Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mariner F 6 ML en een Etap 22

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 17:17 #1596344

  • MarkeM
  • MarkeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Een simpele vraag, Wat snelheid vaar je op rustig water met een Etap 22 en een Mariner F 6 ML?

Tnx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 17:28 #1596345

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8435
Rompsnelheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 18:32 #1596356

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27573
MarkeM schreef :
Een simpele vraag, Wat snelheid vaar je op rustig water met een Etap 22 en een Mariner F 6 ML?

Op mijn vorige boot (Victoire 22) had ik een Mercury 6 pk viertakt buitenboordmotor. Daarvan had ik de bijgeleverde schroef vervangen door een schroef met een kleinere spoed. Daar gebruikt men ook wel de term 'werkschroef' voor.
Die F6ML is geen 'sail'-uitvoering, voor zover ik kan zien. Een nieuwe motor van dat type wordt dus waarschijnlijk geleverd met een schroef die is afgestemd op snel varen met planerende bootjes, met een schroef met relatief grote spoed.
Vooruit varend valt er met deze motor, een waterverplaatsende boot (zoals jouw Etap 22) en een schroef met grote spoed (snelvaarschroef) wel te leven. Misschien haal je zelfs wel de rompsneheid die bij de Etap 22 tussen 5 de 6 knopen zal liggen.

Maar met een werkschroef zit je eerder op (romp)snelheid en vooral in de achteruit brengt de schroef veel meer vermogen op het water over. Je kan beter remmen en beter manoeuvreren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 18:33 #1596358

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8211
MarkeM schreef :
Een simpele vraag, Wat snelheid vaar je op rustig water met een Etap 22 en een Mariner F 6 ML?

Tnx

Rompsnelheid. Mogelijk heb je een werkschroef nodig ipv dat dingy ding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 18:46 #1596362

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3622
Onderschrijf het verhaal van WL en Joop mbt de werkschroef.
Heb zelf een 24i waarbij er helemaal geen druk van het schroefwater op het roerblad is.
De bbm met snelle schroef vervangen door een met werk schroef. Wereld van verschil.
Als WL zegt, sneller accelereren, dus op kortere afstand roerdruk, voor en achteruit.

En haal nog steeds de topsnelheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 18:54 #1596364

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4120
5,5 Knts.En dat is rompsnelheid. Als oud Etap22 eigenaar kan ik je melden dat
het niet uitmaakt of je een 6 pk of 9,9 pk in de bun hangt. Het is altijd 5,5 Knts.
(ik heb beiden in de bun gehad).

De tip van Joop66 zou ik ter harte nemen, een werkschroef geeft zoveel meer
kracht bij het manouvreren en ook bij wat tegenwind of golfslag heeft een
werkschroef meer grip.

Jammer is wel dat een werkschroef voor een 6 pk lastig te vinden is, voor 8 en 9.9 pk
koop je ze standaard.

A

EDIT: JB-NL's verhaal heeft dezelfde strekking.
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 18:56 door AdB. Reden: edit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 19:10 #1596367

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27573
AdB schreef :
Jammer is wel dat een werkschroef voor een 6 pk lastig te vinden is, voor 8 en 9.9 pk
koop je ze standaard..

Het is wel een tijdje geleden dat ik die werkschroef voor de Mercury 6 pk kocht (2001), maar destijds was het geen enkel probleem. Gewoon bij een Mercury-dealer. Het zou vreemd zijn als dat sindsdien veranderd was. Er is gewoon vraag naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 19:24 #1596369

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4120
Wadloper schreef :
AdB schreef :
Jammer is wel dat een werkschroef voor een 6 pk lastig te vinden is, voor 8 en 9.9 pk
koop je ze standaard..

Het is wel een tijdje geleden dat ik die werkschroef voor de Mercury 6 pk kocht (2001), maar destijds was het geen enkel probleem. Gewoon bij een Mercury-dealer. Het zou vreemd zijn als dat sindsdien veranderd was. Er is gewoon vraag naar.

Mijn ervaring was met Yamaha, had een 4 takt 6pk langstaart en een
passende werkschroef vinden heeft wat tijd gekost.
Maar goed, misschien zijn ze er voor die Mariner wel gewoon van de plank.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 20:12 #1596383

  • MarkeM
  • MarkeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik veronderstel dat de schroef standaard is en geen werkschroef want de motor is eenvoudig te verwijderen en ik had begrepen dat dit met een werkschroef niet het geval is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 20:20 #1596385

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8435
Wat zijn er weer veel woorden gebruikt om een simpel antwoord te geven op een simpele vraag :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 20:37 #1596387

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3622
Ilex schreef :
Wat zijn er weer veel woorden gebruikt om een simpel antwoord te geven op een simpele vraag :whistle:

Dat is waarom adviseurs zo goed betaald worden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 20:41 #1596388

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4120
MarkeM schreef :
Ik veronderstel dat de schroef standaard is en geen werkschroef want de motor is eenvoudig te verwijderen en ik had begrepen dat dit met een werkschroef niet het geval is?

