Zoals menig forummeeting deelnemer misschien weet, heb ik het weekend zowel op de Clever 23 van Roblisto als op mijn eigen Etap 22 gezeilt.
De Clever 23 ging wel hard, maar gedroeg zich ook als een verwende dame. Ze had constant aandacht nodig. Zodra je even 3 seconden niet oplette stuurde ze alle kanten op, behalve je gewenste koers.
Met mijn Etap 22 kan ik bij aan de windse koers bij harde wind (4-einde 5) de helmstock met een overgangslos vaststelbaar helmstockverlenger (type Friend, kort) vastzetten. De Etap stuurt dan voor 2.5 uuren precies de gewenste koers.
Het gaat als volgt. Stel ik will een koers van 190 graden, bij zuidweste wind (225). De boot loeft dan op tot zo'n 200 graden, verliest iets aan snelheid en valt weer af tot 180 graden. Hier maakt die weer snelheid en loeft weer op........etc. Zelfs als de wind draait, dan gaat de boot gewoon de nieuwe windrichting volgen. Op een stuk IJsselmeer meegemaakt toen naar doortocht van 2 buien de koers eerst 30 graden ging krimpen en dan 30 graden ging ruimen naar de tweede bui.
Dit heb ik gistern nog op het IJsselmeer gedaan en ik hoefde 2.5 uur geen koerskorrectie voornemen. Zelfs kort naar het lek luistern behoort tot de mogelijheiden. Zelfs de golven van toch wel tot 1.25m lieten de boot niet van zijn koers afwijken.
Wonderbaarlijkerwijze gaat dit alleen goed over backboord boeg. Hier zijn die amplituden waaromheen de boot zijn koers volgt ongeveer 10 graden, soms 15 graden (max 20 graden). Over stuurbord boeg zijn die amplituden te groot, de boot gaat gemiddelt zon 15 tot 20 graden van zijn koers afwijken. Bij meer dan 20 graden loop die uit zijn koers.
Dat de Clever veel onrustiger is dan mijn Etap laat zich nog wel uit de rompform afleiden. De breede Clever ligt heel vlak op het water terwijl mijn smalle Etap dieper in het water ligt.
Je zal het kunnen vergelijken met een fruitschal (Clever) en een slakom (Etap), allebij dompelen op het water, maar de fruitschal is veel fragiler op het water, door zijn geringe diepgang als de slakom.
Ik heb over de koersvastheid bij mijn Etap 22 nog 2 vragen:
1. Maken meer mensen dit mee, dat je bij goede aan de windse koers je helmstok kan vastzetten en de boot recht door gaat varen? (Zijn er Etap 22 mensen die de zelfde ervaring delen?)
2. Hoe zal het komen dat het over de ene boeg wel lukt, over de andere niet zo goed? Is er een manier om dit te verhelpen?
Zeilergroet
Martin