Als de 34-voets X de X-34 is die nu nog steeds nieuw verkocht wordt, zou ik niet twijfelen, is een fantastisch schip. Zeilt goed, is heel goed en degelijk gebouwd, doet het goed op rating en heeft - niet voor niets - een goede restwaarde. Als het een 332 is ook zeker doen, daar gaat zo'n beetje hetzelfde voor op namelijk.
31.7 ben ik qua afwerking en degelijkheid niet echt van onder de indruk. Zeilt op zich wel lekker, maar dat doet de X minstens net zo. Waarbij de X met veel wind wat makkelijker in de hand te houden valt. X 34 heeft bovendien een modern tuigplan zonder overlappende genua, heel relaxt in de boothandling.
Swan is erg mooi, maar hoog in de vaste kosten en zeg nu eerlijk, zo'n klassieker ga je toch niet verhuren, die huurders zijn er nooit zo voorzichtig mee als jij dat bent.
Mijn ervaringen met de X zijn eender, het betreft een 332. Hier geld dat bij 2e hands aankoop je zelf nog weinig afschrijft icm met waardevastheid en kwaliteit van het schip een verstandige koop.
De First 31.7 blijft in mijn hoofd; ziet er lekker uit, zeilt prima volgens iedereen, en een nieuwe boot, garantie, eerste jaren weinig kosten aan onderhoud, maar wel weer veel afschrijving. Heb er zelf nog niet mee gevaren.
De Swan is een verhaal apart; emotie boot. De investering is zelfde als X of First, inclusief een refit van ongeveer 30k. Dit maakt deze Swan zgan. En interessant voor verhuur ivm met ruimte/zeldzaamheid op het water.
In alle gevallen wordt de boot verhuurd met schipper aan publiek, en zonder schipper aan een closed user group. Hiermee kom ik al jaren redelijk uit de kosten van deze leuke hobby. 8)