Niet dat het verantwoord is dat je hiermee de wereld omgaat, dergelijke schepen zijn meer voor Monaco of Saint Tropez.
Is er een onderbouwing voor deze opmerking?
Over de stabiliteitskromme van deze jachten kan ik je niets vertellen. De afmetingen zijn groot, dus de kans dat ze kenteren is al wat kleiner, maar ze zijn ook plat en breed, dat is meestal weer een nadeel bij het terugkenteren.
Ook sta je op dit dek naar mijn idee erg onbeschut als je met windkracht 8 of 9 nog moet sturen. Misschien kun je een dergelijk schip in die gevallen een heel eind op de automatische piloot varen, maar je zal zien dat die net defect gaat op het moment dat het je net niet uitkomt (het blijft uiteindelijk Italiaanse degelijkheid).
De grote ramen in de romp en het glazen dak boven de kajuit zijn fraai, maar of dat op een oceaanzeiler ook handig is?
Het interieur is ook mooi en ruim, al lijkt het me een hele toer om je door dit interieur te bewegen op een slingerend en stampend schip; je kan je immers nergens schap zetten of je aan vast houden.
Misschien ook verstandig om eens een paar boeken te lezen over solo omreizen en de omstandigheden die je op een dergelijke reis kan meemaken. Het kunnen zeer extreme weersomstandigheden zijn, waarbij je soms wekenlang moet leven en slapen in je droogpak, en je jezelf dagenlang, misschien zelfs wekenlang niet fatsoenlijk kan wassen.
Ik kan me niet voorstellen dat in dergelijke momenten je het design van het schip je iets kan schelen, als je de storm maar behouden en zonder veel schade aan schip, lijf en geest de storm doorkomt, waarna je jezelf lekker kan verzorgen en douchen. Maar ja, dan kun je jezelf weer gaan ergeren aan de krassen op de lak die de storm heeft achtergelaten.