Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: doorslaan voorkomen

doorslaan voorkomen 07 aug 2006 15:54 #8964

  • pol
  • pol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
PVC buizen? Hoe zie je dat precies voor je?

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorslaan voorkomen 07 aug 2006 18:06 #8966

Vroeger met een Schakel ( ik weet het een heeeele andere boot) deden wij altijd een grote bal boven in ( grote ankerboei) zo bleef de mast drijven op het water.
mazzel,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorslaan voorkomen 07 aug 2006 18:13 #8967

  • pol
  • pol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Maar dat vond Koen dus geen porum....
Ik had hetzelfde probleem met mijn Flying Arrow vroeger. We hebben toen eindeloos geoefend bij rustig weer: om laten slaan, de fokkenist zo snel mogelijk naar de masttop om deze omhoog te houden, en de stuurman op het zwaard. Wel leuk dat er allerlei bezorgde mensen naar je toekomen om te helpen, die je vervolgens stom verbaast afpoeiert :lol:
Probleem was in feite dat de boot te hoog lag, waardoor de mast en de zeilen naar beneden steken ipv. vlak op het water kunen liggen vanaf de mastvoet.
Als je de mogelijkheid hebt, zou je (denk ik) dus het reservedrijfvermogen moeten verminderen.....?

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorslaan voorkomen 07 aug 2006 18:39 #8970

  • pol
  • pol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Oh ja... mijn huidige aluminium mast is gevuld met piepschuim bolletjes. Maar of dat helpt? Ik heb het nog niet uitgeprobeerd....

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorkomen doorkenteren 12 aug 2006 19:08 #9002

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Er is maar één manier om een zwaardboot niet door te laten kenteren: Stuurman zo snel mogelijk op het zwaard!!!! Je ziet het meestal wel aankomen dat de boot omgaat (naar lij) en de stuurman kan meteen beginnen met over de rand klimmen en naar voren op het zwaard. Met een beetje handigheid wordt je niet eens nat!! De mast blijf dan net op het water liggen. De bemanning zo snel mogelijk loshaken, fokkeschoot uit de klem (event.oprollen bij wat meer wind) en, ook handig: de neerhouder slapper zetten zodat het grootzeil loost bij het overeindkomen van de boot. Bij ons blijft de bemanning aan lij en klimt ook daar de boot in. Ik zet de boot in mijn eentje makkelijk overeind (80kg) Het is allemaal wat lastiger wanneer de boot naar loef omgaat, wat bij de FD nog wel eens gebeurt wanneer je de genuaschoot in de klem laat staan tijdens een overstag. Dan zwemt de stuurman het snelst om, of duikt onder de boot door om als een speer op het zwaard te komen. Bemanning kan dat sowieso beter niet doen, zit sneller ergens aan vast met trapezehaak etc, kan daarmee ook het zwaard en de boot flink beschadigen.
Succes! Louk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorslaan voorkomen 13 aug 2006 18:52 #9007

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Je kan een opblaasbaar zwemvest in je mast knopen. Is een wat kleiner pakketje. Maar het gewicht in de top zal zeker bij een FD een slechte invloed hebben op stabiliteit en zeileigenschappen. Beter is te trainen dat de stuurman nog voor de boot plat ligt al over de kant hangt om op het zwaard te klimmen. Niet lijdzaam wachten tot de boot plat ligt en dan omzwemmen maar droge voeten proberen te houden.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorslaan voorkomen 14 aug 2006 09:24 #9011

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Koen,
Controleer de inspectieluiken op lekkage, insmeren met vaseline helpt altijd. Ook in de bodem geschroefd beslag controleren, sealen met Sikaflex. De chute is een taps toelopende koker gemaakt van waterbestendig gaas, ca. 4m lang(voor de grote spi, anders kan het ook wat korter) dia: voor ca 35 cm, achter ca 15 cm.Gaas omdat de natte spi anders "vastkleeft". Voor in de boot vastzetten met touwtje/tierib achter met elastiek naar achter om de boel een beetje op spanning/flexibel te houden. Nog even over het omslaan: Het is belangrijk dat de bemanning snel los is van de trapeze, zorg dat dat ALTIJD mogelijk is!!! Ook wanneer de draad onder spanning staat en met handschoenen aan, bijv. door er een snapsluiting tussen te zetten te bedienen met een kort lijntje. Zorg dat dit niet onder je zwemvest zit, zodat je er bij kunt! Niet alleen veel veiliger maar kan ook helpen tegen doorkenteren!! (en kapotte zeilen waar de bemanning invalt)Kom een keer kijken hoe e.e.a. zit: goede gelegenheid is de C.Gülcher Loodrecht (Koninklijke) 7-8 oktober
Succes!
Louk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl