dehler schrijft:Wat is de beste accu voor een zeiljacht?
(1) de diepste ontlading van deze accu
(2) de aanschafprijs
Ik heb nu lood calcium accu's.
En ik denk aan een semi tractie accu.
Ruwweg gebruik je twee verschillende accu's op een boot: een startaccu en voor de lampjes, de apparatuur en de koelbox een tractie- of semi-tractie accu (eventueel meerdere accu's parallel).
Als je die scheiding strikt in stand houdt, dan kies je voor de startbatterij ook inderdaad een type dat optimaal is voor gebruik als startaccu. Een type dat gedurende korte tijd een hoog vermogen kan leveren.
Een semi-tractie accu is echter in de praktijk ook als startaccu te gebruiken als ie voldoende capaciteit heeft (80 - 100 Ah).
In de praktijk zie je vaak dat zowel de accu die gebruik wordt voor starten als de 'huishoud'-accu semi-tractie accu's zijn. Is de startaccu uitgeput, dan kun je met de huishoud-accu altijd nog starten. En de startaccu kan als huishoud-accu worden gebruikt, hoewel dat laatste af te raden is.
Maar zowel startaccu's als semi-tractie accu's zijn er als gewone lood-antimoon-accu en als lood-calcium accu.
Lood-calcium accu's zijn ca. 25 % duurder dan lood-antimoon, maar hebben minder last van zelfontlading en het zijn meestal van het onderhoudsvrije type.
Of dat in alle gevallen een voordeel is, staat te bezien. Je laadapparatuur (dynamo en acculader) moet bijvoorbeeld goed zijn afgesteld, zodat gassen wordt vorkomen. Waterverlies kan bij een onderhoudsvrije accu niet worden aangevuld.
De mogelijke ontladingsdiepte zit meer vast aan de vraag of het een startaccu of semi-tractie accu is. Niet aan het gegeven dat het lood-antimoon of lood-calcium accu's zijn. Semi-tractie accus zijn over het algemeen zonder nadelige consequenties tot 50 % te ontladen, als ze meteen weer worden opgeladen. Echte startaccu's kunnen daar slecht tegen.
Meer vragen?
--
stegman