beste heren roer doktoren
nadat vorig voorjaar iemand met een lege trailer mijn roer omder mijn 600tje weggereden had (door de midden zeg maar). hebben mijn vader en ik samen een nieuw blad gemaakt gewoon gekeken naar het oude blad (wat tevens ook al een nieuw roer was omdat het origineel het begaf bij 12 knopen aangezien 2 of 3 cm toch wel wat dun was voor een roertje)
nieuwe roer (derde roer in 2 jaar tijd gheghe) hebben we compleet op het oog gebouwd met in ons achterhoofd dat de dikte van het profiel heeft te maken met de snelheid van de boot, dunne profielen voor snelle- en dikke voor langzame boten. Nou zijn waarschepen relatief langzame boten en zijn we uitgegaan van een ecliptische vorm en een dikte van 6 cm (breedte en diepte weet ik zo niet maar zal 90 * 35 zijn ofzo). Misschien iets meer weerstand maar een gruwelijke lift en power in het roer waardoor je dus minder uitslag hoeft geven en dat in feite dat btje weerstands verminering weer opheft omdat je niet continu met die plank dwars achter je boot zit. Verder was het met spinakeren (vooral halverwind) nog wel eens een probleem dat de bootuit het roer liep maar nu absoluut niet meer. Zijn metwindkr8 6 halverwind de eems opgeraced en niet een keer controle verloren over de boot (het snlheidsrecord staat momenteel trouwens op 15.56 en ook met dit roer).
conclusie al met al prima roertje geworden
zie bandensporen stonden er nog op