De werkschroef van mijn 6pk Yamaha ging gewoon door de bun.
Die 9.9Pk werkschroef niet. Wel een goede diefstal beveiliging..

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 20:44 #1596389

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4120
Ilex schreef :
Wat zijn er weer veel woorden gebruikt om een simpel antwoord te geven op een simpele vraag :whistle:
Nee, zo'n bijdrage is constructief :unsure:
Daarbij is die werkschroef tip van Joop66 een hele goede.
Is dag en nacht verschil bij een Etap22.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 21:03 #1596394

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27573
MarkeM schreef :
Ik veronderstel dat de schroef standaard is en geen werkschroef want de motor is eenvoudig te verwijderen en ik had begrepen dat dit met een werkschroef niet het geval is?

Mijn werkschoef had geen grotere diameter dan de standaardschroef.
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 21:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 21:39 #1596402

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6013
ik zou er 4 tot 4,5 kts mee varen, lekker rustig en minder verbruik.

rompsnelheid vaar je niet, ik niet tenminste, ik heb een twee cilinder 8 pk in de bun en vaar zo rond de 5 kts, zuinig en stil.
kan harder maar dan gaat ie echt veel meer verbruiken, behalve met veel wind mee ga ik wat harder, met wind tegen langzamer, wil de herrie niet.


en dan heb jij een 1 cilinder...je gaat toch niet Vol gas tegen de rompsnelheid aan varen ? wie doet dat nu ?

zware stroom tegen misschien uit nood omdat het wel kan...maar dat vermijd ik
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 21:41 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 13 nov 2024 22:46 #1596406

Het was een simpele vraag, en het antwoord is ja, je haalt gemakkelijk rompsnelheid. Maar we weten nket of je achterliggende vraag is wat een fijne motor is, of dat je deze motor al hebt en het eea wilt checken?


Wat keuze/advies betreft, sluit ik me aan bij peter1. Sowieso kiezen voor 4takt. Dan nog heb je met een 1 cylinder meer trilling en meer geluid. Ik zou zelf kiezen voor de kleinste 2 cylinder. Vaak een 9,9pk en sommige merken hebben een iets lichtere. Nee, het extra vermogen is echt(!) niet nodig want je zit met half gas al op rompsnelheid, maar het extra comfort is groot. Loopt rustiger en hoeft minder hard te werken.

Heb beide uitersten zelf getest op mijn vorige 22ft boot (Friendship). De 9,9 met twee cylinders had mijn voorkeur voor als je vaker lange afstanden moet motoren in alle weersomstandigheden. Het andere uiterste was een ePropulsion van amper 3 pk. Vol “gas” op vlak water, zonder wind, haalde hij daarmee toch nog 5 knopen (dit had ik niet verwacht!) Half gas (500W) 3,5-4 knopen. Rustige stukjes toeren deed ik meestal op zo’n 300W, je hebt dan meer dan 3 uren op 1 accu. Heb je sterke wind (en of stroming) tegen dan hou je niet veel over, dus daar is zo’n kleine elektrische buitenboordmotor niet voor geschikt, ook niet voor langere tochtjes zonder bijladen. Maar voor dagjes varen met een ligplaats aan het meer: wát een rust!
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 22:49 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 14 nov 2024 00:15 #1596409

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4120
@jvanakker

Een 9.9pk aanbevelen op een Etap22 is echt een grote fout.
Zoals geschreven heb ik zelf een Etap22 gehad, deze kwam met
een 1996 Yamaha 4takt 6pk. met interne tank en externe aansluiting.
Ook ik vond deze wat veel lawaai maken en de voortstuwing bij het
manouvreren maar zo zo.

Dus een Yamaha 9.9pk langstaart met werkschroef aangeschaft.
Deze maakte de Etap22 niet sneller maar wel veel beter bestuurbaar
bij manouvres.
Eerste grote nadeel, om deze motor in de bun te plaatsen moet de
werkschroef er af. Dus op de wal monteren of duiken.
Het echt grote nadeel was het gewicht van de 9.9pk zo'n 47Kg zonder
tank. Samen met de externe tank en een jerycan heb je zo maar meer
dan 60Kg achter in je jachtje. Dat is op een lengte van 6,5 mtr
best veel.
De zeileigenschappen met de 9.9Pk in de bun gingen echt dramatisch
achteruit.
Zoveel dat ik na één seizoen de 6Pk heb teruggezet, ondanks de rustige
loop en het mindere geluid van de 9.9Pk was de rem in het water en het
gewicht achterin te veel om lekker te kunnen zeilen.

Toen bleek dat het vinden van een werkschroef voor mijn 6Pk niet zo
gemakkelijk was. Ben uiteindelijk bij Nion geslaagd.
Voor dagtochten ging de externe tank niet eens meer mee en het geluid
heb ik aangepakt door een foamcore dakje op de bun te bouwen en het
geheel te behandelen met akoestisch schuim en ondreuningsplaten van
mijn werk.
Ik denk dat ik de perfecte combi te pakken had met deze opstelling en
heb zo gevaren tot de verkoop van mijn Etap.

Natuurlijk ben ik het eens met het gegeven dat je niet de BB motor constant
open zet om die 5.5 Knts rompsnelheid te bereiken.
Al was het maar om brandstof te besparen.

Voor mij gaan zeileigenschappen voor de motorisatie.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 14 nov 2024 00:17 door AdB. Reden: stijl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 14 nov 2024 10:06 #1596454

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Bij Mariner / Mercury / Thohatsu is die werkschroef veel gemakkelijker te krijgen omdat ze die in het standaard assortiment zit in de sailmate / sailpower uitvoeringen. Dat zou voor TS dus een eitje moet zijn. Misschien is dat bij Yamaha anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 14 nov 2024 12:47 #1596476

AdB schreef :
@jvanakker

Een 9.9pk aanbevelen op een Etap22 is echt een grote fout.

Oké! Ik had niet verwacht dat er zo'n groot verschil zou zijn tussen een Friendship 22 en een Etap 22. Heb voordat ik toen die FR22 kocht ook bij meerdere Etap 22 exemplaren gekeken (waarvan twee toevallig ook een 9.9). Bij de Etap zit de BBM inderdaad ook nog mooi weggewerkt in een bun, met voor en nadelen. Verder is de kajuit van de Etap kleiner maar voor de rest redelijk vergelijkbare boten leek mij.

Maar goed, had niet door dat bij een Etap22 die extra kilo's zo'n gigantisch verschil in zeileigenschappen maakte. Dan zul je dus ook zo'n groot verschil ervaren als je solo zeilt of met z'n tweeën? Bij de Friendship viel dit mij heel erg mee. Bijv een Susuki DF6 weegt 24 kilo en mijn DF9.9 woog ongeveer 40 kilo, er hangt dus 16 kg extra aan je spiegel. In mijn geval was het verschil 21 kg, de Epropulsion weegt incl accu 19 kg t.o.v. de DF9.9 van 40 kg. Het verschil in zeilen vond ik niet dramatisch, maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik een vertekend beeld had, omdat ik al zo gewend was aan die wat zwaardere motor.

Verder hangt het inderdaad maar net van je zeilgebied en voorkeuren af. Moet je vaak half uur of langer motoren voordat je vanuit je ligplaats bij een meer bent, doe je vaker langere tochten, of vaar je soms hele dagen (zoals in het andere Etap22 topic op de middellandse zee, waar TS heen wil) op de motor, dan zou een wat zwaardere en dus stillere motor mijn voorkeur hebben. Zit je ligplaats direct aan een fantastisch merengebied, of doe je wedstrijden, dan zo licht mogelijk of zelfs een eenvoudige elektrische BBM.
Laatst bewerkt: 14 nov 2024 12:54 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 14 nov 2024 13:47 #1596486

  • MarkeM
  • MarkeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Het feit dat ik de motor en de boot in de Med ga gebruiken (ik denk bv aan Korintisch kanaal) met zijn aanbevolen snelheid en dat ik de boot en motortje niet ken waren de aanleiding van mijn vraag. Wel heb ik ongeveer 25 jaar zeilervaring, maar op grotere zeilboten, en ben ik een aantal jaren terug door Frankrijk en dan van Marseille via Corsica naar Zuid-Italië gezeild. Verder is de Mariner F6 ML van 2005 en heb ik geen idee hoeveel uren hij al gedraaid heeft. En om te eindigen, ik zit in Turkije en heb het bootje in Nederland gekocht, dus ik heb het ding zelf nog niet live gezien. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 14 nov 2024 14:14 #1596490

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27573
@jvanakker: ik moet AdB in deze discussie gelijk geven.
Ik had ooit een een Victoire 22, die schoon aan de haak ongeveer 1100 kg woord. De spiel hing met z'n onderzijde een fractie boven de waterspiegel, als er niemand in de kuip zat.
Om aan te geven wat gewicht verplaatsen op die boot deed: als ik op de motor voer bij een windstille gelegenheid en vlak water en de boot voer op de stuurautomaat, verliet ik wel eens de kuip en ging ik voorop zitten. De spiegel, die met één of meerdere mensen in de kuip altijd door de waterspiegel ging, kwam dan vrij van de waterspiegel en de boot liep, zonder aan het gas te komen bijna een halve knoop sneller dan wanneer ik in de kuip zat.

Ik heb op die boot een reeks van motoren gebruikt.
Toen ik hem kocht zat er een Evinrude 6 pk tweetakt bij. Daarmee haalde de boot min of meer de rompsnelheid. Maar de motor had de bekende snelvaarschroef en kwam langzaam op snelheid en achteruit bewoog de boot nauwelijks. Om met name dat laatste te ondervangen, kocht ik vervolgens een 9.9 pk Mercury Sailpower. Dat was ook nog steeds een tweetakt, maar mèt een werkschroef. Manoeuvreren met deze motor was veel beter en ik haalde ook sneller de rompsnelheid, maar de motor was zwaar (33 kg) en onhandig om uit en in de bun van Victoire 22 te tillen. Bovendien bleek de electronische ontsteking van deze motor het meest onbetrouwbare onderdeel.

Na deze motor kwam de één-cilinder Mercury 6 pk, met werkschroef.
Dat was eigenlijk niet minder dan een openbaring. Vooruit miste ik geen vermogen en achteruit ook niet. Alle voordelen van de vorige motor, zonder de nadelen. De motor woog namelijk maar 24 kilo en was veel makkelijker in en uit de bun te halen.

Later merkte ik dat de viertakt Yamaha 6 pk twee-cilinder weliswaar veel rustiger liep en minder lawaai maakte, maar deze motor was een stuk duurder èn zwaarder (40 kg.)

Alles bij elkaar was die 6 pk Mercury (of Mariner, of Tohatsu; allemaal hetzelfde) de optimale buitenboordmotor voor een 22-voeter.

Voor dergelijke bootjes geldt bij alles eigenlijk: zo veel mogelijk gewicht richting de midscheeps verplaatsen. Ook de brandstoftank heb ik uiteindelijk uit de ruimte naast de bun gehaald en in een zelfgemaakte compartimentje achter de kuip gezet (onder het motto: alle beetje helpen). Maakte ook het vullen van de tank op de boot makkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 15 nov 2024 13:53 #1596637

  • AlexG
  • AlexG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
AdB schreef :

Mijn ervaring was met Yamaha, had een 4 takt 6pk langstaart en een
passende werkschroef vinden heeft wat tijd gekost.
Maar goed, misschien zijn ze er voor die Mariner wel gewoon van de plank.

A

Hoi AdB, beetje offtopic maar waar vind je een werkschroef voor een Yamaha 6pk 4takt? (de 1 cilinder F6 serie neem ik aan)
Ik zou er ook wel eentje willen maar ik ging ervanuit dat ze er niet waren.

Groet,
Alex
Zeilt op een Popcorn 23 minitonner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 15 nov 2024 14:20 #1596641

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Wij hadden een werkschroef op een Yamaha 8pk 2 takt met onze 22 dat ging als een speer en kon net door de bun omhoog zonder schroef demontage.

Maar zoek je iets zoek maar uit bootschroefshop.nl/collections/propeller-yamaha zijn in verschillende spoed verkrijgbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 15 nov 2024 15:26 #1596653

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4120
AlexG schreef :

Hoi AdB, beetje offtopic maar waar vind je een werkschroef voor een Yamaha 6pk 4takt? (de 1 cilinder F6 serie neem ik aan)
Ik zou er ook wel eentje willen maar ik ging ervanuit dat ze er niet waren.

Groet,
Alex

Ik had na wat speuren op het Interweb deze winkel gevonden.
Heb de vraag bij hun neergelegd en zij hebben de werkschroef geleverd.

www.nionwatersport-webshop.nl/

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mariner F 6 ML en een Etap 22 15 nov 2024 17:36 #1596693

  • Capybara
  • Capybara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
Sun2000 totaal gewicht ca. 1400 kg. Vaargebied Lauwersmeer / wadden, Mercury 5pk. Sail uitvoering met werkschroef dus. Ruim voldoende




Hoe krijg ik die foto goed?
‘CAPIBARA’ Jeanneau Sun2000
Laatst bewerkt: 15 nov 2024 17:39 door Capybara. Reden: Foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl