Al heel wat jaren geleden zijn er een aantal tests verschenen in de diverse watersport uitgaven.
Bijgaand een stukje van Peter Paternotte in de VvT
Door Peter Paternotte
In het julinummer 1999 van PBO verscheen een interessant verhaal, een praktijktest met reflectoren en een nadere analyse van de merkwaardige bevindingen uit het eerste deel van het onderzoek.
Wellicht herinnert u zich nog de constatering dat zelfs een goede radarreflector zo’n kleine echo geeft dat die tenietgedaan kan worden door reflecties van andere delen van het (polyester) zeiljacht, waaronder de koekenpan in het kombuiskastje.
In de test met 10 reflectoren werd getracht een soort overall oordeel te geven door het percentage van de tijd dat de echo op het radarscherm zichtbaar was als maatstaf te gebruiken en daarbij een categorie-aanduiding in equivalente radardwarsdoorsnede (RCS: Radar Cross Section) te geven.
De (op een polyester jacht gemonteerde)geteste reflectoren waren:
Cyclops 1, 2 en 3, Firdell Blipper 210-7 en 300, Mobri S2 en S4, Octohedraal 34 cm, Visiball en PBO DHZ (plastic vuilniszak met aluminiumfolie).
De (grote) Firdell Blipper 300 scoorde het best, gevolgd door de Cyclops 3.
De Blipper 300 scoorde 100% van de tijd boven 5m² RCS, 85% boven 20m² en 60% boven 40m². Ter vergelijking: de ‘gewone’ Firdell Blipper, op menig toerzeiljacht te vinden, scoorde 95% op 2,5m², 80% op 5m², 50% op 10m², 25% op 20m² en 17,5% op 40m².
De kale boot was ‘slechts’ 50% van de tijd boven de 5 m² en 35% boven de 10 m².
De onderzoekers trokken de weinig geruststellende conclusies dat, uitgaande van een RCS van 40 m² als een realistische waarde voor consistente ‘radarzichtbaarheid’, diverse reflectoren de zaak alleen maar verslechteren, vermoedelijk door de eigen reflectie van de boot te elimineren of te reduceren. Genoemd werden hier de Mobri S4 en de Octohedraal.
De meesten maakten weinig verschil, inclusief de populaire Firdell Blipper 210-7 en de Cyclops 2.
Twee reflectoren, zoals gezegd de grote Firdell en de Cyclops 3 bewerkstelligden een daadwerkelijke verbetering. Nadelen: de grootte van de Firdell (30x31x61 cm) of het gewicht van de Cyclops (8,5 kg).
Alles bij elkaar een ontnuchterend onderzoek, dat het (blinde) vertrouwen in je radarreflector van een korreltje zout voorziet.
In het augustusnummer van Practical Boat Owner verscheen nog het commentaar van een aantal nautische experts. Het meest kernachtige commentaar was wel van Tim Bartlett (ex Royal Navy radar instructeur) die kortweg stelde dat je er nauwelijks zeker van kon zijn met een radarreflector gezien te worden, simpelweg omdat de echo van het jacht die van de reflector kan uitdoven of versterken en wanneer dat gebeurt is niet te voorspellen. Tim Bartlett: "the end result is that they don’t make much difference to your overall chances of being seen". Bij hoge golven zou dat iets beter kunnen zijn omdat het jacht in het golfdal verdwijnt voor de radar en alleen de reflector zichtbaar is. Bij rustig weer en mist heb je daar niet zoveel aan. Alleen de grootste reflectoren bieden wat soelaas omdat hun reflectie (veel) groter is dan die van het jacht.
Slotcommentaar van de expert is dat hij er van uit gaat dat hij onzichtbaar is en zich daarnaar zal gedragen!