Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Spoed schroef aanpassen of niet?

Spoed schroef aanpassen of niet? 13 nov 2024 20:08 #1596379

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
In mijn Bavaria 390 Lagoon heb ik een gereviseerde D2-40 laten plaatsen ter vervanging van de 2003T die er in zat.
De motor haalt bij 1800 toeren een snelheid van 6.2 kn bij windstil weer. Het maximale toerental dat ik dan haal is 2600.
Volgens het bedrijf dat de motor heeft ingebouwd zou ik de schroef moeten laten aanpassen zodat de 6.2 kn bij ongeveer 2100/2200 toeren wordt gehaald en dat zou ook het toerental moeten zijn waarop ik de motor bij kruissnelheid moet laten lopen. Gevolg is dan ook dat het maximum toerental omhoog zal gaan. Ik vermoed dat daarmee ook het verbruik omhoog zal gaan.
Volgens de leverancier van de motor moet ik dit doen omdat ik anders de motor langzaam dood maak.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Edit: het betreft een vaste 2-blads schroef
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 20:13 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spoed schroef aanpassen of niet? 13 nov 2024 21:08 #1596395

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6591
Als ik bij V-P naar de toerentallen in de specs kijk, snap ik dat advies wel. Zie www.volvopentastore.net/files/t_d2_40.pdf: dat geeft duidelijk hoger dan zelfs 2600. Je hebt nu dus een flink te zware schroef, en de motor komt onvoldoende op toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spoed schroef aanpassen of niet? 13 nov 2024 22:56 #1596407

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 771
Kramer in Nieuw Vennep geeft goed advies welke schroef nodig is en kan hem ook aanpassen, balanceren etc, kosten vielen mij mee: maps.app.goo.gl/vYMKv2occXgoQ1QQ6
Kundig (eigen ervaring). Stuur m een mail met jouw vraag, heb je meer aan dan de wisdom of the crowd in deze.

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spoed schroef aanpassen of niet? 14 nov 2024 16:45 #1596505

Als je motor niet aan zijn toerental komt betekent dit niet alleen dat hij te zwaar wordt belast. Maar tegelijkertijd draaien ook de koelwaterpomp(en) en de smeeroliepomp langzamer dan de bedoeling is bij meer dan vol vermogen. Dus de motor wordt minder of zelfs te weinig gekoeld en gesmeerd. Ook zullen de uitlaatgastemperaturen sky high worden. Daarmee wordt bijv. de kans op een verbrande klep aanzienlijk hoger dan normaal.
Dus het advies om je schroef iets terug te laten zetten is meer dan begrijpelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spoed schroef aanpassen of niet? 14 nov 2024 17:23 #1596509

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1687
Dat de motor te weinig smering of te weinig koeling zou krijgen omdat het max toerental niet wordt gehaald is niet aan de orde, deze zijn beide overgedimensioneerd.
Dat de warmtehuishouding onder dergelijke omsandigheden helemaal scheef loopt is natuurlijk wel waar en kan idd schadelijk zijn voor het machientje.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spoed schroef aanpassen of niet? 14 nov 2024 17:25 #1596510

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16730
Maar als je motortje niet opkookt weet je ook niet dat ie overbelast wordt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl