Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brandblussers

Brandblussers 03 mei 2009 17:03 #69534

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Ben benieuwd wat voor brandblussers men aan boord heeft?
Hebben zelf 2 poederblussers, maar dat blijkt funest voor elektronica aan boord. Wil ze zelf vervangen door CO2 en een schuimblussertje.
Hebben aan boord een dieselmotor en we koken op brandspiritus.

Groeten,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 03 mei 2009 17:45 #69540

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Schuim en poeder hier, maar de poederblusser gaat vervangen worden door schuim. Het lijkt me onzin om een bestaand probleem (de brand) te bestrijden met een dreigend probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 03 mei 2009 18:23 #69550

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hier een poederblusser en een blusdeken, gezien ik ook op spiritus kook en op diesel vaar lijkt de blusdeken met het beste en minst schadelijke blusmiddel.

Oh ja en een puts en water genoeg om me heen :wink: .

Wil ook nog de poeder vervangen voor een schuim exemplaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 03 mei 2009 19:22 #69560

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Een vloeistofbrand bestrijdt je niet met water. De beste en niet electronica vernielende blussers zijn Halon 1301 blussers ,al zullen die waarschijnlijk niet meer gebruikt mogen worden. Maar bij defensie worden ze nog volop gebruikt dus ik zou niet weten hoe dce zaak nu wettelijk steekt.
Bij vloeistofbranden is schuim dan wel de aangewezen weg.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 03 mei 2009 19:25 #69561

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Hier een poederblusser en een blusdeken.

Ik denk nog over een tweede blusser die buiten hangt, zodat je vanaf beide plekken iets kunt beginnen.
Ik kook op spiritus en heb een dieselmotor, dus de risisco's zijn vrij klein.

Overigens lijkt mij CO2 in een kajuit nog redelijk gevaarlijk, voordat je het weet heb je geen lucht meer.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 03 mei 2009 19:31 #69564

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Een vloeistofbrand bestrijdt je niet met water.

De enige vloeistofbrand die ik me kan voorstellen op mijn boot is de vlam in de pan, vandaar de blusdeken :wink: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 03 mei 2009 19:31 #69566

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dan sta je toch echt allang buiten op het dek beste Erik......
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 03 mei 2009 19:38 #69568

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Koken op spiritus ...... hebben we het daar al niet eens over gehad?

Is spiritus dan geen vloeistof? En diesel? Brand in je dieseltank zal niet zo snel gebeuren maar brand door je spiritustoestel is een stuk waarschijnlijker. Maar blusdeken.... prima idee (en voorzorgsmaatregel.
Maar je kunt ook de deksel op de pan doen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 03 mei 2009 19:59 #69570

Poederblussers en een Halon blusser in de motorruimte. En een blusdeken bij het kombuis.

De halonblusser mag eigenlijk niet meer, maar hij zat er nog in en is nog goed op druk. Hij gaat automatisch af, maar ik ben toch wel blij met het gaat in het motorluik waardoor je evt. nog andere blusmiddelen in kunt zetten...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 03 mei 2009 21:35 #69587

  • Edward
  • Edward's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
De halonblusser mag eigenlijk niet meer, maar hij zat er nog in en is nog goed op druk.

Daar zou ik maar niet vanuit gaan: had thuis ook een prachtige, 15 jaar oude en ongekeurde poederblusser staan, waarvan het metertje keurig in "het groen" stond en het dus nog zou moeten doen....
Vertrouwde het toch niet helemaal en voor de gein het ding even uitgeprobeerd, alvorens een nieuwe aan te schaffen: hij deed het ongeveer 2 sec. en stopte er toen mee! Lekker, als hij echt eens nodig zou moeten zijn....!!
Ik vertrouw dus niet meer op de metertjes en laat ze vanaf u om de paar jaar even keuren. Kost een paar cent, maar ja.....

Heb trouwens aan boord 2 nieuwe schuimblussers ter vervanging van evenveel poederblussers.
Grt, Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 03 mei 2009 22:04 #69593

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Voor een Halon blusser is 2 sec. vaak al voldoende. Toen ik voor een bepaallde club werkte die zich o.m. ook op modern blusmateriaal richtte, hebben we de efficiency van Halon getest met een mengsel van gasolie en benzine. Een beter brandbare vloeistof is nauwelijks denkbaar.
De Halon blussers werkten geweldig. De grote hinderpaal bleek de wetgeving te zijn die Halon blussers onder het gewicht van 1 kgm niet toestond. Ik heb er nog een paar, inmidddels 20 jaar oud en wellicht niet meer bruikbaar.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 03 mei 2009 22:15 #69597

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
De reden dat Halon verboden werd is voornamelijk omdat de combinatie tabak roken en daarbij Halon gas inhaleren extreem giftig cyanide gas oplevert.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 03 mei 2009 22:30 #69599

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Nooit geweten. Maar gelukkig, iik rook niet. Er waren twee soorten halon nl 1211 en 1301. 1211 werd verboden vanwege de aanweigheid van chloor in het mengsel. Daarvoor kwam 1301 in de plaats.
Dit blusmiddelwordt gebruikt in vliegtuigen, machinekamers, computerruimtes, electriciteitscentrales en nog een hele reeks van toepssingen zoals Tanks e.d.
Blussen met halon is geen gezonde bezigheid want halon onttrekt alle zuurstof aan de directe omgeving van de brandhaard.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 03 mei 2009 22:41 #69603

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Argon gas is de opvolger.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 03 mei 2009 23:05 #69609

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
off topic: Nadeel van halon is dat het wel de branddriehoek doorbreekt maar de temperatuur niet wezenlijk verlaagt waardoor mogelijk de brand voldoende energie in zich heeft om -wanneer de koolstof fluor chloor en broom verbindingen hun werk hebben gedaan- spontaan weer tot ontbranding over kan gaan.

Sproeischuim (AFFF) is superieur omdat het de temperatuur verlaagt, zorgt voor zuurstofuitsluiting, óók vloeistofbranden kan blussen, op stroom voerende geleiders te gebruiken is (echt waar) én weinig nevenschade geeft.

ontopic: Heb zelf een sproeischuimblusser en een poederblusser aan boord.

Tip voor iedereen die een poederblusser aan boord heeft: Houdt de blusser eens op zijn kop. Hoor je een dikke vette KLOINK, dan is je poeder geen poeder meer. Dit gebeurt vaker dan men denkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 04 mei 2009 07:03 #69622

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Een vloeistofbrand bestrijdt je niet met water. De beste en niet electronica vernielende blussers zijn Halon 1301 blussers ,al zullen die waarschijnlijk niet meer gebruikt mogen worden.
Ja, mag niet meer. Van de brandweer kreeg ik het advies de halonblusser toch te houden en zonodig te gebruiken, hij is alleen niet te servicen.

Op de tweede plaats komt de schuimblusser, als de blusser moet overwinteren is het wel raadzaam dat er een vorstbestendig blusmiddel in zit. Een schuimblusser is niet geschikt voor gasbranden.
off topic: Nadeel van halon is dat het wel de branddriehoek doorbreekt maar de temperatuur niet wezenlijk verlaagt waardoor mogelijk de brand voldoende energie in zich heeft om -wanneer de koolstof fluor chloor en broom verbindingen hun werk hebben gedaan- spontaan weer tot ontbranding over kan gaan.
Dat nadeel heeft CO2 ook, daarom is het niet geschikt voor A-branden (vaste stoffen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandblussers 05 mei 2009 17:52 #69859

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8413
CO2 blusser lijkt me niet geschikt in kleine ruimte wegens verstikkingsgevaar en serieuze bevriezingsverschijnselen indien gebruikt op personen... en dat kan helaas ook voorvallen. Bovendien zegt de 60+ atmosfeer in de fles me niet zo veel.

Zou kiezen voor schuimblusser omdat die gemakkelijk te gebruiken zijn (ook door leken als "wij") en geen schade aanrichten aan personen. Moderne exemplaren zouden ook -15°C moeten aankunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl