Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Air-X marine overleden?

Air-X marine overleden? 25 mrt 2010 18:57 #120522

  • DuEndE
  • DuEndE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Wij hebben sinds 3 jaar naar grote tevredenheid een Air-X marine op de boot staan (met sinds 3 maanden de nieuwe silent-wieken dat scheelt echt :P).

Sinds vorige week (na dag met veel wind) komt de rotor niet meer op toeren en maakt een brommend geluid. De windmolen draaide extreem hard met windstoten rond 60-70 knopen (hier vrij normaal) en werd voortdurend geremd (dat is normaal boven bepaald toerental) of viel abrupt volledig stil (accus waren bijna vol overigens). Tot om een moment wieken zoveel toeren maakte en de molen bleef versnellen en af en toe door z'n rem heen draaide aangezien toen ook het geluid is begonnen. Aangezien we nu in Patagonië zijn (Argentinië) hebben we zelf eerst de windgenerator gedemonteerd en de lagers vervangen. Na vervanging lagers (en de stator en rotor los van board te hebben) lijkt het wel of de rotor met de magneten op 1 punt van de 360 graden aanloopt, met bijbehorend rasp-geluid. Dit is overigens niet het geval want over de gehele rotor is overal ca 1 mm speling dus het kan geen mechanische wrijving zijn. De stator heb ik doorgemeten en heeft tussen ieder van de 3 aansluitingen en de kern, oneindige weerstand en tussen elke van de aansluitingen onderling nagenoeg geen (dit duidt er, zover ik weet, op dat stator intact is). Er is zover ik kan zien geen visuele schade aan de rotor en als de rotor aan de as hard wordt rond gedraaid ontstaat er flinke vibratie in de as en huis. Ik weet van het bestaan van 'cogging' van de permanente magneten, maar dit is echt specifiek op een punt. Hebben jullie enig idee of ervaring met een dergelijk symptoom? De as is overigens niet krom naar het zich laat aanzien.

Daarnaast vrees ik (nog niet vast gesteld) dat het board ook defect is (of aan vervanging toe is). Wellicht weet iemand hoe ik dit het best simpel kan testen. Ik heb wel iets gevonden hier, maar het is nogal een toer om het board eruit te krijgen dus hoop ik dat er ook iets te checken valt waarbij board er nog inzit. De molen staat normaal boven op de bezaan en het is niet mogelijk om de molen voor de test weer terug te monteren.

En ik vroeg me af of er nog een update in de elektronica is geweest aangezien ons model van 2003 is.

thx Grtzz Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Air-X marine overleden? 27 mrt 2010 03:35 #120713

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Hi Bram , vooraleerst wil ik zeggen dat ik jullie avonturen nog steeds op de voet volg.
Het lijkt er op dat jullie de laatste tijd een lading ' brute pech ' te verwerken kregen , maar na regen komt steeds zonneschijn nietwaar.

Hoedanook , ik weet dat je met deze reactie geen moer verder geholpen bent , maar ik zou je aanraden - moest je't nog niet gedaan hebben - om te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. , en dan meer bepaald de heer Igor E. Heitz die mij enkele maanden geleden ook heel bereidwillig heeft bijgestaan toen ik een probleemje had (dat er later geen bleek te zijn) met mijn AIR-X.
Ik had namelijk tussen de windmolen en de accu nog een extra regelaar geplaatst , en blijkbaar kan/mag dat niet omdat de molen de rechtstreekse accuspanning moet voelen.
In mijn geval betrof het een 24 volt molen (het was een koopje zie je) die voor 12 volt boordcircuit moest worden gebruikt.
Ik loste het in een latere fase op door de windmolen te koppelen aan een extra in serie geschakelde set accu's en die dan via een omvormer naar 12 volt te brengen, op die manier kan ik rechtstreeks mijn 24V eberspacher aansluiten (gebeurde voordien met 12V naar 24V omvormer) en heb ik meteen ook nog extra accu-energie voorhanden.

Ondertussen is iemand een kleine 2 weken geleden zo vriendelijk geweest om die windmolen van mijn boot te ontvreemden zodat ik een andere (air breeze) moet aanschaffen.
Dus kijk uit , want die dingen zijn blijkbaar gegeerd.

Laat iets weten of/hoe je't opgelost kreeg.
Maar dat zal wel jouw site terechtkomen neem ik aan.

Ps 1:
Lees even de respons van de heer Heitz die ik kreeg na één van mijn mails , het betreft een verwijzing naar een defect dat zich voordoet in een bepaalde periode en serienummers.

" Als ik het zo kan zien, denk ik toch nog
steeds dat u een defekte spanningsregelaar heeft.
In die serie van 60000 tot 70000 kwam de klacht
soms voor die u heeft. We kunnen het voor u op-
lossen, de kosten voor een vervanging van een
regelaar en de- en montage zijn 225,- "


PS 2:
testen van de molen kan je met een boormachine doen nietwaar , maar dat zal je al wel zelf hebben uitgemaakt neem ik aan.

Succes en beste groeten
Laatst bewerkt: 27 mrt 2010 03:53 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl