race-eend schrijft:Ik had het "briljante" idee om een 12V koelbox'je uit elkaar te halen en het koel-mechanisme in de bouwen in de bank van mijn etap 22.
In mijn bank zit namelijk een opbergvak en dankzij het ETAP schuim is deze bak perfect geïsoleerd. Nou dacht ik dus het koel-mechanisme van zo'n halfordskoelbox daar in te bouwen.
Ik weet dat dit stroom vreet, maar al is het maar om hem slechts aan te zetten met de wal-stroom en daarmee het geïsoleerde vak en een koel-element te koelen.
Heeft er iemand ervaring mee of goed tips? Ik hoor het graag!
Been there , done that.
Alvorens over te gaan tot het installeren van een ' echte ' extra koelkast heb ik geexperimenteerd met het peltier element van een koelbox.
Werkt niet !!!
Ik had in de polyester bak waarvan sprake in mijn artikel (installeren van een extra ijskast , zie foto's) eerst het peltier element ingebouwd en voorzien van verschillende ventilatoren. Ook op de koude kant van het element in de bak dus.
De polyester bak was wel niet geisoleerd.
Het viel zo tegen dat de temperatuur in de bak ipv te koelen zelfs hoger opliep door de achteraan gegenereerde warmte van het peltier element die via de wanden van de bak de overdracht vond.
Optie 1:Ofwel maak je dat je de koelbak zéééééééééééér goed isoleert en de peltierwarmte via een afzonderlijk kanaal naar buiten toe afvoert.
Optie 2:Ofwel gebruik je een compressor koelbox en zet die op de plaats die je voorzien had.
Optie 3: Ofwel doe je zoals ik en installeer je een echte koelunit , al dan niet op 12 of 220 volt.
Goede raad om teleurstellingen te vermijden,.........vergeet optie 1.
Verlies van tijd en geld !!
Succes.
Beste groeten
Voetnoot voor Nardus;
De ' echte ' 12 volt maritieme koelunits zijn ook van datzelfde metaal hoor.
Hoelang gaan die wel niet mee ?!
Trouwens, het meeste metaal in zulke units is wel koper of aluminium.
Buiten dan het compressorhuis.