Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Plaatsing log-wieltje

Plaatsing log-wieltje 07 apr 2010 19:56 #122600

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Nu het oude gat dicht is, heb ik alle vrijheid waar ik het nieuwe ga boren voor het nieuwerwets elektriek log. Hellup!

Probleem: de enige plekken waar ik een vlak stuk huid van binnen goed bereiken kan (kajuitvloer valt uiteraard af) zijn:
1) onder de banken.
2) onder de voorpunt, een gebruikelijke plek.
3) voorin de motorruimte, tussen kiel en saildrive

Optie 1 valt af, die til je bij 20 graden helling al uit het water over 1 boeg.

Optie 2 is een lastige: daar zit bij mij het toilet. Het 60x60cm toiletvloertje is een ingelamineerde verhoging die het monteren van het log daar onmogelijk maakt. Naast het toilet zou hetzelfde probleem opleveren als optie 1. Blijft over: voor het toilet, of erachter, net hoe je het bekijkt. In ieder geval zit ik dan nog maar net iets meer dan een meter van het begin van de waterlijn vandaan, op een geschatte diepte van 25-30cm.

Ik kom dan precies uit waar de extra middenstempel staat op deze foto:



Dat ik die weg moet halen om het gat te boren is niet zo'n punt, maar zou die plek bij een beetje zeegang of "surfen" niet gauw droogvallen?



Optie 3 is natuurlijk te dicht bij de schroef. Maar het is een zeilboot, dus onnauwkeurig log op de motor wil ik wel voor lief nemen. Wel moet het log daar een stuk uit het midden, om uit de turbulentie van de kiel te blijven. Is plaatsing 10cm buiten de grootste breedte van de kiel daarvoor voldoende, of moet het zo ver als het oude log zit? (=ca. 35cm uit het midden).



Het oude log (witte vlek) zat ook in de motorruimte gestoken, iets verder naar achteren en verder naar buiten dan waar ik het nieuwe zou steken. Hij deed het daar heel behoorlijk, maar ik kon 'm in pittige omstandigheden wel lucht laten happen.... het zou overigens kunnen dat dat log daar al zat voordat de motor ingebouwd werd, dus dat er totaal geen rekening gehouden is met de saildrive bij de plaatsing ervan, maar wel met de kabellengte naar de 'klok' in de kuip.

Ik neig naar optie 2, maar het zou wel jammer zijn als het log juist gaat haperen op de "leuke" momenten... ;)

En om het makkelijk te maken heb ik alleen morgen nog om het gat te boren...
Laatst bewerkt: 07 apr 2010 20:03 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsing log-wieltje 07 apr 2010 20:22 #122609

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Uit een Nexus handleiding:

"Sailboats with a fin keel must have the transducer located at least 25 cm but not more than 75 cm in front of the keel. It should be placed no more than 10 cm off the centreline."

Tja, da's dus midden in de vloer, voor de WC. Dichterbij dan 130cm is gewoon geen plek :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsing log-wieltje 08 apr 2010 13:20 #122780

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat Nexus-verhaal was ook mijn antwoord geweest. Je mast moet toch op het vlak afgesteund zijn, is er daar rond de mastvoet / mastpaal geen mogelijkheid om die transducer erin te rammen? Evt een inspectieluikje in de vloer zagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsing log-wieltje 08 apr 2010 15:02 #122793

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Bij de Proost zit de transducer waar de kielaanzet begint aan de voorkant en ongeveer 10 cm naast de kiel. Nadeel van een positie zoals hier en op alle andere plaatsen die niet zoals de voorgeschreven positie is dat je een verschil in snelheid krijgt afhankelijk van de toestroom van het water. Over de ene boeg geeft het log de redelijk juiste snelheid en over de andere boeg kan het meer dan een knoop afwijken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsing log-wieltje 08 apr 2010 16:21 #122799

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3206
bij de listo zit het logwieltje 40 cm voor de kiel in het midden van de boot. Werkt goed over beide boegen.
Kennelijk toch wel handig de plaatsingsinstructie te volgen.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsing log-wieltje 08 apr 2010 22:06 #122917

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
De plaatsingsinstructie zou resulteren in de sensor in de kajuitvloer tussen de kasten, pal voor de WC. Da's fraai bedacht van meneer Nexus, maar in mijn boot echt geen optie.

De kajuitvloer is vast zonder luiken, en ik heb geen idee wat de vulling is van de ruimte tussen kajuitvloer en huid, of hoe groot die ruimte is. De kajuitvloer heeft een V-vorm, alleen minder scherp dan de romp zelf. Zou zelfs massief kunnen zijn met licht oplopende dikte, ter versterking van de kielaanhechting, hoewel daar ter hoogte van de kielbouten ook wrangen voor ingelamineerd zitten. Eentje onder de kajuittrap, eentje onder de mastpaal. Er is in ieder geval geen bilge voorzien.

Ik wil dan ook niet in de kajuitvloer gaan hakken en breken, of struikelblokken of draden door 'loopgedeelte' van de kajuit hebben lopen. Dat is gewoon echt geen optie, zulke offers wil ik niet maken voor een goedwerkend logwieltje. Dan installeer ik er nog liever twee, onder elke kajuitbank eentje. Over bakboord het ene log, over stuurboord het andere. Zou prima werken, alleen wat lastig voor overige instrumenten die het NMEA signaal gebruiken, die moeten dan elke keer omschakelen met overstag.

Omdat ik geen tijd had om verder te zoeken naar een oplossing, ben ik aan het eind van de middag op hoop van zege maar aan het boren geslagen. Zo strak tegen het toilet-achterwandje, en zo strak tegen de middellijn van de boot, dat de moer er precies op zou passen met slechts enkele millimeters marge. Er was echt geen centimeter meer uit te halen, in geen van beide richtingen. Hier het uiteindelijke gat:



Groot was m'n opluchting toen ik na van binnenuit boren van het "pilot hole" voor de gatenfrees, een kleine meetfout bleek te hebben gemaakt, in m'n eigen voordeel. Ik kwam niet OP de stempel uit, maar iets erachter. De stempel moest alsnog weg vanwege de draaicirkel van de gatenfrees (waar binnen al helemaal geen plek voor was), maar deze plek pakte dus marginaal gunstiger uit dan verwacht.

Eindresultaat:



De rode plek is waar de stempel stond. Tja, we zullen zien hoe het werken zal. Ik verwacht bij 'normale' omstandigheden geen problemen, pas bij flinke golven over bakboord.

Valt nog niet mee dat klusje trouwens, in je eentje. Een hoop heen en weer geren tussen binnen en buiten de boot...
Laatst bewerkt: 08 apr 2010 22:17 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsing log-wieltje 09 apr 2010 08:57 #122946

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
web schrijft:
Dat is gewoon echt geen optie, zulke offers wil ik niet maken voor een goedwerkend logwieltje. Dan installeer ik er nog liever twee, onder elke kajuitbank eentje. Over bakboord het ene log, over stuurboord het andere. Zou prima werken, alleen wat lastig voor overige instrumenten die het NMEA signaal gebruiken, die moeten dan elke keer omschakelen met overstag.

Kwestie van een kwikschakelaartje waar je beide sensoren op aansluit en dan de uitgang daarvan richting log voert..


Wel grappig om te zien dat ze bij jullie dezelfde bokken hebben als bij Modus, is zeker een typische Lelystadse uitvinding...


Fijn dat ie er nu iig in zit, we horen tzt wel of ie naar behoren functioneert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsing log-wieltje 09 apr 2010 22:23 #123086

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
Aangezien ook de botenwagen van Modus komt, niet geheel een verrassing zegmaar... Lelystad-Haven doet gewoon de winterstalling op de kant in samenwerking met Modus: deze bokken komen dus ook gewoon uit dezelfde bron.
Volgend jaar komt er als het goed is een smallere bok voor onder, zodat het stempel onder de boeg achterwege kan blijven. Dat was dit jaar ook de bedoeling geweest maar is niet meer gewisseld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsing log-wieltje 11 apr 2010 12:05 #123262

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Inderdaad, deze bokken zijn van Modus :) En ze hadden domweg niet voldoende smalle bokken, daarom is-ie nooit verwisseld. Door wat er onder de 'puntbelasting' stempel vandaan kwam (kale gelcoat, een gat in alle AF-lagen) heb ik de man van Modus in vriendelijke doch dringende bewoordingen verteld dat ik volgend jaar toch echt een WEL passende bok wil. Een platte stempel onder de punt kun je misschien doen bij een rondspant, maar niet bij zo'n semi knikspant.

Er werd toegezegd dat ze volgend jaar desnoods een bestaande bok zouden versmallen.

Kwikschakelaartje is een idee, maar dat moet je wel goed dempen dan. Continu heen en weer schakelen op sommige koersen en golfpatronen is ook niet wat. Maargoed, het zit nu, we zullen zien hoe het werken gaat. Lesson learned: dit soort dingen moet je niet in de laatste paar dagen voor tewaterlating nog gauw even willen doen, maar zorgvuldig uitdenken over de winter.

Toch ben ik nu wel even tevreden zo, ondanks dat ik twee minuten na tewaterlating een halve puts water in de voorpunt had staan :ohmy:

Direct gemeld aan de botenwagen crew, en de plug (die ik erin gestoken had omdat ik de meter toch nog niet ingebouwd heb) verwisseld met het wieltje. Gelukkig bleek die wel af te dichten, net als de rest van m'n winterwerkzaamheden (saildrive!) dus dat alarm kon snel ingetrokken worden, en met de wederom probleemloos startende Penta lag mijn boot eerder in de box dan de boot die voor ons tewatergelaten was.

Waarschijnlijk is de plug te droog, en leunt de toch wat losse passing van de rubber ringetjes vrij zwaar op het voorgeschreven siliconenvet voor z'n afdichting. Ik ben dan ook vergeten de boel extra in te vetten voor montage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl