Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: krachtenreductie schootvoering.

krachtenreductie schootvoering. 05 juli 2009 20:17 #78572

Ik heb een vraag over schootvoering.
Momenteel heb ik 2 dubbele blokken. Eentje aan de giek een eentje bevestigd op de traveller. Een uiteinde van de grootschoot is vast bevestigd aan het dubbel blok van de traveller. Volgens mij heb ik nu, afgezien van wrijvingsverliezen een krachtenreductie van een factor 4.
Ik wil de grootschootvoering nu wijzigen en wel op de volgende manier.
Het uiteinde van de lijn dat vast bevestigd is op het dubbel blok op de traveller wil ik loshalen en geleiden via de giek naar de mastvoet en vervolgens via een organizer naar een lier op de kajuitdak. De schoot kan ik nu vastzetten met een valstopper op het kajuitdak. Met harde wind kan ik dan de grootschoot nog iets aanhalen m.b.v de lier.
Volgens mij heb ik die een krachtenreductie van een factor 3.
Weet iemand of dit klopt?


Met vriendelijke groet,

Geert Aben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachtenreductie schootvoering. 05 juli 2009 21:11 #78579

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
lijkt me helemaal juist, 1 op 3.
waarom niet een 1 op 4 takeltje tussen het onderblok en het eind dat daar nu vastzit? Dan heb je 1 op 4 EN 1 op 16!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachtenreductie schootvoering. 05 juli 2009 21:15 #78580

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Is het de bedoeling dat je met 2 halende parten gaat werken?. Houdt de beperking in de gaten van het gebruik via de giek als je een reef wilt zetten. Je moet dan al je knuddels en je gereefde zeildeel binnen het halende part van je grootschoot binden. Daarnaast heb je nog 2 enkele blokken en een organizer + valstopper nodig om het bij de lier te laten komen. Het part via de giek moet altijd vast blijven, anders kun je niet halen via de traveller.
Lijkt leuk, maar neem als je meer kracht nodig hebt een 3 schijf in de plaats van een 2 schijf en ga naar 1:5 of 1:6 in plaats van naar 1:4 en behoudt de eenvoud van 1 halend part.


Groet Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachtenreductie schootvoering. 06 juli 2009 07:14 #78613

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Beste Niels,

ik weet niet pecies meer wat voor boot je vaart, maar toch niet zo'n hele grote? De trucs die jij noemt zijn namelijk wel echt grote boten trucs. Ik denk dat het goedkoper is om er een drieloop op te zetten zodat je 6 keer vertraagd bent.

EN mocht dit niet kunnen om de een of andere reden zie je idd vaak een soort "extra grootschoot" gemonteerd een het laatste stuk grootschoot (waar je grootschoot aan het blok geknoopt zit) om een extra trim mogelijkheid te hebben. Ook dit is volgens mij goedkoper te realiseren dan een lier, valstopper extra blokken......



Succes en groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachtenreductie schootvoering. 06 juli 2009 17:44 #78680

Bedank voor alle nuttige tips.

Allereerst wat info voor trotti. Ikzelf zeil in een 420. Mijn vader zeilt in een van der stadt 26. Ik vaar hiermee vaak mee. Andersom ook.
Als we tegen reven aanzitten heb ik wat moeite het grootzeil goed aan te halen. Mijn vader kwam met dit idee maar begon te twijfelen.
Het idee was in principe simpel. Er is nog plaats voor een lijn op de kajuitdak. Ik dacht eerst dat het niets uitmaak als het vaste part bevestigd is aan het dubbele blok bij de traveler of dat ik dit part via giek, mastvoet etc. op een valstopper vastzet. Maar toen hij het ging uittekenen sloeg de twijfel toe.
Als de krachtenreductie een factor 3 wordt heeft het inderdaad geen zin en heb je drieschijfs blokken nodig. Als je die dan aanschaft heb je automatisch een krachtenreductie van een factor 6 en is het hele gedoe met 2 halende parten niet nodig.
Het bijkomend issue dat er is bij het reven had ik over het hoofd gezien. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de lijn er wel tussendoor zal lopen. Zo strak bind ik het zeil denk ik niet op de giek.
Conclusie is duidelijk. Niet doen.
Heeft iemand ervaring met een extra grootschoot? Is dit makkelijk in bediening? Voordeel is, lijkt mij, dat je niet zoveel schoot binnen moet halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachtenreductie schootvoering. 06 juli 2009 18:00 #78682

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zonsnel heeft zo'n dubbele grootschoot. Met noemt dit ook wel een fine-tune. Super lekker. Met veel wind trek je zo je grootzeil dicht. Ook is het mogelijk met de schoot in de hand te varen. Zo heb je veel meer gevoel in vlaagjes. Als de fine-tune niet gebruikt wordt stel ik de extra blokje zo laag mogelijk op de kuipvloer. In Engeland is er een zeiler overleden die deze blokken met een plotselinge gijp vol in het gezicht kreeg.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachtenreductie schootvoering. 06 juli 2009 18:26 #78689

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
@ niels

Als je de schoot gewoon omdraait. Dan heb je nog steeds 1 op 4. en kun je hem leiden zoals je had bedacht.

Je moet hem dan wel altijd op het dak bedienen. In ieder geval een idee om het zo eens te proberen. Je kunt dan later altijd nog aan de extra blokken enzo.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachtenreductie schootvoering. 06 juli 2009 19:11 #78694

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Heeft iemand ervaring met een extra grootschoot? Is dit makkelijk in bediening? Voordeel is, lijkt mij, dat je niet zoveel schoot binnen moet halen.

ja de Capolavoro heeft zo'n systeem.
De 'echte' schoot is maar 1 op 4 en dus niet extreem lang.
Is voor alle bediening behalhe hoog aan de wind.
De extra 1-op-4 takel is van 10mm lijn van 2 meter lang, kleine blokjes.
De kracht erop is maar 1/4 van het totaal. Dat extra stukje lijn is geen probleem. Je kunt er max 50 cm schoot mee vieren dus. Het bovenste blokje gaat nooit hoger dan 50 cm boven de overloop.
Erg tevreden ermee. 1 op 16 is een boel.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachtenreductie schootvoering. 06 juli 2009 19:22 #78695

Beste zeehond,

Ik vraag me af of ik de schoot dan ook via het blok op de traveller kan bedienen? Dit is voor mij veel makkelijker.

Met vriendelijke groet,

Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachtenreductie schootvoering. 06 juli 2009 22:56 #78733

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Als je de schoot gewoon omdraait. Dan heb je nog steeds 1 op 4. en kun je hem leiden zoals je had bedacht.

Je moet hem dan wel altijd op het dak bedienen.
Lijkt me niet zo handig, vooral bij vlagerige wind is het toch prettig dat je de schoot snel kan bedienen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachtenreductie schootvoering. 07 juli 2009 07:09 #78740

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Maar snel de druk in je grootzeil kwijtraken kan je dan ook weer met je traveler doen... Ik blijf erbij dat een fine-tune de beste optie is.

Misschien (en dit is maar een beetje brainstormen) kanje de traveler vieren, dan de huidige grootschoot aanhalen en dan de traveler weer aantrekken. Als je de traveler naar beneden zet is de druk in je grootzeil minder en kan je de schoot net iets verder aanhalen.

Wat bij mij ook werkt is het laatste halende part van de schoot (net voor de klem) in het midden beet pakken met een hand en met je andere hand na de klem. Alsje dan de eerste hand haaks op de grootschoot wegduwt trek je daarna de schoot net weer wat verder aan. hiermee kan ik vaak net het laatste beetje extra grootschoot aanhalen.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl