Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies over Kelt 620

Advies over Kelt 620 02 aug 2009 19:20 #81517

  • Bobski
  • Bobski's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Goedenavond gentlemen/ lady's,

Heb er lang voor gespaard en bijna is het zover..

Vraag: in de prijsklasse 4000 max. lijkt me een 2e hands Kelt620 of etap20/ 22 de beste keus. Vooral omdat ik vaak solo of met z'n tweeën zal zeilen -op ´t IJsselmeer- en een beperkt budget heb. Ik heb een aantal specifieke vragen over een Kelt 620. Ik heb gezocht op dit forum en bij de Keltclub, niet gevonden, daarom maar even zo.

1.
Ik begreep dat niet alle Kelts zijn uitgerust met een maststrijkinstallatie. Is het mogelijk om de mast zonder deze installatie makkelijk te strijken? Hoe lastig is dit? Ik woon namelijk in Amsterdam en wil niet altijd afhankelijk zijn van de staande mast route.

2.
Zijn er Kelt-eigenaren die me wat tips kunnen geven waar ik op moet letten voordat ik tot de aanschaf over ga? Ook over het solo zeilen van de Kelt.

3.
Ik hoor zelden negatieve verhalen over de K620, maar zijn er zwakke plekken, zoals de aanhechting van het roer, mastvoet, kiel, aanhechting van de winch, katrollen of bbmotor?

4.
Is de K620 überhaupt wel zo geschikt om solo te zeilen? Ik heb flink wat jaren zeilervaring. Maar solo alleen op open boten.

5.
In hoeverre heeft een zware bbmotor (10 pk) negatieve invloed op het zeilgedrag? Of is dit te verwaarlozen?

6.
Zijn de Kelt 620 en de etap20 of 22 vergelijkbaar qua zeilgedrag en veiligheid? (De dubbele romp van de etap buiten beschouwing gelaten.)

Alvast super bedankt voor je antwoord. Dit forum heeft me sowieso al ontzettend op weg geholpen. :)

Grt,
Bob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over Kelt 620 01 sept 2009 21:11 #86472

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Hallo, ik zit met dezelfde vragen, ik ben ook van plan een van deze schepen aan te schaffen als vervanger van mijn te klein geworden edel 5.
Ik begrijp dat de kelt 620 wel flink ruimere binnenruimte heeft dan de etap 20/22.
ook de friendship 22 is een leuk scheepje, aleen iets hoger geprijst.
In al deze schepen is een vrij groot aanbod, wel behoorlijk grote verschillen in uitvoering en staat van onderhoud.

een 10 pk viertakt weegt idd als lood, en vergelijkbare 8 pk tweetakt weegt slechts de helft, en gezien het geringe vermogen valt dat wat verbruik betreft best mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over Kelt 620 01 sept 2009 22:02 #86479

  • Kelt620
  • Kelt620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Hoi Bobski en Edel,

Ik heb zelf een Kelt 620.
Wat betreft het strijken van de mast. Dit gaat niet echt gemakkelijk. Ik weet niet of het bij alle kelten zo is, maar bij mij staat hij "los" op dek. De vroegere importeur Rob Krijgsman in Drimmelen heeft meen ik maststrijkinstallaties voor kelten. Als je zelf wil klussen kan je een mailtje naar de keltclub sturen. Er zijn wel wat mensen die een maststrijk installatie hebben.
De kelt is prima solo te zeilen. Alle lijnen komen in de kuip. Ik heb zelf geen rolfok, maar als je die hebt is het helemaal te doen. Zoals bij al het solowerk zal je hooguit wat meer in het voren moeten planen en wat voorbereidingen treffen. Zal niet heel veel anders zijn dan bij open boten.
M.b.t. zwakke punten. Ik weet niet of het een typisch keltpuntje is, maar zag een tijd geleden in een ander topic hier wat foto's van een nogal gecorrodeerde mastvoet. Die van mij behoeft ergens in de nabije toekomst ook wat aandacht.
Ik heb zelf een 9,8 pk 2-takt bbm. Is een beetje overdreven qua kracht, maar soms wel handig. (bij het uit de friese blubber trekken van valkjes bijv. :D). Of een zware motor de zeileigenschappen beinvloed... Ongetwijfeld, maar hoe belangrijk dat is kan alleen jij bepalen. Ik klooi heerlijk wat aan op het water en merk het niet en vind het ook niet zo heeeel belangrijk.
In het algemeen; het zijn fijne bootjes die zeker gezien de leeftijd fijn zeilen met relatief veel binnenruimte. Het schijnt dat de romp relatief dik en stevig is. Die van mij is 32 jaar oud en doet het nog steeds. waarschijnlijk zie je haar wel komend najaar/winter terug in een projecten topic. Maar dat heeft ze verdiend.

gr. Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over Kelt 620 01 sept 2009 22:04 #86480

  • Kelt620
  • Kelt620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
P.s. Voor EUR4000,- mag je naar mijn mening wel een in goede staat verkerende Kelt620 verwachten.

gr.Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over Kelt 620 02 sept 2009 05:59 #86501

Allereerst succes met je zoektocht. Een en ander is natuurlijk ook smaakafhankelijk maar ... als de prijzen vergelijkbaar zijn zou ik voor een etap 22 gaan. Die is een stukje ruimer dan de kelt 620 en de etap 20 en in prijs ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel.
Wat betreft zwakke punten van de kelt: wij hebben er ooit een bekeken met een romp als het limburgs heuvellandschap van de osmose, zelfs boven de waterlijn. Let dus goed op blazen e.d. (vooral voor de prijs). Wat betreft zeileigenschappen: ze staan bekend als relatief snelle zeilers. Maar dat geldt ook voor de etap 22. Laatstgenoemde heeft als meerwaarde een ophaalbare kiel, dubbelschalige (=geisoleerde en onzinkbare) romp. Nadeel is de beperkte opbergruimte binnen en de korte kooien, maar dat laatste geldt volgens mij ook voor de kelt. Zwak punt van de etap is de aanhechting van de wantputtings in de romp. Die wil nog weleens roesten maar dat schijn je te kunnen zien aan een opbollend dek aldaar (maar dan is het dus wel te laat ...).

Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over Kelt 620 02 sept 2009 07:56 #86529

  • Bobski
  • Bobski's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Zowel de Etap als de Kelt vind ik allebei heerlijk bootjes. Eerlijk gezegd zijn het ook de enige 2 schepen in die lengte en prijsklasse waar ik warm van word. Heb er inmiddels flink wat gezien. Alhoewel de Marieholm ook verschrikkelijk mooi is. Maar helaas niet te betalen.

Persoonlijk denk ik dat de Kelt toch iets meer geschikt is voor een solozeiler.

Over 2 weken ga ik er een uitproberen in Friesland. Ontzettend veel zin in. Ben benieuwd. Vervolgens wacht ik tot de donkere wintermaanden tot ik er wellicht eentje koop. Wordt het in ieder geval een mooie winter. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over Kelt 620 02 sept 2009 09:13 #86549

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Zeg Bobski, kunnen we geen kwantumkorting bedingen bij aanschaf van 2 oldtimers? haha.
Mits uitgerust met rolfok zijn allebei de schepen toch wel goed solo te zeilen?
De vallen zijn wel naar de kuip te geleiden, deze heb ik bij mijn Edel ook naar de kuip gebracht.
Ik tuig al in de haven op, en op het grote water trek ik de zeilen omhoog vanuit de kuip, gewoon tegen de wind in met buitenboord op stationair pruttelend, landvastje om de helmstok.
Evt even ankeren om alles netjes op te bergen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over Kelt 620 02 sept 2009 10:39 #86562

  • Bobski
  • Bobski's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Precies. Lijkt me een goed idee :). Ik hoop eigenlijk om er in de winter een aan te schaffen tussen de E2500 en E3000. Zal lastig worden, maar met de financiele crisis in 't achterhoofd is dit de juiste tijd lijkt me..

Je kunt oude albin vega's van dik 8 meter al prima solo zeilen, dus dat moet met een kelt helemaal geen probleem zijn. Hangt een beetje van je vaargebied, meer concreet, de drukte van je vaargebied af. Het afmeren is vaak lastiger in je eentje dan het zeilen. En met een rolgenua/fok is het helemaal ideaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over Kelt 620 02 sept 2009 11:14 #86568

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Grote voordeel van een kielboot is dat het afmeren weer soepeler gaat, mijn Edel prik ik zo de box in op de centimeter, ik zet meters voor de box al de motor uit.
Ik heb eens een kilkruiser (motorbootje ala shetland) gehad, die lag als een eierdoos op het water, sturend met de bb motor elke keer weer als amateur de box in, elk zuchtje wind was teveel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kelt 620 09 okt 2009 14:44 #93199

hi bobski

Wij hebben zelf ook een 620 en bevalt erg goed allemaal. Tip: let op het bouwjaar, ik heb verhalen gehoord over dat er bij de laatste lichting 620s ergens begin 80er jaren al redelijk bezuinigd werd op het polyester. De versies uit eind 70er jaren hebben allemaal een knoepert dikke huid (van voor de oliecrisis :0). Verder was mijn ervaring dat er soms scheurtjes zitten bij de plek waar je de buitenboordmotor aanhangt. Check ook de rubberen stootrand, vooral aan de achterzijden wil het nog wel eens lekken. Dit is simpel te verhelpen weliswaar maar voorkomt nattigheid. Wij zijn zelf ook op zoek naar een maststrijkinstallatie, dus als je iets tegen het lijf loopt. Verder zijn wij supertevreden over ons keltje, ik ken trouwens alleen maar tevreden keltbezitters. Maar idd voor 4000 euro mag ie er wel fantastisch uitzien of een gloednieuwe motor opzitten..

Succes !
Tom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over Kelt 620 10 okt 2009 14:43 #93297

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6610
Vandaag samen met mijn werfbaas een Achilles 24 uit het water gehaald. Voor wie valt op een Marieholm en die te duur vindt, misschien een aardig scheepje. De vraagprijs van deze ligt erg hoog, maar met flink onderhandelen moet het wel ruim binnen je budget kunnen. Ik zou denken dat een prijs van 2500-3000 voor deze goed betaald is. Wel een stuk langer, maar ook prima solo te zeilen, en de Achilles is wel een snelle zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl