Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe een relais aan de alternator aansluiten.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 08:51 #116787

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Is die relais voor een extra accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 08:59 #116789

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
tondini schrijft:
Is die relais voor een extra accu?
Ik denk voor een grote verbruiker (koelkast?) die alleen ingeschakeld mag zijn als de motor draait.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 09:06 #116790

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zal geen koelkast zijn met de over het algemeen korte draaien van de motor op een zeilboot. Waarom niet een afname van de accu, eventueel met een sleutel- of drukschakelaar er tussen. Kun je uit en aan zetten wanneer je wilt. Eerst maar weten wat de bedoeling is lijkt me beter.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 01 mrt 2010 09:08 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 09:06 #116791

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Hen3 schrijft:
tondini schrijft:
Is die relais voor een extra accu?
Ik denk voor een grote verbruiker (koelkast?) die alleen ingeschakeld mag zijn als de motor draait.

Als dat zo is moet hij gewoon op de B+
Maar dan moet het wel een relais zijn die pas sluit als er een hogere stroom is BV 13.5 v.

Ps
Weer in het land
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 09:10 #116792

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Koud, koud, koud.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 09:11 #116793

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Nee hoor , niets van dat alles.

Dit relais moet de voedingsspanning van de relais' van mijn schroefasgenerator onderbreken.
Het kan niet de bedoeling zijn dat de schroefasgenerator levert wanneer op motor gevaren wordt.

Dus wanneer de motor draait zou het relais moeten aantrekken en een breekcontact activeren waarbij de 3 hoogvermogenrelais' van de schroefasgenerator ( het is een 3 fase generator zie je) niet meer kunnen ingeschakeld worden, maw spanningsloos vallen.
Gevolg , de generator draait loos mee.
Dit moet op deze manier gebeuren omdat ik met een dumpload regelaar werk die ofwel de accu(s) voedt , ofwel bij volle accu de opgewekte stroom verwerkt via een verbruiker (in dit geval een warmte element.

Beste groeten


Edit:

dat gaat niet Tondini , ik heb op de B+ gemeten en vind daar altijd voldoende spanning om het betreffende relais te bekrachtigen,op die manier blijft de generator dus steeds buiten strijd zowel bij motoren als bij zeilen.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2010 09:14 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 09:23 #116795

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Kijk dit had je er gelijk bij kunnen zeggen. :(
Een alternator die draait en zijn stroom niet kwijt kan is niet echt gezond.
Je kunt volgens mijn wel met 2 alternator's de accu's laden.
Gewoon alles aansluiten en als je de motor start laden ze alle twee.
En bij het zeilen en de schroef draait laad er maar een.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 09:34 #116798

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
tondini schrijft:
Kijk dit had je er gelijk bij kunnen zeggen. :(
Een alternator die draait en zijn stroom niet kwijt kan is niet echt gezond.
Je kunt volgens mijn wel met 2 alternator's de accu's laden.
Gewoon alles aansluiten en als je de motor start laden ze alle twee.
En bij het zeilen en de schroef draait laad er maar een.


wel het is nu net de bedoeling dat dit niet gebeurt , het laden via 2 alternators bedoel ik.
Dit is gewoon verlies van energie omdat de dumpload van de schroefasgenerator-regelaar zeer snel in actie schiet en motor vermogen omzet in nutteloze warmte.
Daarom dit relais , om de extra generator uit te schakelen.

Dus waar mag de plus van het onderbrekende relais op de motor-alternator aangekoppeld worden zonder de werking van die motor-alternator te beinvloeden.

Iemand ?

Beste groeten
Laatst bewerkt: 01 mrt 2010 09:35 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 10:06 #116805

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
hmm lastige kwestie. Aan de B+ zou kunnen Als je een diodebrug tussen je dynamo en je accu's hebt. Maar als je geen diodebrug hebt, staat daar ook de spanning op van de accu als de motor in rust is. Dan zou je een relais kunnen gebruiken die inschakeld zodra de spanning boven een bepaalde waarde komt (die Ton bedoelt). Alleen zijn die niet echt goedkoop.

Ook dan moet je er voor zorgen dat deze niet (indirect) verbonden is met je schroafas dynamo. Anders schakelt die zichzelf ook uit als deze gaat werken. Dat geldt eigenlijk voor alle opties.


Wat ton in zijn laatste post bedoelt is dat vele dynamo's stuk gaan als ze ineens kun stroom niet meer kwijt kunnen. Die kun je beter niet ff uitzetten. Moderne dynamo's zijn hier tegen beveiligd, of je moet er voor zorgen dat ie afgeknpen wordt voordat hij gaat draaien maar dat is alstig met een schroefas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 10:14 #116807

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Misschien dom maar rechtstreeks op de accu zou de werking van de motoralternator niet in de weg staan mits er een spanningsregelaar tussen zit. Met een zonnepaneel doe je toch hetzelfde en dan blijft de dynamo toch ook heel.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 10:17 #116808

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Het rare is dat ik wel een diodebrug tussen motor-alternator en accu heb staan , en desalnietemin wel een 10volt spanning meet , zijnde genoeg om het relais aan te trekken.

In principe zou ik het relais op de D+ kunnen aansluiten , alleen wil ik zeker zijn dat ik de motor-alternator op geen enkele manier negatief kan beinvloeden.Want er wordt via het onderbrekingsrelais natuurlijk wel een verbinding gemaakt naar de min pool.

Volgens mij kan je perfect een alternator loos (zonder stroom te leveren) laten meedraaien zonder nadelige gevolgen hoor.
Maar ik sta uiteraard open voor goede argumenten.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 10:20 #116811

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Proost schrijft:
Misschien dom maar rechtstreeks op de accu zou de werking van de motoralternator niet in de weg staan mits er een spanningsregelaar tussen zit. Met een zonnepaneel doe je toch hetzelfde en dan blijft de dynamo toch ook heel.


wow Proost , hier zijn we elkaar wat aan het verliezen.
Het onderbrekingsrelais rechtstreeks aansluiten op de accu zou de schroefasgenerator permanent buiten spel zetten nietwaar.
En ik wil er ook niet echt een schakelaar tussenzetten omdat die altijd wel eens vergeten kan worden enz. enz.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 14:01 #116836

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
sailbleu schrijft:
Dit is gewoon verlies van energie omdat de dumpload van de schroefasgenerator-regelaar zeer snel in actie schiet en motor vermogen omzet in nutteloze warmte.
Daarom dit relais , om de extra generator uit te schakelen.

Dit is namelijk niet het geval.
Als de accu's niet vol zijn zal er energie worden afgenomen door de alternator ( dus niet nutteloos )
en zodra de accu's vol zijn word er ook geen energie meer gevraagd en loopt de alternator zeg maar los mee.
Maar een alternator op de schroefas moet ook normaal mechanisch losgekoppeld worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 17:17 #116875

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 01 mrt 2010 17:47 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 17:54 #116883

Als ik het gezever er uit zeef is de vraag waar een relais op moet worden aangesloten zodat dit bekrachtigd wordt als de motor draait?
B+ dus en massa.

Waarvoor je dat vervolgens gaat gebruiken is vraag 2 (bij mij gebruik ik het om de 2 accu's parallel te zetten zodat ze samen door de alternator worden geladen). Maar je kan ook een lampje laten branden zodat je ziet dat de motor loopt (grapje)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 18:34 #116888

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Als het via de dynamo niet lukt, kan je altijd nog het elektrisch schema van je motor erbij pakken, misschien dat je al ergens op je motor een plus van je contact sleutel hebt. Bijvoorbeeld van een temp. of oliedruk gever, of een ander alarmcontact.

Als dit niet het geval is kan je ook nog een relais met overname contact parallel over je startmotor zetten, dit relais kan je je vervolgens weer uitschakelen met een verbreekcontact van een relais dat je parallel over je stopmagneet zet.

Maar dan begint het al op een flinke klus te lijken zo vlak voor het vaarseizoen :)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 19:01 #116893

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Free Bird schrijft:
Als ik het gezever er uit zeef is de vraag waar een relais op moet worden aangesloten zodat dit bekrachtigd wordt als de motor draait?
B+ dus en massa.



Hi free Bird , maar daar zit dan ook een probleem.
Ik beschreeef het eerder al , op de B+ meet ik continue minstens 10 volt , en dat is al genoeg om het relais aan te trekken.
Ik weet dat dit normaal niet kan omdat er een diodebrug tussen de alternator en de accu staat , maar het is nu eenmaal zo.

Daarom dacht ik aan D+ , maar ik las her en der al dat je voor die optie gebruik moet maken van diodes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 19:04 #116894

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ik beschreeef het eerder al , op de B+ meet ik continue minstens 10 volt , en dat is al genoeg om het relais aan te trekken.


nee mijn relais schakeld pas in bij 13.3 volt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 01 mrt 2010 19:46 #116903

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Je zou ook gebruik kunnen maken van het smeeroliedruk alarm zender. Een kant van het relais aan de +12 Volt de andere kant van het relais bij de zender. Als je het relais de D+ van de schroefasgenerator laat schakelen loopt deze onbelast mee, D+ moet je dan naar massa schakelen. Het onderbreken van de B+ is niet aan te raden, het alleen onderbreken van de D+ werkt niet.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2010 19:47 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 02 mrt 2010 05:08 #116949

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Tondini,

Ik zal het vandaag uittesten of het relais ook op 10 volt aantrekt , indien niet dat is het wel te doen om de B+ te gebruiken.
Maar ben er vrijwel zeker van dat het relais bij deze spanning aantrekt. Maar zoals altijd , meten is weten.



henkvd ,

als er oplossingen komen voor electronische/electrische problemen dan komen ze in veel gevallen van jou , dat is me in het verleden al wel opgevallen.
Gelieve dit als een compliment te beschouwen en niet als geslijm.

Maar,....... uit uw laatste bijdrage leer ik dat ik het dilemma blijkbaar niet voldoende of begrijpelijk genoeg heb neergeschreven.

De schroefas aangedreven generator is het type met permanente magneten( neodymium) , gebruikt voor windmolens ed.
Dus van B+ ,...D+,...enz is hier geen sprake.
Het is wel degelijk de bedoeling om mbv hoogvermogenrelais (3 stuks in dit geval) de stroomlevering van de generator te onderbreken. Het bewuste relais moet dan de voeding van die 3 hoogvermogenrelais onderbreken.
Hopelijk breng ik met deze werkwijze de generator geen schade toe op lange termijn.


De smeeroliedruk/temperatuur zender is een mogelijkheid ( forumgenoot PVO had in dat opzicht al een voorzet gegeven) , ik zal dit vandaag ook even doormeten , wellicht is dat nog het simpelste.
Rotzooien met alternator is en blijft een heikel iets nietwaar.

Bedankt alvast voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 02 mrt 2010 07:47 #116953

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 02 mrt 2010 08:43 #116961

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
@ Sailbleu
Niet bij stil gestaan dat je schroefas generator een permanente magneet generator is.

@ Tondini
Een cyrix relais is een mooie oplossing echter niet wat Sailbleu wenst, een cyrix relais komt pas in als de accuspanning hoog genoeg is, beide generators blijven in dit geval gekoppeld tot dat de accuset vol is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 02 mrt 2010 08:55 #116964

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
henkvd schrijft:
@ Sailbleu
Niet bij stil gestaan dat je schroefas generator een permanente magneet generator is.

@ Tondini
Een cyrix relais is een mooie oplossing echter niet wat Sailbleu wenst, een cyrix relais komt pas in als de accuspanning hoog genoeg is, beide generators blijven in dit geval gekoppeld tot dat de accuset vol is.



Nee henk,

het is de bedoeling dat het relais waarvan sprake net de ontkoppeling maakt met de regelaar (een dumploadregelaar).Een dumpload-regelaar waarvan de uitgang aan de accu is gekoppeld.
Het relais moet bekrachtigd worden (en via een breekcontact dus de spoelspanning van de hoogvermogenrelais wegnemen) wanneer op motor gevaren wordt.
Het is te gek om ook vermogen van de schroefas weg te nemen (door een schroefasgenerator die levert) om de accu op te laden wanneer de motor alternator dat meer dan voldoende doet.

Dat is het ganse verhaal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 02 mrt 2010 09:14 #116968

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
ik heb het wel begrepen wat je bedoeling is.
Een cyrix relais is een mooie oplossing echter niet wat Sailbleu wenst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 02 mrt 2010 11:06 #116991

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Erhm, mis ik iets of...

Relais parr. schakelen aan het laadstroom lampje...Dan ben je er toch?? Als je dan een relais neemt met maak/verbreekcontact (zijn ze vaak allemaal geloof ik) dan ben je er. Dat is dus aansluiting op D+. Maar dan op de + en niet aan massa. Misschien dat er net niet voldoende stroom kan lopen om een relaitje te bekrachtigen, anders even een transistorschakelingetje in elkaar draaien.

Of denk ik nou te makkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl