Op mijn Eurokruiser (7,30m) kon ik destijds ook zo de mast strijken, ik had alleen geen bokkepoten, maar een enkele stang tussen voorstag en het scharnierpunt van de mast. Dat lijkt een beetje op het systeem van de TS denk ik.
Op zich ging dat goed, maar je moet wel erg oppassen dat de mast niet zijdelings wegvalt tijdens het strijken. De (houten) mast van de eurokruiser was al aardig zwaar en dan komt er toch behoorlijk wat kracht op de mastvoet. Er moest iemand bij de mastvoet staan die er voor zorgde dat de mast min of meer recht achterover viel. Vooral het laatste stuk is wel spannend. De kracht op de takel is dan aanzienlijk, zodat het rustig laten zakken al wat lastiger wordt en iedere beweging van de boot zorgt ervoor dat de mast opzij wil bewegen en daarmee lekker de mastvoet verdraait... Het kost best wat moeite om die beweging dan tegen te houden.
Hoe langer en zwaarder de mast, hoe moeilijker het op deze manier zal gaan.
Ik zou nu een echt strijkwant aanleggen denk ik, zodat de mast tijdens het strijken ook zijdelings ondersteund wordt.
Voorbeeld van een strijkwant hieronder. Rood omcirkelt een extra wantputting die precies in lijn zit met het scharnierpunt van de mast.