zucht....
Maar goed...ik ben het weer (geloof ik) met intruder eens, maar scherper: als je vaargebied De Kaag is, neem vooral je laptop of smartphone mee als back-up voor je kaartplotter.
Voor serieus zeezeilen, laat staan oceaanoversteken moet je (ja mijn mening
) je elektronische kaart eigenlijk als back-up zien voor je papieren versie, je GPS als back-up voor je sextant/gegist bestek. Ook al gebruik je in de praktijk de elektrische versie. En ja, je zult dus dubbel moeten investeren in kaarten.
Je zit aan boord met een beperkte stroombron, zelfs in dit hoogontwikkelde land kan de stroom dagen achtereen uitgevallen zijn (2008 Bommelerwaard), waarom zouden jouw accu's en motor betrouwbaarder zijn dan een volledig (toch net niet blijkbaar...) doorgekoppeld stroomnet van Stavanger tot aan Gibraltar, van Moskou tot Rotterdam?
Of lees het verhaal van Albert over z'n boegschroef in "de grote verhalen", 't ding doet het wel en niet, op gevraagde en ongevraagde momenten.
Zelfs op nat en gebobbeld papier valt te navigeren met potlood en lineaal, al zal het iets minder nauwkeurig zijn dan gewenst, op een natte kaartplotter kun je alleen nog maar uit frustratie slaan....
Daar is niets vorige eeuw aan, sommige natuurwetten hebben nu eenmaal meer invloed dan andere op de mogelijkheid nog te kunnen functioneren.
Ik ben een ruime week weg geweest, dan heb je nog al wat bij te lezen, later ga ik ook nog reageren op wat andere onderwerpen die bij dit thema horen, dus bij voorbaat: ik weet dat ik nu op de grens van het gemoedelijke van dit forum zit, maar werkelijk...investeer vooral honderden in apparaten, maar bespaar jezelf 3 tientjes op papier. Ik hoop dan wel dat je die 30 euro over maakt aan de KNRM en ik hoop niet dat je dan in hun lijsten voor gaat komen als het volgende jachie dat binnen gebracht moest worden omdat elektriek en/of motor waren uitgevallen in prima zeilweer, al zal die "redding" dan wel weer komen omdat je een handheld marifoon als back-up aan boord had. Dat dan weer wel...