nardus schrijft:jouzers schrijft:
Waarom zou je dit willen meten, <knip>.
Bij aankoop van een ander schip bijvoorbeeld
Zou je daarom een schip niet kopen dan ?
Een goede reden zou ik wel vinden, als je accu steeds snel leeg is en hij vrij nieuw is, je kan hem verpest hebben, maar er kan ook een lekstroom zijn, of een verbruiker die stuk is of teveel verbruikt.
De eerder aangegeven verbruik methodes geven het beste beeld, zo kan je berekenen hoeveel vermogen er over blijft na een bepaald verbruik, daarna zuurweger, maar een goede accu voor een boot is een deep-cycle en die zijn vaak gesloten.
De methode van lodewijk daarna, maar wel idd belangrijk om een vol geladen accu te hebben en deze dan minimaal 24 uur zonder verbruik of lading te laten rusten.
Zit er een goede accu monitor aan vast (met shunt) krijg je ook een goed beeld.
Dat laatste vind ik het belangrijkste in dit verband, je hebt direct een beeld van wat je hebt, hoe lang je nog hebt met je huidige verbruik, wanneer ze vol en leeg zijn, etc. Hou je hem vaak en goed in de gaten, heb je zo door wanneer je accu's minder zijn, of er iets met je verbruikers aan de hand is.
Bij de aankoop van een nieuw schip zou ik eerder kijken of er een monitor op zit, dan naar de accu's en anders daar gelijk in investeren...