Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rompvorm en koersvastheid

Rompvorm en koersvastheid 07 juli 2009 10:36 #78766

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Zoals menig forummeeting deelnemer misschien weet, heb ik het weekend zowel op de Clever 23 van Roblisto als op mijn eigen Etap 22 gezeilt.

De Clever 23 ging wel hard, maar gedroeg zich ook als een verwende dame. Ze had constant aandacht nodig. Zodra je even 3 seconden niet oplette stuurde ze alle kanten op, behalve je gewenste koers.

Met mijn Etap 22 kan ik bij aan de windse koers bij harde wind (4-einde 5) de helmstock met een overgangslos vaststelbaar helmstockverlenger (type Friend, kort) vastzetten. De Etap stuurt dan voor 2.5 uuren precies de gewenste koers.
Het gaat als volgt. Stel ik will een koers van 190 graden, bij zuidweste wind (225). De boot loeft dan op tot zo'n 200 graden, verliest iets aan snelheid en valt weer af tot 180 graden. Hier maakt die weer snelheid en loeft weer op........etc. Zelfs als de wind draait, dan gaat de boot gewoon de nieuwe windrichting volgen. Op een stuk IJsselmeer meegemaakt toen naar doortocht van 2 buien de koers eerst 30 graden ging krimpen en dan 30 graden ging ruimen naar de tweede bui.

Dit heb ik gistern nog op het IJsselmeer gedaan en ik hoefde 2.5 uur geen koerskorrectie voornemen. Zelfs kort naar het lek luistern behoort tot de mogelijheiden. Zelfs de golven van toch wel tot 1.25m lieten de boot niet van zijn koers afwijken.

Wonderbaarlijkerwijze gaat dit alleen goed over backboord boeg. Hier zijn die amplituden waaromheen de boot zijn koers volgt ongeveer 10 graden, soms 15 graden (max 20 graden). Over stuurbord boeg zijn die amplituden te groot, de boot gaat gemiddelt zon 15 tot 20 graden van zijn koers afwijken. Bij meer dan 20 graden loop die uit zijn koers.

Dat de Clever veel onrustiger is dan mijn Etap laat zich nog wel uit de rompform afleiden. De breede Clever ligt heel vlak op het water terwijl mijn smalle Etap dieper in het water ligt.
Je zal het kunnen vergelijken met een fruitschal (Clever) en een slakom (Etap), allebij dompelen op het water, maar de fruitschal is veel fragiler op het water, door zijn geringe diepgang als de slakom.

Ik heb over de koersvastheid bij mijn Etap 22 nog 2 vragen:
1. Maken meer mensen dit mee, dat je bij goede aan de windse koers je helmstok kan vastzetten en de boot recht door gaat varen? (Zijn er Etap 22 mensen die de zelfde ervaring delen?)
2. Hoe zal het komen dat het over de ene boeg wel lukt, over de andere niet zo goed? Is er een manier om dit te verhelpen?

Zeilergroet

Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 07 juli 2009 10:43 #78768

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
ik denk dat het grootste probleem zit in het feit dat de clever achterin een stuk breder en platter is. Je ziet dit ook veel bij Sun Odyssees.

hierdoor hel de boot niet alleen naar BB of SB, maar ook naar voren. Dit resulteerd weer in een minder effectief roer en loefgierigheid.
Doordat de Etap een geknepen kont heeft is dit effect minimaal en is de boot koersvaster.

op mijn eigen bootje heb ik jaren (solo) gevaren met een elastiek aan de helmstok. it elastiek had ik over de kuipranden gespannen en als ik dan even naar voren moest of wat etend rinken wilde pakken deed ik dit rind de helmstok. Door d dempende werking van het elastiek was het effect van de golven op de koers minimaal en kon ik een koersvasthid halen van 5-10 graden (meer 5 dan 10)

Inmiddels vaar ik bijna nooit meer alleen en heb ik het elastiek niet meer nodig, maar zou het zo weer gebruiken.

Het verschil tussen de twee boegen (klinkt een beetje raar) kan liggen in een niet helemaal symmetrische boot, roer, mast, zeil, bb ophanging, etc.
Een boot is nooit helemaal symmetrisch en zal dus ltijd over de ene boeg beter lopen dan de andere.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 07 juli 2009 13:13 #78779

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
koersvastheid heeft heel veel te maken met hoeveel 'balans' het roerblad heeft. Een schip met een extreem balansroer (nooit druk op de helmstok) gaat er altijd vandoor en wil nooit rechtuit.
Sturen met een elastiek of een vastgezette helmstok lukt alleen als er wisselende druk op de helmstok staat: minder druk als je teveel oploeft en meer druk als je te ruim vaart.
Mijn Spirit (erg balansroer....) gaat als je met de hand stuurt en 5 seconden niet oplet 20 to 30 graden van koers, je voelt daar niets van aan de helmstok. (en een elastiek voelt dat dus ook niet). Blijven kijken waar je heen gaat is de enige manier om rechtdoor te gaan.

Wat betreft verschil SB en BB: meest waarschijnlijk lijkt me een verschil in zeilstand (met name van de fok). Staan de lei-ogen gelijk? en de schoot? (en de mast rechtop?)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 07 juli 2009 18:29 #78825

Mijn ervaring is dat het idd door zowel de rompvorm als de zeiltrim kan liggen. Met name de masttrim en evt. de mogelijkheid om de mast iets achterover (of juist niet) te kunnen trekken bepaalt de loefgierigheid.

Mijn boot (gib'sea 304) is erg breed achterin. Ik heb erg weinig druk op het roer bij een constante wind, maar ga ik te scheef dan vertrimd het onderwaterschip enorm! Daar kan geen mast/zeiltrim tegenop...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 08:32 #78873

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Een boot is nooit helemaal symmetrisch...
De wind is ook niet symmetrisch. Boven in de mast valt de wind wat ruimer in dan vlak over het dek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 09:19 #78876

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Maar dat zou over beide boegen hetzelfde moeten zijn. Eventuele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 09:27 #78878

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Om een antwoord te geven op het topic "Rompvorm en koersvastheid" denk ik dat een S-spant en dus langkieler het meest koersvast is.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 10:01 #78881

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Wat was de precieze vraag dan volgens jou?? :?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 10:15 #78883

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Over BB of SB is de afwijking van de wind niet identiek. Ik heb er een presentatie over maar ik weet niet hoe ik deze kan plaatsen. Die is van Silva (aangaande onderdelen van de NX2 Serie) en is in PDF. Zal eens proberen dat ding ergens te uploaden. Wie weet hoe ik dit doe ....?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 10:28 #78885

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Oke, met de binengestromde antwoorden kan ik al een heleboel.

@ Capalavoro: Balans van het roer vind ik duidelijk. Clever draait als een speer, Etap wat minder. Betekend dit, voor ontspannen (solo) zeilen geen gebalanceerd roer, zolang je de helmstok maar kan hanteren?

@ Trotti: Ook duidelijk. Weet je toevallig wat de uitwerkingen van de (op de waterlijn) puntvormig toelopende konten zijn, zoals je ze bevoorbeeld bij een Regina of bij somige oude type scandinavische booten ziet?

@ Visserrick: Hoe kan een onderwaterschip vertrimen? Ben bang dat ik dat niet helemaal begrijp, zeker in de gevraagte context: waarom wel over BB enorme koersvastheid, maar niet over SB.

@ Beauty: Ben wel benieuwd naar die presentatie. Kan ik je mijn email via PB geven, als je de PDF niet hier kan uploaden?

Alle anderen uiteraard ook bedankt voor jullie inbreng.

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 10:33 #78886

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Stuur je mail maar, het golven patroon staat overigens nooit over beide zijden op gelijke hoek met je romp. Daarover ook meer in die presentatie.

Je moet wel over beide boegen in "evenwicht" kunnen zeilen maar het vraagt trim trim en nog eens trim.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 10:44 #78887

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Het vershil tussen de "winden" had ik ook al eens opgemerkt (dit is er een voor de quotes...) maar dacht dat dit afhankelijk was van de situatie.

Meestal merk ik dat de boot niet goed loopt en trim ik een beetje, net zo lang tot het wel naar m'n zin is...

Ik heb ook wel interesse in de pdf van Silva!! Altijd goed om zoiets op papier uitgelegd te zien! Misschien kan het in de download sectie gezet worden door een moderator?

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 11:56 #78895

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Er zijn 2 zaken die spelen. Zonder dat de boot snelheid heeft is de windhoek die je windaanwijzer geeft al anders dan aan dek. Zet maar eens een windvaan op 20 meter hoogte en op 1 meter boven het water. Deze zullen gemiddeld steeds een bepaalde afwijking hebben. Ook dus reeds als de boot stil ligt en vooral bij weinig wind. Hoe harder het waait des te kleiner deze "wind shear".

Als de boot snelheid gaat krijgen wordt het nog complexer. In die PDF wordt kenbaar gemaakt dat juist over SB varend boven in de mast (>15 meter hoog) de wind juist hoger in kan komen dan aan dek, over BB inderdaad altijd ruimer. Over SB varend is het daarom ook lastig om de onderste tell tale aan het achterlijk van het grootzeil stromend te krijgen.

Wil best de PDF naar een moderator zenden. Laat maar een adres weten. Kan nu ff geen mail verzenden maar doe ik later vandaag wel.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 18:51 #78954

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Stuur je mailadres maar per PB dan zend ik je die PDF wel. Wie hem kan uploaden graag want ik weet niet hoe. Topic starter heeft hem binnen als het goed is.

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 19:08 #78957

Aah, ik heb je vraag verkeerd begrepen... Dacht dat je bedoelde waarom het op de ene boot wel kon, en op de andere niet. (beter lezen, jaja)

Maar goed, er van uit gaande dat de fabrikanten een perfect symetrische romp weten te maken, zou ik dan toch kijken of je tuigage er recht op staat...

Misschien nog een optie, zet de "friend" de helmstok wel echt in het midden?
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 19:11 #78958

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Er is blijkbaar een nieuwe versie van mijn PDF welke ik gevonden heb op

www.nexusmarine.hu/index.php?o...=com...83...&lang=en

Zoek in de rechter kolom onder "Box" naar "Wind calibratie NX2"

Graag jullie reactie van deze aangepaste versie welke ik heb. kern van het verhaal is identiek.

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 19:12 #78960

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Hier nog een leuke aanvulling over hetzelfde onderwerp

www.silva.se/upload/pressroom/pdf/0508_press_uk.pdf

En nu stop ik

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 19:26 #78965

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Toch even een nawoord waar ik wellicht om uitgejoeld wordt maar voor de zekerheid omdat de sheets in het Engels zijn..... port tack is stuurboord en starboard tack is bakboord. Das net andersom als bij ons.

Wij kijken waar de giek staat maar zij waar de wind vandaan komt.

Just in case, excuus als dit bij iedereen bekend is.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompvorm en koersvastheid 08 juli 2009 19:30 #78969

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Oke, heb ze gedownloaded. PDF in mail kon ik niet openen.

Bedankt alvast, heb ik weer iets om in te verdiepen.

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl