hmm dat is niet perse waar. Een andere succesvolle manier om epoxy toe te passen op een dergelijk schip is door het juist volledig in te pakken in epoxy. Voorwaarde is wel dat het volledig droog is. naden zullen dan opentrekken en die moeten dan opgevuld worden. Als het droog is ingepakt en droog blijft rot het niet. Er zijn zelfs veel profs die de mening hebben dat dit de enige juiste manier is. Die zeggen alles in de epoxy of geen epoxy bij een werkend schip.
Er is ook een kamp die de door colibry genoemde methode als juiste ziet. Gedachte daarbij is inderdaad dat het hout kan blijven ademen. Maar dan kan het ook werken en de epoxy houdt dan niet, het kan dan breken en scheuren omdat het keihard wordt en niet meegeeft met het werkende hout.
De term doodskleed stampt uit de tijd dat er polyester werd toegepast om houten, vaak aangetaste en dus vochtige boten te redden. Polyester is in tegenstelling tot epoxy niet volledig dampdicht en zo rotte het hout onder de polyester verder, zelfs als het hout wel droog was. Ook gaat de hechting met hout verloren wat een en ander verspoedigde.
Hout inpakken als het niet droog is geeft sowieso narigheid: het rotten gaat door onder de epoxy en het hout kan dan niet meer drogen. Misschien de boel controleren mbv een vochtmeter?
Gezien de beschrijving waarbij vermeldt wordt dat ook de naden opnieuw gelijmd zijn, vermoed ik dat het eerste scenario is toegepast en het schip volledig in de epoxy staat. Het vastlijmen van de naden maakt inderdaad het schip stijver. Als het goed is gedaan, heb je een prima stijf en licht schip (neemt geen water meer op) en behoorlijk onderhoudsvrij. Als het goed (lees droog) is gedaan dus