AdB schreef :
@jvanakker
Een 9.9pk aanbevelen op een Etap22 is echt een grote fout.
Oké! Ik had niet verwacht dat er zo'n groot verschil zou zijn tussen een Friendship 22 en een Etap 22. Heb voordat ik toen die FR22 kocht ook bij meerdere Etap 22 exemplaren gekeken (waarvan twee toevallig ook een 9.9). Bij de Etap zit de BBM inderdaad ook nog mooi weggewerkt in een bun, met voor en nadelen. Verder is de kajuit van de Etap kleiner maar voor de rest redelijk vergelijkbare boten leek mij.
Maar goed, had niet door dat bij een Etap22 die extra kilo's zo'n gigantisch verschil in zeileigenschappen maakte. Dan zul je dus ook zo'n groot verschil ervaren als je solo zeilt of met z'n tweeën? Bij de Friendship viel dit mij heel erg mee. Bijv een Susuki DF6 weegt 24 kilo en mijn DF9.9 woog ongeveer 40 kilo, er hangt dus 16 kg extra aan je spiegel. In mijn geval was het verschil 21 kg, de Epropulsion weegt incl accu 19 kg t.o.v. de DF9.9 van 40 kg. Het verschil in zeilen vond ik niet dramatisch, maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik een vertekend beeld had, omdat ik al zo gewend was aan die wat zwaardere motor.
Verder hangt het inderdaad maar net van je zeilgebied en voorkeuren af. Moet je vaak half uur of langer motoren voordat je vanuit je ligplaats bij een meer bent, doe je vaker langere tochten, of vaar je soms hele dagen (zoals in het andere Etap22 topic op de middellandse zee, waar TS heen wil) op de motor, dan zou een wat zwaardere en dus stillere motor mijn voorkeur hebben. Zit je ligplaats direct aan een fantastisch merengebied, of doe je wedstrijden, dan zo licht mogelijk of zelfs een eenvoudige elektrische BBM.