Hierbij mijn idee voor het vernieuwen van mijn electrische aansluitingen van accu naar motor en boordnet.
Zie plaatje
Zijn er kritische opmerkingen?
Verder heb ik de volgende vragen:
1) De lengte van de hier getoonde draden is maximaal ca 2 meter. Die van het boordnet ca 4 meter
Ik moet nu de draaddiktes bepalen. Ik weet de formule hiervoor. Ik weet echter niet hoeveel stroom ik moet meenemen in de berekening van de verschillende draden.
Kunnen jullie mij helpen?
Ik neem aan dat de draden van de accu naar de alternator cq de startmotor behoorlijk dik moeten zijn. De draden naar het (Bosch) schakelrelais zijn vrij dun (2 echt dun op 85 en 86 en 2 ietsje dikker op 87 en 30) omdat de aansluitklemmen slechts een beperkte draaddikte mogelijk maken volgens mij.
Op het relais staat bijv 75A. Dat komt inderdaad neer op een draad van ca 3mm2 volgens de excel file gedownload van deze site. Dat lijkt mij erg weinig? Is zo'n relais beveiligd tegen overbelasting eigenlijk tgv vereffeningstroom?
Klopt het dat naar zo'n relais dus slechts 75 A te rekenen is?
Welke stroomsterkte moet ik eigenlijk rekenen tussen laadstroomlampje en alternator?
Idem van Alternator naar aansluiting 30 van relais en van aansluiting 30 naar service accu? (dit zijn nu dus ook draden van redelijk bescheiden dikte)
(Ik weet niet wat de alternator is, de motor is een Yanmar 2g)
2) Ik heb nu continue op de service accu de Ctek acculader aangesloten. Heb ik nu kans op 'lekstroom' oid wanneer er geen walstroom aangesloten is?
3) Ik wil hoofschakelaars aansluiten. Kan ik volstaan met schakelaars tussen startaccu en starter en tussen service accu en boordnet?
Kan ik eventueel in plaats daarvan een off,1,2 schakelaar vóór de startmotor plaatsen en daarop zowel de serviceaccu (op 2) en de startaccu op 1 aansluiten? Ik kan dan starten met de service accu als dat nodig is (door schakelaar op 2 te zetten)
Elders gaf Free bird al aan dat dit ook met startkabels kan, maar mijn accus zijn daarvoor te diep en ver weggeborgen.
Wel erg veel vragen zo. Ik hoop dat jullie er uit komen.