov 2024 10:19 #1595138

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
Hoi, Ik overweeg de huishoud accu met deze lifepo4 accu te vervangen, heeft iemand hier ervaring met deze accu en bms?

www.bootman.nl/victron-lifepo4-200ah-12v-accu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 06 nov 2024 17:57 #1595234

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
Dit wordt de lader:

www.georgekniest.nl/artikel/99...12-30-acculader.html

De startaccu wordt via dynamo geladen en eigen 230 volt lader. Accuscheider, huishoud loodaccu gaan van boord. Misschien nog een geschikte schakelaar om eventueel op de lifepo4te kunnen starten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 06 nov 2024 18:13 #1595237

Je hebt ook nog een Battery protect nodig om je accu te beschermen tegen onder spanning.
Als je alleen 1 accu nodig hebt kun je er beter een bestellen waar dit allemaal geïntegreerd zit.
Ik hier zelf de 90 Ah versie van en heb die spullen er nog bij moeten bestellen waardoor het toch wel duur werd. Heb toen ik een grotere accu nodig had er een aangeschaft waar dat allemaal in zat.
Bij deze krijg je ook nog een accu lader erbij (is het model wat ik heb gekocht)
www.carplounge.de/nl/outdoor-p...R-4S-EXP-250AH-HT-BT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 07 nov 2024 17:45 #1595394

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
Bedankt voor de tip, ik dacht dat het er al in zat maar zal dat checken met de verkoper. Er werd gezegd dat er ook nog een externe bms bij moet terwijl in beschrijving ook staat dat het al in de accu zit?
Laatst bewerkt: 07 nov 2024 17:46 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 07 nov 2024 18:08 #1595397

Die heeft Victron ook, dan moet je deze nemen
www.victronenergy.nl/batteries...8v-lithium-superpack
Ik heb het kleine model voor het starten van mijn BB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 07 nov 2024 18:09 #1595398

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
F32thriller schreef :
Je hebt ook nog een Battery protect nodig om je accu te beschermen tegen onder spanning.
Als je alleen 1 accu nodig hebt kun je er beter een bestellen waar dit allemaal geïntegreerd zit.
Ik hier zelf de 90 Ah versie van en heb die spullen er nog bij moeten bestellen waardoor het toch wel duur werd. Heb toen ik een grotere accu nodig had er een aangeschaft waar dat allemaal in zat.
Bij deze krijg je ook nog een accu lader erbij (is het model wat ik heb gekocht)
www.carplounge.de/nl/outdoor-p...R-4S-EXP-250AH-HT-BT

Heb je aandelen of de manual niet gelezen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 07 nov 2024 18:14 #1595401

Calidris schreef :
F32thriller schreef :
Je hebt ook nog een Battery protect nodig om je accu te beschermen tegen onder spanning.
Als je alleen 1 accu nodig hebt kun je er beter een bestellen waar dit allemaal geïntegreerd zit.
Ik hier zelf de 90 Ah versie van en heb die spullen er nog bij moeten bestellen waardoor het toch wel duur werd. Heb toen ik een grotere accu nodig had er een aangeschaft waar dat allemaal in zat.
Bij deze krijg je ook nog een accu lader erbij (is het model wat ik heb gekocht)
www.carplounge.de/nl/outdoor-p...R-4S-EXP-250AH-HT-BT

Heb je aandelen of de manual niet gelezen?

Leg uit, ik heb helemaal geen aandelen ben alleen een tevreden gebruiker en had deze gekocht nadat een vriend van me ook al een tijdje deze accu's had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 07 nov 2024 19:21 #1595409

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
ZF doet wel aan circulair gebruik! Sommige onderwerpen lopen altijd weer in rondjes en komen altijd terug. :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 07 nov 2024 19:29 #1595412

Calidris schreef :
F32thriller schreef :
Calidris schreef :
F32thriller schreef :
Je hebt ook nog een Battery protect nodig om je accu te beschermen tegen onder spanning.
Als je alleen 1 accu nodig hebt kun je er beter een bestellen waar dit allemaal geïntegreerd zit.
Ik hier zelf de 90 Ah versie van en heb die spullen er nog bij moeten bestellen waardoor het toch wel duur werd. Heb toen ik een grotere accu nodig had er een aangeschaft waar dat allemaal in zat.
Bij deze krijg je ook nog een accu lader erbij (is het model wat ik heb gekocht)
www.carplounge.de/nl/outdoor-p...R-4S-EXP-250AH-HT-BT

Heb je aandelen of de manual niet gelezen?

Leg uit, ik heb helemaal geen aandelen ben alleen een tevreden gebruiker en had deze gekocht nadat een vriend van me ook al een tijdje deze accu's had.

TS heeft het over deze accu: Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu
Jij hebt het over: Battery protect tegen onder spanning.

In de handleiding van diezelfde accu op blz.4 hfd 3.2:

U heeft geen rechten om deze pagina te openen!



Dus óf je hebt de handleiding niet gelezen, óf je hebt commerciële belangen bij dat onderspannings relais. Laten we het houden op het 1e.

Ik had me laten voorlichten door Victron zelf en die zijden dat ik de battery protect bij dat type nodig had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 07 nov 2024 19:31 #1595413

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Boot8 schreef :
Bedankt voor de tip, ik dacht dat het er al in zat maar zal dat checken met de verkoper. Er werd gezegd dat er ook nog een externe bms bij moet terwijl in beschrijving ook staat dat het al in de accu zit?

Exact! Zit er al in.

Ter verduidelijng:




Zorg er voor dat de DC-DC omvormer niet meer vermogen vraagt dan 1/3 van de dynamo max.
Dus 60A dynamo, max 20A naar DC-DC.
45A dynamo, max 15A naar DC-DC.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 nov 2024 19:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 07 nov 2024 19:38 #1595416

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Daarbij geldt dat een LFP accu of cel die helemaal leeg is, 0,1V o.i.d., kan je weer helemaal bijtrekken.
Ik heb op die manier 4 cellen weer helemaal terug weten te krijgen tot weer 270AH!
Dus te diep ontladen is niet direct schadelijk, wel onhandig.

De cellen waren trouwens leg getrokken door de BMS zelf (daarom heb ik geen BMS, maar dat terzijde).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 nov 2024 19:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 07 nov 2024 19:39 #1595417

Calidris schreef :
F32thriller schreef :
Calidris schreef :
F32thriller schreef :
Je hebt ook nog een Battery protect nodig om je accu te beschermen tegen onder spanning.
Als je alleen 1 accu nodig hebt kun je er beter een bestellen waar dit allemaal geïntegreerd zit.
Ik hier zelf de 90 Ah versie van en heb die spullen er nog bij moeten bestellen waardoor het toch wel duur werd. Heb toen ik een grotere accu nodig had er een aangeschaft waar dat allemaal in zat.
Bij deze krijg je ook nog een accu lader erbij (is het model wat ik heb gekocht)
www.carplounge.de/nl/outdoor-p...R-4S-EXP-250AH-HT-BT

Heb je aandelen of de manual niet gelezen?

Leg uit, ik heb helemaal geen aandelen ben alleen een tevreden gebruiker en had deze gekocht nadat een vriend van me ook al een tijdje deze accu's had.

TS heeft het over deze accu: Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu
Jij hebt het over: Battery protect tegen onder spanning.

In de handleiding van diezelfde accu op blz.4 hfd 3.2:

U heeft geen rechten om deze pagina te openen!



Dus óf je hebt de handleiding niet gelezen, óf je hebt commerciële belangen bij dat onderspannings relais. Laten we het houden op het 1e.

Kun je me het verschil uitleggen tussen de twee type accu's van Victron ik heb namelijk ook dit type

12,8V Lithium SuperPack
Geïntegreerd BMS en veiligheidsschakelaar
De SuperPack-accu’s zijn heel gemakkelijk te installeren zonder dat daar extra onderdelen voor nodig zijn.
De interne schakelaar zal de accu afsluiten in het geval van ontlading, overspanning of hoge temperaturen.

De accu’s kunnen parellel gekoppeld worden. Het schakelen in serie is niet toegestaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 07 nov 2024 19:45 #1595418

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
De DC-DC/LFP staat parallel met de loodaccu.

Dus zo:


Dat mooie plaatje leidt tot de mis-perceptie dat het in serie zou staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 07 nov 2024 22:35 #1595426

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2069
Calidris schreef :
ZF doet wel aan circulair gebruik! Sommige onderwerpen lopen altijd weer in rondjes en komen altijd terug. :whistle:
Ja, dat is logisch, toch? Er komen steeds weer nieuwe mensen op het forum en mensen lopen tegen dingen aan waar ze eerst geen belangstelling voor hadden.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 07 nov 2024 23:43 #1595427

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Ik snap de logica niet. Er is iemand die iets overweegt, iemand die er eigen ervaring mee heeft en iemand met een mening er over maar geen eigen ervaring.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 08 nov 2024 06:34 #1595442

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Booty24 schreef :
De DC-DC/LFP staat parallel met de loodaccu.

Dus zo:


Dat mooie plaatje leidt tot de mis-perceptie dat het in serie zou staan.

Ik snap wat je bedoeld, maar...
Het is een blokschema geen elektrisch schema, als iemand dat niet begrijpt heeft hij/zij een vakman nodig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 06:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 08 nov 2024 06:44 #1595445

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
F32thriller schreef :
Calidris schreef :
F32thriller schreef :
Calidris schreef :
F32thriller schreef :
Je hebt ook nog een Battery protect nodig om je accu te beschermen tegen onder spanning.
Als je alleen 1 accu nodig hebt kun je er beter een bestellen waar dit allemaal geïntegreerd zit.
Ik hier zelf de 90 Ah versie van en heb die spullen er nog bij moeten bestellen waardoor het toch wel duur werd. Heb toen ik een grotere accu nodig had er een aangeschaft waar dat allemaal in zat.
Bij deze krijg je ook nog een accu lader erbij (is het model wat ik heb gekocht)
www.carplounge.de/nl/outdoor-p...R-4S-EXP-250AH-HT-BT

Heb je aandelen of de manual niet gelezen?

Leg uit, ik heb helemaal geen aandelen ben alleen een tevreden gebruiker en had deze gekocht nadat een vriend van me ook al een tijdje deze accu's had.

TS heeft het over deze accu: Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu
Jij hebt het over: Battery protect tegen onder spanning.

In de handleiding van diezelfde accu op blz.4 hfd 3.2:

U heeft geen rechten om deze pagina te openen!



Dus óf je hebt de handleiding niet gelezen, óf je hebt commerciële belangen bij dat onderspannings relais. Laten we het houden op het 1e.

Kun je me het verschil uitleggen tussen de twee type accu's van Victron ik heb namelijk ook dit type

12,8V Lithium SuperPack
Geïntegreerd BMS en veiligheidsschakelaar
De SuperPack-accu’s zijn heel gemakkelijk te installeren zonder dat daar extra onderdelen voor nodig zijn.
De interne schakelaar zal de accu afsluiten in het geval van ontlading, overspanning of hoge temperaturen.

De accu’s kunnen parellel gekoppeld worden. Het schakelen in serie is niet toegestaan.

F32thriller
Je hebt gelijk. Die victron Lithium Smart Accu van TS is minder smart dan de naam doet vermoeden. Er zit geen BMS in, die moet je dus nog er bij kopen zoals jij al schreef. Wel een balancer.

De victron Lithium NG Batteries hebben wel zelf van alles in huis.

Ik was mij niet bewust dat er verschillen waren.

www.bootman.nl/amfile/file/dow...e/1161/product/5731/

www.victronenergy.com/upload/d...ry_manual-pdf-en.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 08 nov 2024 08:52 #1595449

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Booty24 schema geeft wel meer inzicht. Zeker met een kleine aanpassing.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 08 nov 2024 10:01 #1595467

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Calidris schreef :
Booty24 schreef :
De DC-DC/LFP staat parallel met de loodaccu.

Dus zo:


Dat mooie plaatje leidt tot de mis-perceptie dat het in serie zou staan.

Ik snap wat je bedoeld, maar...
Het is een blokschema geen elektrisch schema, als iemand dat niet begrijpt heeft hij/zij een vakman nodig.

Nu je poneert dat het probleem bij de lezer zou liggen, het volgende:

Alleen wie het reeds begreep ziet dat het schema verkeerd is.
Wie hier onzeker kennis komt ophalen wordt misleid door het mooie schema dat slechts verkeerd inzicht voedt.
Onderwijskundig contra-productief.

Ik geef de fout aan en 3Noreen corrigeert het schema en doet een verbeterslag.

Het misleidende voor de “onzekere kennis ophaler” is, dat diegene die op electro gebied één van de onbetwiste kennishouders op dit forum is, de fout miskend en aan gebrek aan inzicht wijdt. Dat is dubbel misleidend want de onvermoede lezer zou zomaar het gelijk aan de expert kunnen geven.

De startaccu heeft geen functie richting de DC-DC. De startaccu heeft een functie richting de dynamo, meer niet.

Ik hou van SAD’s en ik hou van schema’s voor niet-electro mensen die scheepsbouwers, werktuigbouwers, electromannen en automatiseerders verbind op 1 platform, maar dat vraagt wel inzicht in de beleving van de ander.
Een SAD moet kloppen, zowel voor iedere expert op zijn gebied, maar voor de experts op de andere gebied opdat het gezamenlijk systeem klopt en uitgewerkt kan worden.

Voorbeeld:
Als ik jouw schema zou toepassen op mijn groepenkast thuis dan zouden alle groepen in serie getekend worden en ik zou dan zo dom zijn te denken dat dat waar is. Het is dan helder dat voor een begrip tot elektrisch parallel deze ook parallel in het systeem getekend worden. Dit is vooral van belang voor groepenkasten met meerdere rijen waarbij optisch-fysiek verschillende groepen wel na elkaar gemonteerd zijn.

Genoemd schema mag niet op ZF blijven hangen als “alternative fact”, juist omdat het onjuist is dat dit juist zou zijn.
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 10:02 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 08 nov 2024 10:32 #1595469

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
F32thriller schreef :
Die heeft Victron ook, dan moet je deze nemen
www.victronenergy.nl/batteries...8v-lithium-superpack
Ik heb het kleine model voor het starten van mijn BB

Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden dus dan is die superpack misschien beter, bedankt voor de tip. Die accu uit mijn beginpost heeft wel als voordeel dat de maat ongeveer hetzelfde is als mijn huidige 75ah loodzuuraccu. Die externe bms aansluiten is ook niet heel duidelijk vind ik , op de victron site staat ook een verbinding tussen lader en bms? Optioneel waarschijnlijk.


Laatst bewerkt: 08 nov 2024 10:38 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 08 nov 2024 10:51 #1595470

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Boot8 schreef :
op de victron site staat ook een verbinding tussen lader en bms? Optioneel waarschijnlijk.

Dat is te bezien of het Optioneel is. Als de accu vol is dient de BMS de lader wel te laten weten dat deze moet stoppen met laden.
De andere optie voor de BMS is de accu los te koppelen uit het systeem als de accu vol is. Dat is lomp. Bovendien kan het dan zijn dat je verbruikers ook afgeschakeld worden en je zelf een reset moet doen om de zaak weer aan de gang te krijgen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 08 nov 2024 11:35 #1595482

Boot8 schreef :
F32thriller schreef :
Die heeft Victron ook, dan moet je deze nemen
www.victronenergy.nl/batteries...8v-lithium-superpack
Ik heb het kleine model voor het starten van mijn BB

Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden dus dan is die superpack misschien beter, bedankt voor de tip. Die accu uit mijn beginpost heeft wel als voordeel dat de maat ongeveer hetzelfde is als mijn huidige 75ah loodzuuraccu. Die externe bms aansluiten is ook niet heel duidelijk vind ik , op de victron site staat ook een verbinding tussen lader en bms? Optioneel waarschijnlijk.



Het type lader wat je op het oog hebt heb ik ook en daar zit geen aansluiting op voor terugkoppeling via de VE bus, dat zit alleen bij de grotere type laders.
De eerste accu die ik aanschafte was het type wat je op het oog had waar dus de nodige extra onderdelen bij komen. Toen ik later een accu ging kopen voor me BB had ik dat andere type ontdekt waar alles in zit en dus gebruiksklaar. Het eerste type is interessant als je meerdere accu's in parallel en serie gaat zetten.
Toen ik vorig jaar meer capaciteit nodig had van mijn huishoud accu (was 90Ah) heb ik gekeken naar een ander merk omdat een vriend van me goede ervaring had met het type wat ik eerder had genoemd inclusief de lader. Er zit Bluetooth op en een meter met laadtoestand en je kunt met een app ook de toestand bekijken. Was in een week geleverd. Heb het 250Ah type nu. Heb geen enkele binding met het bedrijf maar was tevreden over de levering en wat ik kan zien op de app en meter. Prijs is ook redelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 08 nov 2024 11:56 #1595485

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Boot8:
Je hebt acht soorten “bms”n/implementaties om met LFP cellen te werken:
1: de geïntegreerde interne bms zit in een “drop-in” accubox en dan moet je er zelf voor zorgen dat je de omgeving daarop aanpast. De bms schakelt zelfstandig en daar moet je de omgeving voor geschikt maken. Makkelijkste manier is met een DC-DC met een loodaccu ernaast. Meeste ondersteuning op dit forum. Te koop in de winkel en online in grote volumes. Daardoor grote prijsvariatie mogelijk door je in inkoop te verdiepen.
Bluetooth integratie maakt het ondertussen mogelijk dat interne bms’n, laders, shunt en schakelaar smart met elkaar extern kunnen (gaan) praten, waardoor 1 een beetje op 2 kan gaan lijken. Hier heb ik mij nog niet in verdiept.

2: de geïntegreerde externe bms die de omgeving schakelt als die iets doet dat buiten de spec van cellen valt. Daarvoor moet je gebruikers kunnen afschakelen als de cellen bijna leeg zijn en de lader afschakelen als de cellen vol zijn of als het te koud is. Wordt geleverd door enkele kleine leveranciers. Op een enkeling na, geen ondersteuning met ervaring op dit forum.

3: 2, maar zonder cel niveau bewaking (ik zie in de Victron pdf geen celniveau aansluitingen; maar heb de site niet bezocht). Vooralsnog geen ondersteuning met ervaring op dit forum?

4: je koopt wat meters en bewaakt de LFP met de hand zoals je dat ook met je motor doet. Je kan een celdeling toevoegen aan 3. Zelf ben je de bms.

5: 4, en per meting voeg je je eigen regel-schakeling toe. Lijkt op zodra volledig op 2, maar zijn losse onderdelen. Je kan dit een gedistribueerde bms noemen. Of een integraal systeem ontwerp. Maar meestal zegt men dat men geen bms heeft. Dat klopt niet. Men heeft geen geïntegreerde bms och intern noch extern. Zelfbouw resultaten op dit forum. Los te koop in de winkel. Je bent zelf de integrator. Voor de zelfbouwer.

6: je laadt op celniveau (zie Peper) continu. Celbewaking niet nodig. Alle laadbronnen sluit je op 4 DC-DC aan en gebruiker of het totaal. Je bent hier ook zelf de integrator. Voor de zelfbouwer. Ik vind dit een hele elegante oplossing om celproblemen te omzeilen.

7: een mix of verbijzondering van bovenstaande. Ik heb 2, maar heb ook mijn startaccu weggelaten met een startreserve bewaking en een dynamolading schakeling. Nauwelijks of geen andere voorbeelden op dit forum. Wel met behulp van inzichten over noden en onmogelijkheden hier gerealiseerd. Ik heb een externe bms van HLPdata. Een bekwame elektronica-PLC expert-zeiler zoals we die op dit forum ook hebben.

8: en alles hier niet genoemd, zoals andere cellen dan LFP.

2-7: grote prijsvariatie mogelijk doordat je losse cellen en losse componenten kan kopen en waardoor je je wel zelf in het systeem en die componenten moet verdiepen in relatie tot de inkoop. Drivers kunnen zijn de inkoop, lering en vermaak, unieke situatie, de maximale prestatie, het laatste grammetje of juist andersom elementaire eenvoud.

Alleen over 1 is er ondertussen redelijk consensus. Fijn dat de “merken” zich nu ook op 2 richten. Dat geeft alternatieven voor wie wel wil samenstellen, maar niet wil hobbyen.

PS: er zullen nog wel andere rubriceringen zijn, maar dit is bedoeld als poging om boot8 bij te staan.
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 12:04 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 08 nov 2024 13:13 #1595490

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
@booty

Laat even foto's zien van de IN en UITgang van je startaccu.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Victron 12V 200AH Lithium Smart Accu&bms? 08 nov 2024 14:56 #1595501

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Calidris schreef :
@booty

Laat even foto's zien van de IN en UITgang van je startaccu.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Echt klinklare onzin. Je wilt het niet begrijpen.
Jij brengt een plaatje dat precies dat insinueert en het begrip vertroebelt.
Een expert onwaardig.
Gedraag je toch eens en wees eens blij met een aanvulling.
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 14:58 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl